Mitt explorer hänger sig hela tiden

ktmjacke skrev:
Grabbar!En fråga från en som e novis.Vad är det som är så dåligt med IE o microsofts operativsystem???Har haft olika burkar i snart 10 års tid o det har alltid varit windows o IE jag kört med,och jag har haft en krasch på alla år o då var det hårddisken som kacka på sig.Är det för er "datasnillen" som använder burken till en massa annat som det inte duger eller??? mvh//jacke

Den största anledningen är att IE läcker som ett stort såll, och släpper igenom allt möjligt skit, popups, spyware, searchbars, you name it.

Windows läcker också, fast bara som ett litet såll :) Jag kör dock själv windowsxp, och det fungerar ganska hyggligt efter installation av brandvägg, uppdatering av alla säkerhetspatchar samt undvikande av sp2-installation. Dessutom finns ju inte mina arbetsredskap på Linux.

Skalman skrev:
Den största anledningen är att IE läcker som ett stort såll, och släpper igenom allt möjligt skit, popups, spyware, searchbars, you name it.

Windows läcker också, fast bara som ett litet såll :) Jag kör dock själv windowsxp, och det fungerar ganska hyggligt efter installation av brandvägg, uppdatering av alla säkerhetspatchar samt undvikande av sp2-installation. Dessutom finns ju inte mina arbetsredskap på Linux.

Ja SP2, går det att avinstallera det igen?

Skalman skrev:

Det där beror mer på användaren än programmet. Jag har aldrig fått nån searchbar eller sånt med ie, popup-blocker finns inbyggt och inte heller spyware har jag haft ngt problem med och SP2 fungerar prima. Jag körde firefox en vecka, men lessnade totalt för att jag tyckte inte det var bättre på nåt sätt förrutom flikarna, däremot var det segare och drog betydligt mer minne och cpu. Nu kör jag maxthon som använder ie's kärna, men har flikar och flera andra trevliga funktioner.

MVH

ktmjacke skrev:
Grabbar!En fråga från en som e novis.Vad är det som är så dåligt med IE o microsofts operativsystem???Har haft olika burkar i snart 10 års tid o det har alltid varit windows o IE jag kört med,och jag har haft en krasch på alla år o då var det hårddisken som kacka på sig.Är det för er "datasnillen" som använder burken till en massa annat som det inte duger eller??? mvh//jacke

Det är för de som vill visa att de kan mycket mer än alla andra.
För oss vanliga dödliga duger windows gott.

Själv kör jag Lynx under VMS på en vax här hemma o jag har aldrig haft några problem med virus. Ascii-porr äger.

Zam skrev:
Det där beror mer på användaren än programmet. Jag har aldrig fått nån searchbar eller sånt med ie, popup-blocker finns inbyggt och inte heller spyware har jag haft ngt problem med och SP2 fungerar prima. Jag körde firefox en vecka, men lessnade totalt för att jag tyckte inte det var bättre på nåt sätt förrutom flikarna, däremot var det segare och drog betydligt mer minne och cpu. Nu kör jag maxthon som använder ie's kärna, men har flikar och flera andra trevliga funktioner.

MVH

En del har inga problem, andra har massvis med problem. Det där är helt individuellt från burk till burk, men att det skulle bero på användaren köper jag inte för en enda sekund.
Jag räknar mig själv till en "poweruser" av windows och har rätt mycket erfarenhet av detta. Det är få områden jag är helt grön på. Likförbannat råkade jag ut för MSBlast när det kom för nåt år sen och hade ett helvete att få rätt på det innan jag blev klok på att det faktiskt var ett virus som hade smittat min burk bara genom att jag kopplade upp mig mot nätet. Och likförbannat råkade jag för ca 1-2 år sedan att ett WebSearch-skitprogram kiddade IE för mig med startsida, la in *.JS-filer etc - utan att jag gjort ett jäkla dugg för att bli smittad av det där. AdAware fixade inte det, men CWShreddern fixade biffen.
Sådana saker irriterar mig nåt fruktansvärt, och det är mer eller mindre bara windows/IE som är mottagliga för de här egenskaperna.

Att IE verkar fungera bra på ytan betyder ju inte att det verkligen gör det, om man skrapar lite här och där för att finna diverse egenheter. Popup-blockern är väl för övrigt en rätt ny egenskap hos IE.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Det är väldigt egoistiskt att göra som du gör. Du har inte mindre problem bara för att du inte vet vad dem beror på. Många virus i dag sprider sig vidare genom att göra om din PC till en mail server och de flesta ISP blockerar tyvärr inte detta. Varje dag i mitt jobb blockerar jag PC som din där ägaren inte har en aning om vad som pågår. Med den plattform du valt så är det tyvärr tvunget att lägga en hel del tid på säkerhet, inte bara för ens egen skull.

hehe, att få höra att jag är egoist för att jag inte använder virusprogram, det var roligt. Men för övrigt så vet jag att jag är egoist så det stör mig inte ett dugg då det stör mitt livsnjutar-leverne att inte vara egoist.

Jacke, det är inga fel på IE eller windows, det är bara tufft att tycka illa om det :) Jag har inga problem med det förutom detta just nu men när man lyssnar på vissa andra så borde hela min burk vara invaderad av aliens som sitter och käkar på mitt moderkort. De i internet-supporten satte kaffet i halsen när jag sa att jag inte hade virusprogram när jag behövde hjälp med telias skit-bredband.

Haha, du har precis råkat ut för den sublima martyraspekten i detta ämne. Många lider i det tysta av att du är så fruktansvärt egoistisk och inte tänker på dina medmänniskor. :lol

Dee_cati skrev:
hehe, att få höra att jag är egoist för att jag inte använder virusprogram, det var roligt.QUOTE]

Ninjaboy skrev:
Det är väldigt egoistiskt att göra som du gör. Du har inte mindre problem bara för att du inte vet vad dem beror på. Många virus i dag sprider sig vidare genom att göra om din PC till en mail server och de flesta ISP blockerar tyvärr inte detta. Varje dag i mitt jobb blockerar jag PC som din där ägaren inte har en aning om vad som pågår. Med den plattform du valt så är det tyvärr tvunget att lägga en hel del tid på säkerhet, inte bara för ens egen skull.

Ja, det är ju hans fel att virusen finns.

Gustav1 skrev:
Ja, det är ju hans fel att virusen finns.
Det har jag inte sagt men varje användare har ett ansvar i om det sprider sig vidare. Jag bryr mig inte det minsta om hans dator kraschar p g a virus eller annat men om han inte bryr sig ett dugg om han blir en smittkälla för andra så tycker jag att han är egoistisk och det står jag för. Man kan tycka lite synd om de som inte har kunskaper nog att förstå vad som händer med deras burk men när man vet och skiter i det då tycker jag inte man har på internet att göra.

Skalman skrev:
Och likförbannat råkade jag för ca 1-2 år sedan att ett WebSearch-skitprogram kiddade IE för mig med startsida, la in *.JS-filer etc - utan att jag gjort ett jäkla dugg för att bli smittad av det där. AdAware fixade inte det, men CWShreddern fixade biffen.
QUOTE]

Intressant,precis det där problemet har jag.Varje gång jag startar min dator så brukade jag komma direkt till com hems loginsida.Men numera så söker den en stund sen kommer meddelandet"sidan kan inte hittas" upp.Då måste jag gå in o konfigurera startsidan manuellt.Adressen som finns i startsiderutan börjar med search nånting.Adaware tar inte bort den hos mig heller.Finns det nåt sätt att bli av med detta utan att installera om hela xp?

Ninjaboy skrev:
Det har jag inte sagt men varje användare har ett ansvar i om det sprider sig vidare. Jag bryr mig inte det minsta om hans dator kraschar p g a virus eller annat men om han inte bryr sig ett dugg om han blir en smittkälla för andra så tycker jag att han är egoistisk och det står jag för. Man kan tycka lite synd om de som inte har kunskaper nog att förstå vad som händer med deras burk men när man vet och skiter i det då tycker jag inte man har på internet att göra.
Men om du har ett bra virusskydd så kan väl inte dee catis burk smitta din ändå????Så med andra ord är det väl upp till var o en att skydda sig mot såna som inte har det? :tungan

Ninjaboy skrev:

De som inte har på internet att göra är de som tycker det är roligt att jävlas med folk, till exempel genom virus.

Installerade just firefox,,,,fan va stort allting blev nu.Ser ju nästan hela sidan på sh :)

ktmjacke skrev:
Men om du har ett bra virusskydd så kan väl inte dee catis burk smitta din ändå????Så med andra ord är det väl upp till var o en att skydda sig mot såna som inte har det? :tungan
Självklart skyddar jag mina burkar så mycket det går genom att köra uppdaterade säkra OS, brandväggar i flera steg och antivirus m m just för att det finns mycket skit där ute. Men när någon uttalar sig om att de i praktiken skiter i om andra blir smittade av deras dator så tänker jag säga min mening.

Gustav1 skrev:
De som inte har på internet att göra är de som tycker det är roligt att jävlas med folk, till exempel genom virus.
Håller med dig, tyvärr lär väl inte dem hålla med oss.

ktmjacke skrev:
Intressant,precis det där problemet har jag.Varje gång jag startar min dator så brukade jag komma direkt till com hems loginsida.Men numera så söker den en stund sen kommer meddelandet"sidan kan inte hittas" upp.Då måste jag gå in o konfigurera startsidan manuellt.Adressen som finns i startsiderutan börjar med search nånting.Adaware tar inte bort den hos mig heller.Finns det nåt sätt att bli av med detta utan att installera om hela xp?

Prova CWShredder (gratis, bara att googla fram). Om inte det hjälper finns det Spybot Search & Destroy som kan klara biffen. Ett tredje alternativ är Pest Patrol. Fast PP har jag för mig ville lägga sig i autstart+bakgrunden så det tog jag bort igen. CWShredder och S&D har jag fortfarande dock.

Skalman skrev:
Prova CWShredder (gratis, bara att googla fram). Om inte det hjälper finns det Spybot Search & Destroy som kan klara biffen. Ett tredje alternativ är Pest Patrol. Fast PP har jag för mig ville lägga sig i autstart+bakgrunden så det tog jag bort igen. CWShredder och S&D har jag fortfarande dock.
Ok,ska prova.Men nu har jag installerat firefox,då kanske jag slipper problemet automatiskt?

ktmjacke skrev:
Ok,ska prova.Men nu har jag installerat firefox,då kanske jag slipper problemet automatiskt?

Ganska säkert, ja. Har inte hört någon med FF som råkat ut för liknande.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back