Mitt ex är gravid o vägrar göra abort

Det är synd att inte sexualundervisningen i skolan är mer omfattande vad gäller preventivmedel. Nu var jag nästan 30 innan jag fick reda på hur man som tjej vet om man har ägglossning, och hur man kan använda det som en naturlig preventivmedelsmetod. Jag blev rätt cp av p-piller, men förstod inte hur illa det varit förrän jag slutade :dummer

Om man känner sin kropp och vet vilka tecken man ska vara uppmärksam på är det en alldeles ypperlig metod att undvika ha sex (eller använda kondom) under de dagarna man vet man är fertil, det är trots allt bara några dagar i månaden...

För killen krävs det dock att man är i en relation där man kan lita på tjejen :tuttar

Ontopic; jobbig sits för TS. Hoppas känslorna lägger sig lite så hon kan ta ett sansat beslut, vad det än blir. Trist att TS inte har nåt att säga till om, och ännu mer sorgligt om ett barn blir till för att någon ska hämnas på någon annan :(

Tanter behöver väl inte preventivmedel...
:7peta
:banana

Hahaha, ännu så länge är jag i fertil ålder grabbhalva. :D

Allt sånt är ju individuellt :) Finns de som blöder konstant och blir fulla av acne.
Grattis till dig, men jag vill helst slippa mer tillsatta hormoner i min kropp :)

Jag hade problem i 15 år innan jag fick den. Aggressiv av P-piller, blödde tills jag svimma, tog mig inte ur sängen så jag jag är överlycklig.

Får ta mig en funderare, alternativet är att vänta på den nya metoden. Decisions, decisions...

Jag kan cutta dig om du är snäll. :D

Det är synd att inte sexualundervisningen i skolan är mer omfattande vad gäller preventivmedel. Nu var jag nästan 30 innan jag fick reda på hur man som tjej vet om man har ägglossning, och hur man kan använda det som en naturlig preventivmedelsmetod. Jag blev rätt cp av p-piller, men förstod inte hur illa det varit förrän jag slutade :dummer

Om man känner sin kropp och vet vilka tecken man ska vara uppmärksam på är det en alldeles ypperlig metod att undvika ha sex (eller använda kondom) under de dagarna man vet man är fertil, det är trots allt bara några dagar i månaden...

För killen krävs det dock att man är i en relation där man kan lita på tjejen :tuttar

Ontopic; jobbig sits för TS. Hoppas känslorna lägger sig lite så hon kan ta ett sansat beslut, vad det än blir. Trist att TS inte har nåt att säga till om, och ännu mer sorgligt om ett barn blir till för att någon ska hämnas på någon annan :(

Du skulle ju kunna vara lika fördomsfull som vissa andra och anta att det är en konspiration mot kvinnor av hanjävlarna som vill att vi ska lida alla helvetets kval de gånger kondomen väljer att spricka. Tyngden av vetskapen att p-piller aldrig skyddar till 100% ska hålla oss nära marken så vi vet vår plats.

Eller något i den stilen :)

Japp, den metoden funkade prima för mig och ett ex, under ca två års tid. Risken finns ju dock att man "glömmer sig" i stundens hetta emellanåt.

Sluta ligga, problem solved:fakta Sex är överskattat.
Trots allt har man varit i samma situation nästan. Exet gravid, lyckligtvis hade hon knullat nån annan. En av dom lyckligaste dagarna i mitt liv:D
Ungefär som att hoppa fallskärm utan fallskärm, Jävla skönt på vägen men med landningen är det inte värt d.

Om detta är resultatet, var vänlig sluta tänka.

Den här specifika situationen är ju svår att undvika.
Vi vet bara det TS säger. Vi vet inte om de planerat att skaffa barn. Ja, jag antar att TS talar sanning.

Om det skulle vara så att de planerat att skaffa barn och han sedan ångrar sig är svårt att bevisa.
Ska vi tvinga kvinnor till abort?

Många kvinnor idag har egentligen inte råd att ha barn själva. Det pratas mycket om att man inte ska ha leksaker för lånade pengar (som jag har :brynad ), men det är många idag som inte skulle klara av att ta hand om sina barn utan bidragssystemet. Det är väl där felet är från start.

Det jag menar är att blir de gravida och inte vill göra abort även om mannen inte är i deras liv är de tvingade till bidrag. De kanske hellre ser att de pengarna kommer från den faktiska fadern.

