mitt i lamellbyte

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag håller på att byta lameller på min R1:a

nu har jag ett par frågor & funderingar

1#
jag glömde köpa packning till kopplingskåpan, men köpte packning på tub (den röda, vad den nu heter.. ligger i garaget)
funkar detta lika bra som en "riktig" orginal packning ? eller kan man återanvända den gamla som är hel & snygg ?

2#
lamellplattorna ser inte alls speciellt slitna ut (bifogar bild) kan det vara något annat som gör att den slirar på högre varv ? (vet att olika oljor har diskuterats gällande slirande kopplingar)

3#
stålplattorna som ligger mellan lamellerna ser väldigt mörka/blå ut på vissa
kan detta bidra till en slirande koppling ? (bifogar bild på dessa också)
och jag kommer att slipa nätt & med ett fin smärjlduk på dem innan återmontering.

4#
jag har hört att man skall lägga de nya lamellerna i ny olja 1 timme före montering. stämmer detta & varför ska man göra det ?

Vill gärna sätta ihop den ikväll, men kan vänta till måndag om jag måste.

// Henke

Bifogat

• lamell_1.jpg
    lamell_1.jpg
    54.1 KB · Visningar: 109
  • lamell_2.jpg
    lamell_2.jpg
    50.3 KB · Visningar: 98
  • lamell_3.jpg
    lamell_3.jpg
    54 KB · Visningar: 67
  • lamell_4.jpg
    lamell_4.jpg
    69.2 KB · Visningar: 87
  • lamell_5.jpg
    lamell_5.jpg
    57.6 KB · Visningar: 118
Last edited:
En packning "på tub" håller inte lika bra som en riktig packning.
När jag bytte lameller på min cross funkade inte kopplingen trots byte, det var stålskivorna som var slitna.
Byt dom samtidigt så slipper du riva en gång till om det är skivorna som spökar!

MVH Martin

Både packning på tub och den gamla packning fungerar var för sig, men det blir ännubättre om du använder båda!

wonderwizard skrev:
räcker det inte att slipa dom då ? o hur mycket kostar skivorna då ?

sedan får jag inte tag i nya idag :(

Stålskivor kostar ca 100-120 kr st.

Du kan prova att slipa dom,men det bästa är att byta dom annars kanske du bränner dina nya fina lameller med en gång.

Lägg lamellerna i olja över natten så är risken mindre att dom bränner vid första starten.

Långa farbron skrev:
Stålskivor kostar ca 100-120 kr st.

Du kan prova att slipa dom,men det bästa är att byta dom annars kanske du bränner dina nya fina lameller med en gång.

Lägg lamellerna i olja över natten så är risken mindre att dom bränner vid första starten.

då kanske man skulle ta & slipa skivorna... montera de gamla lamellerna & se hur det e... sedan köpa nya plattor nästa vecka & byta då...

1. Om du struntar i att använda packning så skall du kolla så att inga rörliga delar tar i kåpan när du sätter ihop den. Lägger du mycket tublim så rinner det lika mycket på insidan avmotorn som utsidan. Kan stocka upp oljekanaler eller pickupen. Om den ser fiin ut den gamla skulle jag använda den.

2.Slitna plattor som du har. Tryckfjädrar slut. Har du byt olje märke?

3.Skulle köpa nya. De ser slut ut.

4.För att lamellerna skall få dra i sig oljan. (Några timmar rek)
Du kan bränna lamellerna om du börjar riv köra direkt efter monteringen.

Z.w.A skrev:
2.Slitna plattor som du har. Tryckfjädrar slut. Har du byt olje märke?

3.Skulle köpa nya. De ser slut ut.

nyligen köpt hojen... men tror att han använt sig av shell delsyntetisk.
köpte olja idag, valvoline 4t tror jag de hette. delsyntetiskt också..

ska köpa nya, slipar de gamla o monterar de gamla lamellerna för att testa hur det blir

Last edited:
wonderwizard skrev:
då kanske man skulle ta & slipa skivorna... montera de gamla lamellerna & se hur det e... sedan köpa nya plattor nästa vecka & byta då...

Ja så länge dom inte slagit sig så kan du prova att slipa dom,det är du nog tvungen att göra i vilket fall om du vill köra innan dess.
Men som innan sagt det är en chansning.

Min bittra efarenhet av div mc-handlare är att det finns aldrig hemma,utan det tar ett par dagar att få hem.

Last edited:
jag slipade metallskivorna med smärjlduk & monterade de gamla lamellerna, samt bytte filter & olja..

nu går den på bakslangen i 1:an & 2:an... innan slirade den bara vid försök.

kommer att byta metall skivorna vid nästa oljebyte då jag redan her köpt nya lameller. Kommer även att byta fjädrar. förslag på sådana ???

Ps. resv. för felstavning då jag precis kommit hem från krogen :D

wonderwizard skrev:
kommer att byta metall skivorna vid nästa oljebyte då jag redan her köpt nya lameller. Kommer även att byta fjädrar. förslag på sådana ???

T.ex. EBC har dessa delar. De har med styvare fjädror.
Kör med detta märke själv.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...