Mitt borttappade musikintresse

Ganska intressant det här, jag har egentligen alltid tyckt att det är asfränt med stora skivsammlingar. Det gör jag fortfarande, men jag tror nästan att det börjar gå ner i fränhetsskalan för mig.

Jag gick igenom datan för att få till en riktigt bra lista med iprincip bara org.releaser. Det känns jävligt bra nu, men det är inte riktigt klart än. Vad jag vill komma till är att det är så fruktansvärt skönt och ha allting på datan. Tänk om jag skulle ha mina vanliga musikhumörsvängningar när jag sitter och spelar musik, jag skulle ju behöva byta skiva rätt många gånger!

Att det också finns rätt bra funktioner i musikspelarna på datan som sök-, kö- och random-funktionen för ju hela grejen iprincip ultimat. Stereon används numera egentligen bara till radio-lyssnande.

Visst, det är fränare med en mängd bra skivor på riktigt och samma mängd på datan, men jag vet inte om jag skulle tycka det var värt det..

Artister borde tjäna sina stora pengar på konserter, om dom inte redan gör det:confused:

Har jag fel?

20 kr sa jag väl lite för att jävlas. Men nog ligger det nåt i att banden får börja se sig om efter andra sätt än skivförsäljning för att dra in pengar, för fildelning lär ju inte gå att stoppa.

Visst kan det vara så och laglig nedladdning är ju faktiskt på frammarsch. För mig som audiofil kanske köp av lossless 256 kbps MP3 eller okomprimerade WAV vore ett alternativ - det skulle jag kunna tänka mig. Dock vill jag fortfarande ha både vinyler och CD så jag kommer fortsätta köpa. ;)

Priserna i dag är alldeles för höga. Särskilt eftersom många inte har nån användning av själva skivorna. Dom får stå i hyllan och se fina ut medans man lyssnar på allt genom datorn. Få ser nog nån anledning att släpa sig ner på stan och köpa nånting dom kan få gratis på en sekund utan att behöva lyfta på arslet. Jag tycker musikindustrin får komma med nåt konstruktivt för att dra in pengar istället för att jaga fildelare och stämma tonåringar på mångmiljonbelopp.

Priserna i Sverige är egentligen inte för höga om man handlar på internet, priserna är desamma som för 10 år sen ungefär, ~150 kr, medan lönerna har gått upp. Däremot för de stackars skivbutikerna blir det nog svårt att hålla sig vid liv med tanke på att de måste punga ut med inköp av skivorna och sen hålla vinst på också och då hamnar priserna runt 200 kr och mer ibland. Men folk i Sverige - den stora massan - verkar faktiskt vara villiga att betala för nedladdning också och alternativet jag ser är det jag skrev ovanför. Det sista du skrev där håller jag med till 110%.

Jag tror fildelningen gynnar många band. Dom behöver inte längre gå genom stora skivbolag eller MTV för att nå ut till lyssnarna. Och bara kändisskapet i sig lär ju ge en del pengar. Dom stora förlorarna är skivbolagen, men vem bryr sig om dom?

Kändisskapet ger inga pengar alls så länge folk inte köper skivor, det är faktiskt så. Ett lite mindre band tjänar inga pengar på reklamintäkter, får inga stora gage för koncerter. Skivbolag är faktiskt en bra uppfinning även om de stora har för mycket makt och för stor självcentrering så är det skönt att som band slippa tänka på promotion, administration och bokning av spelningar - det är ett helvetes jobb.

Artister borde tjäna sina stora pengar på konserter, om dom inte redan gör det:confused:

Har jag fel?

Stora artister tjänar stora pengar, små artister går back. Om man skulle leva på att spela live skulle man behöva göra 200 spelningar / år ungefär som normalstor musiker - och det är jävligt jobbigt.

Vi var i Köpenhamn i helgen och spelade, vi tjänade 1200 kr, mat och en back öl på det och hade reskostnader på 1000 kr. Så vi hade 200 kr att dela på. Att åka på turné skulle vara ekonomisk katastrof, visst får vi resan, maten och uppehället betalt men när man kommer hem och inser att den veckan man var borta kostade ~4000 kr i inkomstbortfall så är det kämpigt.

