Mitt borttappade musikintresse

Är det någon mer än jag som betalar för nedladdad musik? Har nog skickat in en tusing till iTunes de sista tre månaderna.
60-80 spänn för ett album tycker jag är ganska rimligt. Och att man kan provlyssna och ladda ner musik direkt till telefonen när man ligger på soffan är inte dumt alls... ;)

Fast 60 - 80 kr är ju vad man betalar för ett album i USA - med pressad CD och fyrfärgtryckt omslag så varför betala samma pengar för ett skitformat som MP3?

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att betala för nedladdning om det inte var så att det var det enda - och verkligen det enda sättet att få tag på inspelningen. Skivor köps enklast från eBay till vrakpriser eller diverse onlineskivaffärer som The End Records eller Red Stream. Detta gäller alltså hårdrock, nåt annat har jag inte koll på men det finns med 100% sannolikhet på eBay.

Normalpris på en skiva är $13 - alltså ~80 kr. Sist betalade jag $33 för tre stycken. Sprillans nya 2008-releaser.

Det har ju visat sig i vissa undersökningar att nerladdningen har ÖKAT skivförsäljningen, för att folk hittar sånt som dom vill ha till sina samlingar.

Jag gör definitivt så, ju mer jag laddar ner desto mer köper jag.

Last edited:
Aldrig begripit mig på det med musiken. Samla skivor man kan lyssna på vilken dag som helst, när som helst man vill utan att köpa dem.
Sitter man liksom framför stereon och bara lyssnar på musiken?
Varför?

Jag har nog köpt 7 musikCDskivor i mitt liv och ångrat dem allihop. Sålde alla till nån butik här i stan som köpte dem för rätt sjysst pris.
Inte intresserad av musik, eller vem som spelar, vad de heter, vad de gjort, vem de haft ihjäl eller alla töntiga dolda texter som spelas baklänges.
Finns ju vettigare saker att engagera sin tid i än att bara sitta och lyssna på skräp.

Men alla har väl olika intressen såklart...

Köper faktiskt enbart "riktiga" cd- och lp-skivor, men jag kanske är lite gammaldags av mig när det gäller just musik :tomten

Så vansinnigt dyrt är det inte jämfört med vad många lägger ner på datorutrustning.

Aldrig begripit mig på det med musiken. Samla skivor man kan lyssna på vilken dag som helst, när som helst man vill utan att köpa dem.
Varför?

Jag har nog köpt 7 musikCDskivor i mitt liv och ångrat dem allihop. Sålde alla till nån butik här i stan som köpte dem för rätt sjysst pris.
Inte intresserad av musik, eller vem som spelar, vad de heter, vad de gjort, vem de haft ihjäl eller alla töntiga dolda texter som spelas baklänges.
Finns ju vettigare saker att engagera sin tid i än att bara sitta och lyssna på skräp.

Haha ja en del lägger ner all tid på att köpa onödiga bilar verkar det som.

Varför?

Det är tack vare folk som du som Radio City fortfarande existerar. :mad:

Köpt 3 skivor i livet; Guns roses, Aerosmith och... fyfan jag vet.. nå vad heter de där.. skivorna de heter likadant i början med nummer efter, "hitmusic-1-100" ewller nåt sånt skit.

0 intresse för musik, inte köpt skiva på 10 år. Har väl laddat ner en del i mitt liv JApp några TByte har det nog blivit :D

Och nej jag tycker inte synd om Darin, Backstreet boys eller nå andra pop-balad-fjollor som får nån miljon mindre... för min del kan hela musikindustrin dö ut det görs bara skitmusik ändå!

Och nej jag tycker inte synd om Darin, Backstreet boys eller nå andra pop-balad-fjollor som får nån miljon mindre... för min del kan hela musikindustrin dö ut det görs bara skitmusik ändå!

Om du vidgade dina vyer från enkom pojkband kanske du byter åsikt?

