Mitt Caféprojekt, GSX400FWS

• Thread starter Thread starter Suzukist
  • Start date Start date

Suzukist

Guest
Ifjol stod jag helt plötsligt med en gammal GSX400FWS i nävarna efter lite bytesaffärer, tänkte att man kanske kan bygga en café racer av den så jag satte igång att riva.
Orkar inte ta alla steg nu, det finns en projekttråd på classicsuzuki.com med bilder på bygget.
Förra vintern började jag iaf att bygga om den och istället för café racer stuk fick jag nåt infall att använda original bakdel men flytta fram den lite så jag kortade av sadel, bakdel och sidokåpor.
Resultatet blev från det här:

Till det här:

Så har den sett ut under den här säsongen, det är egentligen bara instrumenteringen som inte är klart, köpte hastighetsmätare och varvräknare som var totalt värdelösa så det sitter en cykeldator på nu tills vidare.

Nästa steg:
Tänkte gå tillbaka till ruta ett i vinter och bygga en "riktig" café racer av den, nu är den ju fortfarande 2-sitsig och det kan inte en caferacer vara.
Ni som vet, vad säger besiktningen när man bygger om till caferacer? Måste man bygga tillbaka till 2 sitsig varje gång eller?

Last edited:
för att göra en ful hoj fulare..nej då skämt åsido, ensits på denna, liten snygg cuts bak, svart lack(i mina ögon) och ett par vita ränder över:tummenupp

Avgasröret är till GSX550 -83 tror jag, var ett litet helv--e att få dit det, trodde det skulle vara bolt on :huvet

Det är ett BSM 4-1 som egentligen är till GS 550 -81, kollade upp numret på den.
Jag köpte den på tradera, tänkte att det är väl inga större skillnader på systemen...

Det som jag gillar minst med hojen förutom originalutseendet är att det är 16" hjul fram och 18" bak, ser ju helknasigt ut. Det är väl så på din också?

Jag skulle vilja byta motor till en 1- eller 2-cylindrig med ungefär samma effekt som nu, 50hk, men enligt SBP var det i stort sett omöjligt. Märkligt som fan eftersom effekten är lika..

Vad finns det för andra alternativ och vad mer behöver ändras för att kunna regga om den till tex ombyggt fordon?

Hojen är till salu på blocket just pga motorn, den får inte plats i garaget på tvären framför bilen pga att Suzukis motorer är så jäkla breda, 5-10cm smalare och det skulle funka bra.
Annars får jag fortsätta ha den hos farsan 3mil bort och bygga en 4-cyl vätskekyld caféracer även om det blir mer fel än rätt.

Jag skulle vilja byta motor till en 1- eller 2-cylindrig med ungefär samma effekt som nu, 50hk, men enligt SBP var det i stort sett omöjligt. Märkligt som fan eftersom effekten är lika..

Vad finns det för andra alternativ och vad mer behöver ändras för att kunna regga om den till tex ombyggt fordon?

Det där låter som min gamla dröm, att stoppa en stånkamotor i ett landsvägschassi. Men SBP säger alltså nej? Kan du berätta lite mer om det. Vad jag vet finns inga uppgifter om motornummer i reg.beviset, så om inte effekten överstiger original borde det inte var nåt problem? Det finns inte heller några avgaskrav på dessa gamla hojar.

Ja en stor stånka skulle sitta fint i den här men som teknikern på SBP uttryckte det så skulle jag behöva nåt intyg från Suzuki att jag får sätta i en viss motor i min ram.
Som du säger så står det inget om antal cylindrar eller liknande i reg beviset så jag förstår inte problemet riktigt.

Edit:
Hojen är nu såld, blev inget steg 2 med detta bygge (inte av mig iaf)...

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...