Skyll gärna på skivbolag, musikindustri och så vidare men tänk på att för närvarande är det faktiskt så att ju färre som köper skivor, desto färre har råd att engagera sig i att göra musik som ni kan lyssna på. Jag är inte emot fildelning alls - jag seedar vår platta i piratbukten - men jag tycker att man kan stödja de små banden genom att köpa en platta lite då och då - och för min del blir det mer än bara då och då.

Priserna i Sverige är egentligen inte för höga om man handlar på internet...
Halva grejen med att handla skivor tycker jag är att gå in i en butik och bläddra, kolla omslag osv. och i butikerna tycker jag priserna är för höga. Tror de få butiker som finns kvar måste tänka om och sänka sina priser till Internetnivån om de ska finnas kvar i framtiden.

Ett lite mindre band tjänar inga pengar på reklamintäkter, får inga stora gage för koncerter.
...
Stora artister tjänar stora pengar, små artister går back. Om man skulle leva på att spela live skulle man behöva göra 200 spelningar / år ungefär som normalstor musiker - och det är jävligt jobbigt.
...
Att åka på turné skulle vara ekonomisk katastrof, visst får vi resan, maten och uppehället betalt men när man kommer hem och inser att den veckan man var borta kostade ~4000 kr i inkomstbortfall så är det kämpigt.
Det där låter som vilket företagande som helst i mina öron. När man är nystartad så är det inte ovanligt att man går back. Som i alla branscher är det de som klarar av att etablera sig som överlever, de andra går under.

Skyll gärna på skivbolag, musikindustri och så vidare men tänk på att för närvarande är det faktiskt så att ju färre som köper skivor, desto färre har råd att engagera sig i att göra musik som ni kan lyssna på.
Min personliga åsikt är att det släpps betydligt mer skit idag än det gjorde tidigare. Det kanske bara är nån nostalgisk inbillning men jag tror det är lite "för lätt" och billigt att prångla ut skivor idag. Förr fick artisterna jobba mycket hårdare för att få sin skiva släppt och när den då väl blev släppt var den således mycket mer genomarbetad. Idag känns det som att skivbolagen skickar ut vad som helst och säljer det så får dom göra en ny skiva. Dessutom kan ju vem som helst sprida sin "musik" med tekniken som blivit var mans egendom idag.

Självklart kommer det en hel del guldkorn idag men andelen skitmusik har ökat tycker jag och där tror jag en del av skulden till att det köps färre skivor (om det verkligen är så?!) ligger.

För ditt exempel med priserna kan jag säga att för 20 kr så skulle alla band få betala sina studiokostnader själva för ~20 kr är vad det kostar att pressa en platta med omslag till, i moderata serier. Vilket innebär att om man inte köper musik så finns det snart heller ingen musik att ladda ner - inte med vettig ljudkvalitet i alla fall.

Måste man pressa skivor då? Det känns lite nittonhundratal att pressa in 10-15 låtar på en, eller i värsta fall två(!), runda plastbitar med hål...

Vad kostar det att spela in ett album, i runda slängar? Hur mycket tar iTunes betalt för sina tjänster? Det måste finnas lite större marginal den vägen, även om ett album bara kostar 60-70 spänn. Dessutom har du ju direkt spridning av materialet utan kostnader för fysisk distribution.

Laglig fildelning is the shit och om skivbolagen reagerar snabbt nog så finns det säkert en hel del pengar att tjäna den vägen även för dom.

Det där låter som vilket företagande som helst i mina öron. När man är nystartad så är det inte ovanligt att man går back. Som i alla branscher är det de som klarar av att etablera sig som överlever, de andra går under.

Den stora skillnaden är att en duktig företagare "alltid" klarar sig. När du är musiker liknar det mer ett lotteri. Hårt arbete och ett gott hantverk räcker inte.

Min personliga åsikt är att det släpps betydligt mer skit idag än det gjorde tidigare. Det kanske bara är nån nostalgisk inbillning men jag tror det är lite "för lätt" och billigt att prångla ut skivor idag. Förr fick artisterna jobba mycket hårdare för att få sin skiva släppt och när den då väl blev släppt var den således mycket mer genomarbetad. Idag känns det som att skivbolagen skickar ut vad som helst och säljer det så får dom göra en ny skiva. Dessutom kan ju vem som helst sprida sin "musik" med tekniken som blivit var mans egendom idag.

