Mitt drömbygge, Kawasaki ZX7R -> ZX7RR

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Har alltid haft en fetisch för gröna Kawor. Min första tunga hoj var en ZX7R (körde 125 innan).

Alla (inklusive folket på den här sidan) tyckte att den var för tung, slö och trögstyrd. Det stämmer! Även på sin tid (1996) så var den inte snabbast, SRAD:en fanns ju. Men den var ju apful... och inte lika stabil som Kawan.

Nu går jag i tankarna på att köpa en Kawasaki ZX7R igen. Hade helst av allt velat kitta den med riktiga WSBK prylar men jag har varken kontakter eller tillräckligt med flis.

Min setup hade förmodligen sett ut så här:

Monosits givetvis!
ZX10R sving (tror 2004-2005 ska passa med distanser)
ZX10R framgaffel (gaffelben, styrkronor osv)
Lättviktsfälgar
Öhlinare runt om.
Brembo ok och brembo radialpump
Akra helsystem
Flatside förgasare (Keihin FCR 39or är vanligast, 41or kom original på ZX7RR:en men onödiga om man inte ska borra och stroka motorn)
Portad topp
Andra kammar
Högkompskolvar
Digital hastighetsmätare med massa funktioner, bara för att det är så race :kär

ZX10r sving och framdel tillsammans med lättviktshjulen och akra helsystem ger en redig viktsänkning. Torrvikten bör hamna på under 190 kg (enligt dagens mått kasst, men ändå en stor förbättring).

Inspiration:


20070823163252-1-4994.jpg

Och en borrad och strokad ZX7R (860 cc) med det rätta utseendet:
http://homepage.ntlworld.com/webzxr/zxr750r/Features/chris_zx860rr.html

Jag kanske slår redan till på en ZX7R om jag hittar en för bra pris som kräver lite kärlek, trots att jag är arbetslös numera och ska börja plugga i augusti. Jag bara måste ha en sådan i garaget även om jag inte kan utföra alla modifikationer under skoltiden, men om 3 år - då jävlar!

Finns det någon med liknande projekt? Är långt ifrån någon mästare på att skruva, men eftersom det är är ett långtidsprojekt så ska jag ta god tid på mig att lära mig allt.

Och om man nu blir rik i framtiden, vart ska man vända sig i Sverige för WSBK prylar? Någon måste ha lite raceprylar över till en ZX7R i Sverige, det rejsades med den här modellen väldigt väldigt länge så det måste finnas prylar.
 
Jan Greven som hade(?) grevens mcdelar körde ju superbike på en redigt hårig zx7rr förr i tiden. Var väl en fabrikshoj från Yanagawa tror jag. Han borde ju ha en del över.
 
Kul att du tänker behålla hojens hjärta! Det är väl nästan standard att hinka i en nyare rova i gammalt chassi annars. Ser fram emot en knüllputzig och pedantisk byggtråd, och när du är klar har jag en SRAD du kan få jämföra med :tummenupp:yoparty

Ädit: Skitsnack det där om att sukkan skulle vara nervös! Du va bara avis för att du inte hade råd med en när det begav sig...:arsele:D
 
Last edited:
Cralle Lindholm körde väl mycket kawwa under de åren?
 
Grevens mc delar tänkte jag på med, ska kolla!

Givetvis ska originalmotorn behållas. Jag gillar verkligen den motorn, och att stoppa in en ZX9R motor vill jag bara inte göra. Vill ha en rejsig motor och en ZX9R motor känns inte så rejsig (även om den kan bli det med lite mods).

Frågan är bara om man kanske skall ge sig på att strokea/borra för mer volym, känns fel då det enligt mig ska vara 750 cc, allt enligt WSBK reglemente. Borde räcka med lite mer komp och friare andning och rätt förknasare för mig iallafall :)
 
Gört!

Ebay borde väl ha en del att erbjuda.
Har fyndat rätt mycket CBR1000RR 04-07 prylar där då raceteamen verkar kasta bort delar till dem efter att nya generationen kom 08
 
Gört!

Ebay borde väl ha en del att erbjuda.
Har fyndat rätt mycket CBR1000RR 04-07 prylar där då raceteamen verkar kasta bort delar till dem efter att nya generationen kom 08

Har kollat en del i england och tyskland på ebay. Det är ju inga vanliga prylar då hojen börjar bli till åren. Eftersom det är ett långtidsprojekt så får jag vara kall. Även om jag vill ha dessa prylar som oftast är dyra - så ska jag ändå försöka vara så ekonomisk som möjligt.