Jag spekulerar vilt då jag inte vet något om något när det gäller detta.
Vad är dina erfarenheter? Det enda jag vet är att de är dåliga.

Om detta är resultatet, var vänlig sluta tänka.

... och överlämna den biten till dig? Fine, men då får du spotta ur dig ett komplett förslag på hur "systemet" skall funka. Så får vi granska innan jag trycker på off-knappen i skallen.

Last edited:
Ja Chaly, för hur troligt är det att mamman verkligen använder de underhållsslantar hon får av pappan till kläder/annat till BARNEN!!?? Bor du på månen?!:dummer

I diskussionen låter det som att honan inte har det minsta ansvar om hon blivit på smällen, det har hon väl ändå? Undantaget våldtäktsoffer då.
Med det sagt så tycker jag att någon form av bidrag måste finnas, men styrningen måste bli bättre. Nu landar pengarna i mammans ficka utan den minsta uppföljning. Undrar hur många mammor som skriker och gråter över sin situation för att sen gå ner till macken och köpa en limpa gula blend för barnbidraget?.. Vet om ett par st.

Last edited:
Ja Chaly, för hur troligt är det att mamman verkligen använder de underhållsslantar hon får av pappan till kläder/annat till BARNEN!!?? Bor du på månen?!:dummer

I diskussionen låter det som att honan inte har det minsta ansvar om hon blivit på smällen, det har hon väl ändå? Undantaget våldtäktsoffer då.
Med det sagt så tycker jag att någon form av bidrag måste finnas, men styrningen måste bli bättre. Nu landar pengarna i mammans ficka utan den minsta uppföljning. Undrar hur många mammor som skriker och gråter över sin situation för att sen gå ner till macken och köpa en limpa gula blend för barnbidraget?.. Vet om ett par st.

Men vänta nu här? Vem har sagt att underhållspengarna ska gå till kläder? Vet du ens vad ett barn kostar? Blöjor, välling, kläder och senare dagis, aktiviteter osv. Tror du verkligen att den struntsumman täcker hälften av allt som läggs ut så har du ingen koll alls.
Jag har inga barn och jag tycker att det är fel av kvinnor att utnyttja den makt de får just med att hota att de är gravida o dylikt men kom inte o snacka om att underhållet går direkt i mammans ficka om hon är ensamstående för då blir till o med jag förbannad. :4skrika :6surkart :mad

Men vänta nu här? Vem har sagt att underhållspengarna ska gå till kläder? Vet du ens vad ett barn kostar? Blöjor, välling, kläder och senare dagis, aktiviteter osv. Tror du verkligen att den struntsumman täcker hälften av allt som läggs ut så har du ingen koll alls.
Jag har inga barn och jag tycker att det är fel av kvinnor att utnyttja den makt de får just med att hota att de är gravida o dylikt men kom inte o snacka om att underhållet går direkt i mammans ficka om hon är ensamstående för då blir till o med jag förbannad. :4skrika :6surkart :mad

Det vet väl alla att bidragen gör ensamma mödrar till lyxkärringar.:va

Det är ju därför dom sitter i femrummmare och åker runt i nya bilar hela tiden.

Jo det tror jag, och jag bor inte på månen.
Min dotter är inte ens fyllda två år men kostar ändå en rejäl slant mer än 2xunderhållsstöd om man räknar ordentligt.
Ungar kostar och jag anser att som vuxen förälder så får man ta sitt ansvar, iallafall ekonomiskt om man nu inte kan/får/vill göra det känslomässigt och rent praktiskt genom delat boende eller dylikt.

Då är det ju än mer intressant att ni tycker man kan plocka den ene föräldern på 1900 kr, den som inte har barnbidrag.

Nej, man kan ju inte begära att hon ska ta ansvar för den tillvaro hon väljer. Hur skulle det se ut? Bättre att barnet får betala med det som hade behövts hos den förälder som inte kommer i åtnjutande av några subventioner. Är människor i Geijerleden så insnöade?

Då är det ju än mer intressant att ni tycker man kan plocka den ene föräldern på 1900 kr, den som inte har barnbidrag.

Nej, man kan ju inte begära att hon ska ta ansvar för den tillvaro hon väljer. Hur skulle det se ut? Bättre att barnet får betala med det som hade behövts hos den förälder som inte kommer i åtnjutande av några subventioner. Är människor i Geijerleden så insnöade?