Håller helt med dig. Det släpps oerhörda mängder skivor idag. Ta tex dagens metalscen, det är pissenkelt att få ett skivkontrakt om man spelar metal. Det verkar som om skivbolgen idag hellre satsar på en triljard olika band som säljer 300 plattor var än en handfull som fixar att sälja 300 000.

Om jag ska lägga 150 spänn på en skiva så ska det fanimej vara kvalitetsmusik, med musiker som kan lira, inget jävla ängagäng som precis hyrt sin första replokal och som är den miljonte klonen av In Flames, Nightwish eller Soilwork.

Halva grejen med att handla skivor tycker jag är att gå in i en butik och bläddra, kolla omslag osv. och i butikerna tycker jag priserna är för höga. Tror de få butiker som finns kvar måste tänka om och sänka sina priser till Internetnivån om de ska finnas kvar i framtiden.

Jag håller helt med men skivor jag vet jag vill ha köper jag på nätet. Jag har dock inte problem att betala 150 - 180 kr för en skiva - kolla vad folk betalar för T-shirtar på Carlings som kostar 6 kr att tillverka (även jag har trillat dit, tyvärr). Men folk tänker inte så, det är vettigare att spendera tre, fyra hundra på en t-shirt som håller ett halvår än en skiva för mindre än halva priset.

Visst är det simpel marknadsekonomi men vill vi att musik ska vara företagande? Och det handlar egentligen inte om att vara nystartade heller, det handlar om att dra rätt publik - det finns stora hårdrocksband som fortfarande inte tjänar tillräckligt med pengar på spelningar för att kunna gå lite plus. Men det är sån musikbranchen är.
För min del räcker det att jag inte behöver betala för att göra spelningar - vi är inte riktigt kvar på fritidsgårdsstadiet. Men om jag hade en spelning i närheten av där jag bor då jag slipper ta ledigt och inte behöver resa 50 mil så spelar jag gärna för en macka och några öl, inga problem.

Farsan sa likadant en gång - man kommer till ett stadium varefter ingenting som släpps är bättre än det som redan har släppts och det var bättre förr. Jag känner rätt ofta så nuförtiden också.

Den stora skillnaden är egentligen att det har blivit hårdare för 'riktiga' musiker att bli kända idag, det är mycket högre krav på musikerna och låtskrivningen men det finns också betydligt mer kvalificerade musiker idag än för, säg, 20 år sen - så konkurrensen är egentligen mycket hårdare idag än tidigare. Att sedan folk generellt lyssnar på Idol och Melodifestival-musik och egentligen är mindre intresserade av musik och endast "äter vad de matas med" gör att det blir svårare och svårare för andra att slå sig in i hemmen - så att säga. Allting blir likriktat mer och mer och det är nog därför som det känns som att det släpps mer och mer skit. In Flames blev skitstora med 'Clayman', de poppade till sig till 'Reroute 2 Remains' och sen skulle alla band låta så och de stora bolagen signade endast band som var In Flames-kloner. För att sälja så mycket som möjligt. Ju mer branchen riktar in sig på att sälja, desto mer likriktad musik kommer vi höra. När man inser att man kan driva ett företag och gå noll eller mycket lite vinst, då kan man börja satsa på mångfald, man kan våga släppa en speciell platta utan att veta säkert att den kommer sälja. Det kommer nog inte hända.

Självklart kommer det en hel del guldkorn idag men andelen skitmusik har ökat tycker jag och där tror jag en del av skulden till att det köps färre skivor (om det verkligen är så?!) ligger.

Du har så rätt här. ;)

Måste man pressa skivor då? Det känns lite nittonhundratal att pressa in 10-15 låtar på en, eller i värsta fall två(!), runda plastbitar med hål...

Vad kostar det att spela in ett album, i runda slängar? Hur mycket tar iTunes betalt för sina tjänster? Det måste finnas lite större marginal den vägen, även om ett album bara kostar 60-70 spänn. Dessutom har du ju direkt spridning av materialet utan kostnader för fysisk distribution.