Finns några nya akra helsystem för typ 700 pund, vilket är riktigt förmånligt. Jag sprang på ett begagnat helsystem till min gamla, 3500 tror jag att jag fick betala för det. Dessa helsystem tillverkas inte nya längre. Jag gissar på att det inte finns så många nya system kvar.

Har inte sprungit på några svingarmar eller framgafflar än, ska kolla lite hur det ser ut i staterna. Där var den ju poppis i AMA :)
 
Kul med någon som är villig att hotta upp något klassiskt på ett lagom tidstypiskt sätt.

När jag fick upp ögonen för hojar fanns det inget ballare än en oljekyld 7/11 så en sån ska jag bygga (någon gång) med extra allt från den tiden.
 
Låter som en asbra idé. Det finns ett liknande bygge här på SH men en uppdatering av ev ZX7RR (tror jag)
Den är enkelsitsig i alla fall. Han hängde på en WSBK gaffel på den om jag inte missminner mig.
 
Fränt, 90-tals sportisar is the skit!
 
Kul att du tänker behålla hojens hjärta! Det är väl nästan standard att hinka i en nyare rova i gammalt chassi annars. Ser fram emot en knüllputzig och pedantisk byggtråd, och när du är klar har jag en SRAD du kan få jämföra med :tummenupp:yoparty

Ädit: Skitsnack det där om att sukkan skulle vara nervös! Du va bara avis för att du inte hade råd med en när det begav sig...:arsele:D

Haha, ja du... jag pröjsade 34 för min ZX7R typ 2005-2006. Hade enkelt kunna köpa något snabbare för dem pengarna, men inget snyggare :)

Och handen på hjärtat, vem behöver mer på gatan? Min ZX7R var höjd bak, hade 180 bakdäck och akra helsystem. Jämfört med min Hornet 600 -08 som jag hade under samma period så gick Kawan mycket bättre, och svängde förvånansvärt bra. En polare som fick testa hojen sa att han alltid trott att sjuorna skulle vara tunga, för det var ju så snacket gick men efter att han provade mitt ex så var han överraskad. Inte original, men det ger en fingervisning på hur mycket man får tillbaks efter lite pill med geometrin :)
 
Bara för att retas.
Bike skroten hade en rr med kolfiberkåporna och flattisarnsa o hela skiten som var lätt vurpad. Han prata om att stycka upp den o kränga på ebay. men plötsligt var den borta.
Den var jag sjukt sugen på, men han kunde inte klämma ur sig nåt pris, så det blev aldrig nåt.
 
Fränt projekt! Skull kunna tänka mig något liknande projekt i framtiden när allting... :)

OT: Dum fråga kanske... men finns det rena "sleeper" byggen inom hojvärlden? Vet ju att inom bilvärlden så finns det ju byggen som till synes är gamla standardbilar men under skalen är vässade med "bra" komponenter. Ser framför mig en gammal slö kåpbelagd hoj, till synes original, fast med uppgraderade komponenter inkl motor... Skulle ju alltid reta någon som ev blir omkörd på gata/bana :)
 
Bara för att retas.
Bike skroten hade en rr med kolfiberkåporna och flattisarnsa o hela skiten som var lätt vurpad. Han prata om att stycka upp den o kränga på ebay. men plötsligt var den borta.
Den var jag sjukt sugen på, men han kunde inte klämma ur sig nåt pris, så det blev aldrig nåt.

Snackat en del med bike skroten och de säljer väl aldrig hela hojar... :(

Och ja, det där var oschysst. Lite svårt att sätta värde på en sån hoj. Men det är självklart att det alltid är billigare (iallafall i Sverige) att köpa en färdig hoj som redan är kittad. Svårt att sätta värde på en sån hoj men oftast blir det förmånligt jämfört med om man skall bygga en hoj helt själv.

Greven hade en ZX7RR på blocket för kanske 2-3 år sen. Sebimoto kåpor, marvic fälgar, bromsgrejer från ISR, wilberskittad framgaffel och bakdämpare tror jag, race airbox osv osv. Hade varit en bra hoj att utgå ifrån...
 
På den skroten är allt o inget möjligt. oftast det senare.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top