Hade jag laddat ner Terabyte med Darin och Backstreet hade jag också varit förbannad.

Haha ja en del lägger ner all tid på att köpa onödiga bilar verkar det som.

Bilar och hojar är en bisyssla - huvudsysslan är att umgås med trevligt folk och träna Taekwondo.
Snart Rambo4 på bio ju, inget klår trevligt sällskap till den filmen :tummenupp
Tänk att sitta i 90 minuter och bara lyssna på musik - dööötrist.

Som någon tidigare sa i tråden så är oxå jag en total skiv nörd!! kan med lätthet gå in på lakala skivaffären och inhandla en handfull skivor oavsett pris... Fast det träsket jag sitter djupast i är cdon/ginza såfort jag känner lust eller har några hundralappar över så klickar jag mig enkelt in på sidan och beställer 10 talet skivor. Sen är jag även sådan att jag har allt i bokstavsordning och vet precis vilka skivor jag har och inte :) Som jag sa total skiv NÖRD!!!!

för min del kan hela musikindustrin dö ut det görs bara skitmusik ändå!

Jag gissar på att du inte lyssnar på musik då?

Annars tycker jag musikindustrin är bra, jag får släppa skivor, jag får spela på koncerter och jag slipper tänka på det administrativa och kan koncentrera mig på att göra bra musik. Gillar man inte musik kan man ju inte heller klaga på industrin. Jag gillar inte fisk och för min del kan hela fiskeindustrin dö ut, fisk smakar skit ändå...

sorry om jag snor tråden lite.

lite OT men får man fråga i vilket band du spelar imaster ??

slut på stölden :)

Mvh Fredric

Hade jag haft pengar över hade jag kanske prioriterat inköp av cd-skivor. Dock är egentligen den enda skivan jag skulle betala för tillfället är de från Sabaton. Där får man en helt album där alla låtar är klockrena (alla andra album lyssnar man på 2-3 stycken och resten är dynga som endast ska fylla ut ett omslags :gnissla).

Att betala för musik är förlegat. Jag lyssnar på musik nästan hela min vakna tid. Stereon när jag är hemma och MP3-spelaren när jag ute. Skulle jag köpa alla dessa skivor jag lyssnar på skulle jag få bo på gatan.

Skulle skivorna vara billigare skulle jag kanske köpa dom som jag tycker är riktigt bra. Men nu kostar ju en skiva typ 200 kr. Totalt orimligt. Ett rimligt pris vore 10 kr, max 20 kr.

(alla andra album lyssnar man på 2-3 stycken och resten är dynga som endast ska fylla ut ett omslags :gnissla).

Då lyssnar du på helt fel musik - jag har nog en två, tre hundra skivor där i princip alla låtar är klockrena - Sabatons plattor inkluderat (inte 'First Fist' dock :3freak).

Att betala för musik är förlegat. Jag lyssnar på musik nästan hela min vakna tid. Stereon när jag är hemma och MP3-spelaren när jag ute. Skulle jag köpa alla dessa skivor jag lyssnar på skulle jag få bo på gatan.

Skulle skivorna vara billigare skulle jag kanske köpa dom som jag tycker är riktigt bra. Men nu kostar ju en skiva typ 200 kr. Totalt orimligt. Ett rimligt pris vore 10 kr, max 20 kr.

Om betala för musik är förlegat skulle vi inte ha nån musik att lyssna på. Jag har inget emot fildelning egentligen men jag vill gärna att mitt intresse för att spela musik som andra ska lyssna på inte ska behöva kosta skjortan.

För ditt exempel med priserna kan jag säga att för 20 kr så skulle alla band få betala sina studiokostnader själva för ~20 kr är vad det kostar att pressa en platta med omslag till, i moderata serier. Vilket innebär att om man inte köper musik så finns det snart heller ingen musik att ladda ner - inte med vettig ljudkvalitet i alla fall.