Laglig fildelning is the shit och om skivbolagen reagerar snabbt nog så finns det säkert en hel del pengar att tjäna den vägen även för dom.

Man måste inte pressa skivor men då missar man den marknad som faktiskt fortfarande är störst. Jag personligen anser skivor det ultimata mediet - kanske för att jag har förlorat så mycket data på mina hårddiskar genom åren att jag inte anser det vara "riktigt", det som ligger på hårddisken och då blir jag ju tvungen att betala för musiken igen om jag råkar ut för en krasch.

Att spela in ett album kostar väl inte jättemycket egentligen. Två veckor i en rätt vettig studio á 8 h / dag går på 30 kkr + moms, mastring har jag inte riktigt koll på men en vettig mastring går nog på en 10 kkr + moms och sen har man ju musiken. iTunes tar inget betalt för att sälja - dock ska de godkänna allt och om de inte gillar det blir man inte listad, man får ~30 cent per låt vad jag har hört och det är ungefär vad vi får betalt i royalties från skivbolaget också. Så om man räknar på det måste man sälja över 25 000 låtar för att ha tjänat in pengarna för inspelningen. Och nu snackar vi inte en jättedyr studio.

Vi var i Köpenhamn i helgen och spelade, vi tjänade 1200 kr, mat och en back öl på det och hade reskostnader på 1000 kr. Så vi hade 200 kr att dela på. Att åka på turné skulle vara ekonomisk katastrof, visst får vi resan, maten och uppehället betalt men när man kommer hem och inser att den veckan man var borta kostade ~4000 kr i inkomstbortfall så är det kämpigt.

Okej, tack för det. Men jag tycker nog lite som newsted ändå, dvs att man kan se på det som ett företag. Och som jag har fattat det är det ju inte så lätt och komma in i musik-branshen och verkligen göra karriär, det är ju en attraktiv bransh.

Man måste inte pressa skivor men då missar man den marknad som faktiskt fortfarande är störst. Jag personligen anser skivor det ultimata mediet - kanske för att jag har förlorat så mycket data på mina hårddiskar genom åren att jag inte anser det vara "riktigt", det som ligger på hårddisken och då blir jag ju tvungen att betala för musiken igen om jag råkar ut för en krasch.

Det där håller inte riktigt. CD-skivor är ju inte direkt oförstörbara och värdesätter man sin samling så bör man nog göra backups ändå.

Dessutom tror jag att den illegala fildelningen är den största marknaden och det är ju främst där man skulle kunna vinna andelar.

Att spela in ett album kostar väl inte jättemycket egentligen. Två veckor i en rätt vettig studio á 8 h / dag går på 30 kkr + moms, mastring har jag inte riktigt koll på men en vettig mastring går nog på en 10 kkr + moms och sen har man ju musiken. iTunes tar inget betalt för att sälja - dock ska de godkänna allt och om de inte gillar det blir man inte listad, man får ~30 cent per låt vad jag har hört och det är ungefär vad vi får betalt i royalties från skivbolaget också. Så om man räknar på det måste man sälja över 25 000 låtar för att ha tjänat in pengarna för inspelningen. Och nu snackar vi inte en jättedyr studio.

Jag har garanterat impulsköpt låtar som jag aldrig skulle köpt på CD. Det är möjligt att jag inte motsvarar medelsvensson, men jag har spenderat mer via iTunes de sista tre månaderna än jag gjort totalt på CD-skivor de senaste 10 åren... :)
Fördelen är ju också att man kan köpa enstaka låtar, vilket gör det ännu enklare att impulsköpa en låt.

Att man sen kan ligga på soffan och dra ner en låt för under 7 spänn är helt klart ett plus... :tummenupp

Att man sen kan ligga på soffan och dra ner en låt för under 7 spänn är helt klart ett plus... :tummenupp

Av ren nyfikenhet måste jag fråga varför du inte laddar ner låtarna gratis? Är du rättrådig eller kommer FBI och jagar dig om du gör det?

Den stora skillnaden är att en duktig företagare "alltid" klarar sig. När du är musiker liknar det mer ett lotteri. Hårt arbete och ett gott hantverk räcker inte.
En duktig företagare behöver ju inte alltid klara sig. Utan en produkt/tjänst som efterfrågas så finns det ingen marknad hur duktig man än är som företagare. Samma med en musiker, det spelar ingen roll hur duktig man är som musiker om man spelar musik som inte efterfrågas...

Håller helt med dig. Det släpps oerhörda mängder skivor idag. Ta tex dagens metalscen, det är pissenkelt att få ett skivkontrakt om man spelar metal. Det verkar som om skivbolgen idag hellre satsar på en triljard olika band som säljer 300 plattor var än en handfull som fixar att sälja 300 000.

Om jag ska lägga 150 spänn på en skiva så ska det fanimej vara kvalitetsmusik, med musiker som kan lira, inget jävla ängagäng som precis hyrt sin första replokal och som är den miljonte klonen av In Flames, Nightwish eller Soilwork.
Right on. Det var exakt så jag menade. "Förr" gick man och väntade på skivsläppen, nu hinner man inte lyssna igenom en skiva innan nästa släpps.

Right on. Det var exakt så jag menade. "Förr" gick man och väntade på skivsläppen, nu hinner man inte lyssna igenom en skiva innan nästa släpps.

En sak jag tycker är lite konstigt är att det nästan aldrig hänt att en grupp jag redan lyssnar på släpper en ny skiva som jag inte blir åtminstone lite besviken på. Man går och väntar, men när skivan väl kommer så är den aldrig lika bra som dom gamla. Enda undantagen jag kan komma på just nu är Thåström och Tool. Det var bättre förr.

Jag håller helt med men skivor jag vet jag vill ha köper jag på nätet. Jag har dock inte problem att betala 150 - 180 kr för en skiva - kolla vad folk betalar för T-shirtar på Carlings som kostar 6 kr att tillverka (även jag har trillat dit, tyvärr). Men folk tänker inte så, det är vettigare att spendera tre, fyra hundra på en t-shirt som håller ett halvår än en skiva för mindre än halva priset.
Om man väljer att köpa T-shirts eller skivor är ju såklart upp till var och en, men jag håller med om att det är ju knappast bara skivor som det är överpris på...

Visst är det simpel marknadsekonomi men vill vi att musik ska vara företagande? Och det handlar egentligen inte om att vara nystartade heller, det handlar om att dra rätt publik - det finns stora hårdrocksband som fortfarande inte tjänar tillräckligt med pengar på spelningar för att kunna gå lite plus. Men det är sån musikbranchen är.
För min del räcker det att jag inte behöver betala för att göra spelningar - vi är inte riktigt kvar på fritidsgårdsstadiet. Men om jag hade en spelning i närheten av där jag bor då jag slipper ta ledigt och inte behöver resa 50 mil så spelar jag gärna för en macka och några öl, inga problem.
Vill man som musiker leva på sin musik så får man nog acceptera att se det som företagande, eller i vissa fall som ett jobb där man är anställd. Det behöver ju inte vara någon nackdel med den inställningen, yrket är ju lika kreativt och konstnärligt ändå.

Ju mer branchen riktar in sig på att sälja, desto mer likriktad musik kommer vi höra...
Där tror jag branschen skjuter sig själv i foten lite grann. På kort sikt kanske det är lönsamt men i längden så tror jag det är likriktningen och girigheten som får folk att sluta köpa skivor. Varför ska man betala 150-200:- för något som låter likadant som förra skivan man köpte? Då laddar man ner den istället...

En sak jag tycker är lite konstigt är att det nästan aldrig hänt att en grupp jag redan lyssnar på släpper en ny skiva som jag inte blir åtminstone lite besviken på. Man går och väntar, men när skivan väl kommer så är den aldrig lika bra som dom gamla. Enda undantagen jag kan komma på just nu är Thåström och Tool. Det var bättre förr.

Jag tycker det generellt är lite så att _alla_ band blir bättre de 3-5 första skivorna och sen stagnerar de där. Alternativt så går det utför.
Håller med om att det finns undantag och skulle vilja lägga till Slayer. Christ Illusion var bättre än de senaste skivorna. Dock inte deras bästa. Hoppas på att få lägga till Metallica också till undantagen när de släpper sin kommande...