Hinner inte tolka ditt inlägg, men vid delad vårdnad betalar man väl inte?

1273 kr är väl det vanliga såvida man inte frivilligt ger mer eller har varit en vända via tingsrätten. Om det är via tingsrätten så brukar man ha råd med det förhöjda beloppet.

Ditt andra stycke förstår jag inte mycket av. Barnet får betala?

Har levt frånskild i många år och är far till 3 barn. Har provat delat boende utan underhållsplikt, icke delat med underhållsplikt såattee..

Barnbidraget i vårat fall inkl. flerbarnstillägget landar på ca 3600:-/mån+ underhåll x2=2500. Där har vi lite drygt 6 lakan i månaden som mamman inkasserar för att lägga på barnen.. Då har vi inte räknat in hennes del av lönen som ju också torde gå till barnen på ett eller annat sätt. Säg 1500:-/mån då för att ta en blygsam summa. Summa summarum blir runt 7500.-/mån.
Kan du då med din oändliga vishet tala om för imbecilla lilla mig hur det kan komma sig att jag har fått åkt akut och handlat kläder och skor åt barnen, utöver underhållet, när det de har haft på sig ordagrant håller på att ramla av dem och tårna tittar fram genom skosulorna t.ex.?

Jag menar verkligen inte att barn behöver allt i Pradas, Adidas eller Nike´s kollektion men använder man insidan så klarar man att hålla ungar både glada, hela, rena och mätta för en betydligt mindre summa än vad bidraget/underhållet är per månad. Då räknar jag även in realistiska aktiviteter o.dyl. (dvs. inte grönan varje dag.) Dagis=skattefinansierat.
Visst, vill du att dina barn ska hålla på med allt så kan det bli dyrt, men det håller ju inte för någon och vet inte någon unge som har det så heller.

Skrev mer ingående om mina erfarenheter i det inlägg du citerade men valde att ta bort det för det vart lite väl utlämnande. Men tro mig, erfarenhet i ämnet saknas ICKE, så du får bli hur förbannad du vill för mig.

Sorry om jag verkar lite bitter.. Det är bara för att jag är bitter.

Last edited:
Har levt frånskild i många år och är far till 3 barn. Har provat delat boende utan underhållsplikt, icke delat med underhållsplikt såattee..

Barnbidraget i vårat fall inkl. flerbarnstillägget landar på ca 3600:-/mån+ underhåll x2=2500. Där har vi lite drygt 6 lakan i månaden som mamman inkasserar för att lägga på barnen.. Då har vi inte räknat in hennes del av lönen som ju också torde gå till barnen på ett eller annat sätt. Säg 1500:-/mån då för att ta en blygsam summa. Summa summarum blir runt 7500.-/mån.
Kan du då med din oändliga vishet tala om för imbecilla lilla mig hur det kan komma sig att jag har fått åkt akut och handlat kläder och skor åt barnen, utöver underhållet, när det de har haft på sig ordagrant håller på att ramla av dem och tårna tittar fram genom skosulorna t.ex.?

Jag menar verkligen inte att barn behöver allt i Pradas, Adidas eller Nike´s kollektion men använder man insidan så klarar man att hålla ungar både glada, hela, rena och mätta för en betydligt mindre summa än vad bidraget/underhållet är per månad. Då räknar jag även in realistiska aktiviteter o.dyl. (dvs. inte grönan varje dag.) Dagis=skattefinansierat.
Visst, vill du att dina barn ska hålla på med allt så kan det bli dyrt, men det håller ju inte för någon och vet inte någon unge som har det så heller.

Skrev mer ingående om mina erfarenheter i det inlägg du citerade men valde att ta bort det för det vart lite väl utlämnande. Men tro mig, erfarenhet i ämnet saknas ICKE, så du får bli hur förbannad du vill för mig.

Sorry om jag verkar lite bitter.. Det är bara för att jag är bitter.

Du har all rätt att vara bitter för om det är som du säger är dina barns mor en fitta med stort F.

Underhåll ska inte missbrukas och ska gälla på lika villkor till den som tar hand om barnen. Om man har delad vårdnad 50/50 så ska fan ingen ha underhåll. Skaffar man barn ska man va redo på att försörja dom på sin lön om man går skilda vägar.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...