Och med tanke på vad jag har fått för uppfattning om vad du lyssnar på så kan du köpa schyssta skivor från mina länkar i mitt tidigare inlägg.

Jag är i alla fall glad att det finns folk som köper skivor - inte för mitt bands skull utan för min egen, annars skulle inte jag ha nån musik att lyssna på utan bli tvungen att lyssna på folks demoinspelningar och hemmapulade skräp. Fy fan.

lite OT men får man fråga i vilket band du spelar imaster ??

Svarar via PM. :tummenupp

Last edited:
Jag pratade för ett par år sedan (helt ovetandes) med en tjej ur Sahara Hotnigts (numera Sahara Sellouts) i ett sammanhang, då vi kom in på musik.
Hon frågade då om jag gillade Sahara Hotnights, varpå jag svarade, "visst, jag har nog laddat ner allt dom hittils har släppt" :huvet

Hon frågade om jag brukade planka in på konserterna också :D

Jag borde ringa upp henne och be om ersättning för bandbredden efter "Visit to Vienna"... Trallpoppare är vad dom är...

Om betala för musik är förlegat skulle vi inte ha nån musik att lyssna på. Jag har inget emot fildelning egentligen men jag vill gärna att mitt intresse för att spela musik som andra ska lyssna på inte ska behöva kosta skjortan.

För ditt exempel med priserna kan jag säga att för 20 kr så skulle alla band få betala sina studiokostnader själva för ~20 kr är vad det kostar att pressa en platta med omslag till, i moderata serier. Vilket innebär att om man inte köper musik så finns det snart heller ingen musik att ladda ner - inte med vettig ljudkvalitet i alla fall.

Och med tanke på vad jag har fått för uppfattning om vad du lyssnar på så kan du köpa schyssta skivor från mina länkar i mitt tidigare inlägg.

Jag är i alla fall glad att det finns folk som köper skivor - inte för mitt bands skull utan för min egen, annars skulle inte jag ha nån musik att lyssna på utan bli tvungen att lyssna på folks demoinspelningar och hemmapulade skräp. Fy fan.

20 kr sa jag väl lite för att jävlas. Men nog ligger det nåt i att banden får börja se sig om efter andra sätt än skivförsäljning för att dra in pengar, för fildelning lär ju inte gå att stoppa.

Priserna i dag är alldeles för höga. Särskilt eftersom många inte har nån användning av själva skivorna. Dom får stå i hyllan och se fina ut medans man lyssnar på allt genom datorn. Få ser nog nån anledning att släpa sig ner på stan och köpa nånting dom kan få gratis på en sekund utan att behöva lyfta på arslet. Jag tycker musikindustrin får komma med nåt konstruktivt för att dra in pengar istället för att jaga fildelare och stämma tonåringar på mångmiljonbelopp.

Före internet köpte jag några skivor som jag tyckte var riktigt bra och lyssnade på dom om och om igen i oändlighet. Nirvanas Unplugged tror jag att jag lyssnade på varje dag i minst ett år t ex (världens bästa skiva f.ö). Nu lyssnar jag på en massa olika som jag förmodligen aldrig skulle betala för. Alternativen är att ladda ner dom eller inte lyssna alls. Jag skulle däremot kunna tänka mig att betala för konserter till flera band jag inte skulle köpa skivor av men aldrig ens hört talas om om det inte vore för internet.

Jag tror fildelningen gynnar många band. Dom behöver inte längre gå genom stora skivbolag eller MTV för att nå ut till lyssnarna. Och bara kändisskapet i sig lär ju ge en del pengar. Dom stora förlorarna är skivbolagen, men vem bryr sig om dom?

Jag blir förbannad på musikindustrins jävla girighet/indrivarfasoner.

Gå runt i butiker och kräva att butikerna betalar för att dom har en radio på???

Förr var det bara STIM, nu har IFPI tillkommit...

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul