Mitt körkort (lite orolig)

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Våren 2004 (i mars tror jag) var jag på krogen en lördag och blev lite för berusad... När jag skulle ta fram min lapp till garderoben var min plånbok puts väck :( . Där stod jag utan jacka och utan plånbok. Som tur var fick jag tag på en tjej som jag följde med hem och :censored . Eftersom jag betalar för nåt slags spärrskydd där alla mina kort är registrerade ringde jag genast och spärrade korten.
Dagen efter gick jag tillbaka till krogen för att försöka få ut min jacka o kolla om nån vänlig själ kanske hade hittat min plånbok o lämnat in den. Tro det eller ej, men plånboken var inlämnad och alla kort och kontanter var orörda :tummenupp . Glad i hågen fixade jag ut min jacka o gick nöjt hem.
Följande vecka kom ett nytt VISA-kort och eftersom det gamla var obrukbart klippte jag itu detta.

Nu till problemet:
Efter en tid kom ett brev ifrån Vägverket där det stod att jag var tvungen att skaffa ett nytt körkort eftersom mitt gamla blivit spärrat. Jag blev fundersam eftersom jag inte trodde att man kunde/behövde spärra körkort :confused: . Med i brevet fanns även ett inbetalningskort på 190:- för mitt nya körkort (jag skulle givetvis även skicka in ett nytt foto och en underskrift). När jag sedan använde mitt körkort i samband med kortköp (när dom drar på streckkoden där bak) och det fungerade så sket jag i att skaffa ett nytt :3freak .

Vad händer om jag blir stoppad vid t.ex. en vanlig poliskontroll där man bara får blåsa och visa körkortet?

Åker jag omkring "utan" körkort och på så sätt gör mig skyldig till olovlig körning?

Vad tror ni om detta??? :va

Nej, inte olovlig körning, så länge du har behörighet så spelar inte körkortet nån roll. Är poliserna griniga ger de dig 400:- (eller nått) för att du inte har körkortet med dig.

Ingen fara alltså

stoffer skrev:
Nej, inte olovlig körning, så länge du har behörighet så spelar inte körkortet nån roll. Är poliserna griniga ger de dig 400:- (eller nått) för att du inte har körkortet med dig.

Ingen fara alltså
Man skall kunna legitimera sig på något sett, KK inte nödvändigt att ha med sig, om jag inte mins fel..

Mycket att betala... 190 kronor :rolleyes:

Eller har du ett sånt där stort körkort som du inte vill bli av med? :hihi

plocka ut körkortet. vad jag har hört så kollar polisen bara på kortet vid kontroll, alltså inte jämför med registret. Om de nu i såfall skulle ta ditt körkort så har du ju alltid ett extra att köra (försiktigt) på. för att bli stoppad när man kör lagligt är inte ofta man blir (har aldrig blivit stoppad någonsin) om om man skulle bli är det ju bara att visa upp kortet (det ogiltiga) :tummenupp

Hultan skrev:
Man skall kunna legitimera sig på något sett, KK inte nödvändigt att ha med sig, om jag inte mins fel..

"Medhava körkort, ID-handling eller på annat sätt vara känd"

Och dessutom är det så j-la dumt utformat att de inte får ge dig en bot ändå då polisen inte får ge en okänd en bot, vill de ge dig den ändå medger de att du är "på annat sätt känd" och då finns det inget att dela ut bot för.

//J

Casca skrev:
"Medhava körkort, ID-handling eller på annat sätt vara känd"

Och dessutom är det så j-la dumt utformat att de inte får ge dig en bot ändå då polisen inte får ge en okänd en bot, vill de ge dig den ändå medger de att du är "på annat sätt känd" och då finns det inget att dela ut bot för.

//J

Jag tror inte de ger en bot vid vägkanten, får man inte följa med till deras fina station för identifiering? Hoppas verkligen att det är så.

Jag har faktiskt fått en bot, innan jag visste att de inte fick göra så, dock försöker jag ha med körkortet när jag ska ut och köra. Var inte iväg till polisstationen :)

Vad ja vet så får man böter om dem inte kan identifiera dej på plats.

Jag vart stoppad hade inge KK med mej. uppgav namn dem prata i telefon me nån på stationen som kolla upp det direkt och såg att ja hade KK.

men ja kan ju ha fel

Jag ska skicka in pappren till VV så jag får ett nytt. Men man vill ju helst inte skiljas i från det gamla... Vi har ju varit med om så mycket tillsammans :) Och så är det ju ett så himla fint kort på det.

Tack för svaren. :tummenupp

Har exakt samma bekymmer. Fast mitt KK låg under en golvlist i lägenheten. För mycket :öl.

De har dock inte skickat några papper. Kanske ska vänta tills dom gör det?

Har du "spärrat av" kortet igen?

Svar ja.

Kan du ej identifieras så får du snällt åka med till stationen för identifikation.
Trust me, har testat.

Iof räckte det för dem att säga det där för att jag skulle hitta numret till päronen som fick identifiera mig via telefon :näsblod

När jag tog MC kort (2000) var man tvungen att inom en viss tid omvandla den tillfälliga "lappen" man fick vid uppkörningen till ett riktigt körkort (skicka in foto/namnteckning osv.). Om man inte gjorde detta före "bäst-före-datum" kunde man bli av med alla tidigare behörigheter :skrämd . Jag vet inte om denna regel fortfarande gäller, men man får ju i så fall hoppas att motsvarande inte gäller i denna situation. Lös ut det nya och behåll det gamla. De kan ju inte klippa hål i ett kort som är "försvunnet".

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D