Våren 2004 (i mars tror jag) var jag på krogen en lördag och blev lite för berusad... När jag skulle ta fram min lapp till garderoben var min plånbok puts väck
. Där stod jag utan jacka och utan plånbok. Som tur var fick jag tag på en tjej som jag följde med hem och
. Eftersom jag betalar för nåt slags spärrskydd där alla mina kort är registrerade ringde jag genast och spärrade korten.
Dagen efter gick jag tillbaka till krogen för att försöka få ut min jacka o kolla om nån vänlig själ kanske hade hittat min plånbok o lämnat in den. Tro det eller ej, men plånboken var inlämnad och alla kort och kontanter var orörda
. Glad i hågen fixade jag ut min jacka o gick nöjt hem.
Följande vecka kom ett nytt VISA-kort och eftersom det gamla var obrukbart klippte jag itu detta.
Nu till problemet:
Efter en tid kom ett brev ifrån Vägverket där det stod att jag var tvungen att skaffa ett nytt körkort eftersom mitt gamla blivit spärrat. Jag blev fundersam eftersom jag inte trodde att man kunde/behövde spärra körkort
. Med i brevet fanns även ett inbetalningskort på 190:- för mitt nya körkort (jag skulle givetvis även skicka in ett nytt foto och en underskrift). När jag sedan använde mitt körkort i samband med kortköp (när dom drar på streckkoden där bak) och det fungerade så sket jag i att skaffa ett nytt
.
Vad händer om jag blir stoppad vid t.ex. en vanlig poliskontroll där man bara får blåsa och visa körkortet?
Åker jag omkring "utan" körkort och på så sätt gör mig skyldig till olovlig körning?
Vad tror ni om detta???
. Eftersom jag betalar för nåt slags spärrskydd där alla mina kort är registrerade ringde jag genast och spärrade korten. Dagen efter gick jag tillbaka till krogen för att försöka få ut min jacka o kolla om nån vänlig själ kanske hade hittat min plånbok o lämnat in den. Tro det eller ej, men plånboken var inlämnad och alla kort och kontanter var orörda
Följande vecka kom ett nytt VISA-kort och eftersom det gamla var obrukbart klippte jag itu detta.
Nu till problemet:
Efter en tid kom ett brev ifrån Vägverket där det stod att jag var tvungen att skaffa ett nytt körkort eftersom mitt gamla blivit spärrat. Jag blev fundersam eftersom jag inte trodde att man kunde/behövde spärra körkort
.Vad händer om jag blir stoppad vid t.ex. en vanlig poliskontroll där man bara får blåsa och visa körkortet?
Åker jag omkring "utan" körkort och på så sätt gör mig skyldig till olovlig körning?
Vad tror ni om detta???

.
. Jag vet inte om denna regel fortfarande gäller, men man får ju i så fall hoppas att motsvarande inte gäller i denna situation. Lös ut det nya och behåll det gamla. De kan ju inte klippa hål i ett kort som är "försvunnet".