Last edited:
Gillar man RHCP och Techno har man aldrig haft ett genuint musikintresse. :fakta

Tvärtom skulle jag säga, den som kan uppskatta olika sorters musik har sannolikt ett "genuint" intresse jämfört med imagefans, dvs sådana som började lyssna på en speciell stil i unga år för att kompisarna gjorde det och sedan varit vanan trogen. Typ som du, säkert hårdrockare sedan 70-talet då du var i tonåren. Eller? ;)

Av ren nyfikenhet måste jag fråga varför du inte laddar ner låtarna gratis? Är du rättrådig eller kommer FBI och jagar dig om du gör det?

En del av sanningen är att jag inte laddar ner mängder av musik, så kostnaden blir inte särskilt hög. Dessutom tycker jag musiken som jag faktiskt köper är värd pengarna.

En större del av sanningen är att jag har en iPhone och är lat. Ska jag ladda ner en låt gratis så måste jag resa mig från TV-soffan, knalla upp till kontoret, dra igång datorn och börja leta efter musik. Med telefonen drar jag ner musiken lika snabbt över mitt trådlösa nätverk och betalar lite för servicen.
Sen har jag väl inte riktigt hängt med i svängen sedan DC++ övergavs för torrents, så det senare har jag faktiskt aldrig provat. :oskuld

Under studenttidens fattiga dagar betalade jag dock aldrig för musik, men då spenderade man också mycket av sin vakna tid framför datorn.

Har tom gått och köpt Photoshop i butik för nåt år sen... :skrämd

Jag har garanterat impulsköpt låtar som jag aldrig skulle köpt på CD. Det är möjligt att jag inte motsvarar medelsvensson, men jag har spenderat mer via iTunes de sista tre månaderna än jag gjort totalt på CD-skivor de senaste 10 åren... :)

Jag tror faktiskt du tillhör medelsvensson fast medelsvensson inte själv har upptäckt det. Sist jag hörde en undersökning (gällde iofs film) så ville folk kunna ladda ner och betala för det men det fanns inga tjänster som kunde serva de behoven på ett vettigt sätt. USA är nog bättre utbyggt på den fronten tror jag, i Sverige spenderar bolagen sina pengar på dåliga jävla reklamfilmer... :3freak

Man får selektera vissa skivor att vänta på! Just nu väntar jag på Meshuggahs skiva 'obZen' (ja, den finns att ladda ner men jag vill inte) och den ska bli riktigt bra! En annan skiva jag väntar på är Agallochs EP 'The White', den släpptes i begränsad upplaga i fredags och jag vet inte om jag har fått den än. Det är spännande i väntans tider... ;)

Vill man som musiker leva på sin musik så får man nog acceptera att se det som företagande, eller i vissa fall som ett jobb där man är anställd. Det behöver ju inte vara någon nackdel med den inställningen, yrket är ju lika kreativt och konstnärligt ändå.

Det hade vart skitkul att se musiken som ett yrke men problemet är att marknaden är mättad på musiker - med enbart ett band kan man inte komma så långt om man inte är Hammerfall eller Iron Maiden men som enskild musiker finns det definitivt en framtid - tv-musiker, studiomusiker osv men det finns jäkligt många och det är svårt att slå sig in där. Jag hade, som sagt, varit nöjd om det inte kostade pengar när jag gjorde en spelning.

Där tror jag branschen skjuter sig själv i foten lite grann. På kort sikt kanske det är lönsamt men i längden så tror jag det är likriktningen och girigheten som får folk att sluta köpa skivor.

Den punkten och många andra. Räddningen är småbolagen som vågar satsa på annorlunda band för de stora drakarna gör det inte. Allt vi hör nuförtiden är tidigare kända ansikten eller Idol-kändisar. Samma sak inom de stora hårdrocksbolagen, de har vissa riktlinjer de jobbar efter och alla banden låter rätt lika.

Metallica också till undantagen när de släpper sin kommande...

Jag tror nya plattan kan bli riktigt bra, om de håller sig till demons riktlinjer så kan det bli en av deras bästa plattor.

Det hade vart skitkul att se musiken som ett yrke men problemet är att marknaden är mättad på musiker - med enbart ett band kan man inte komma så långt om man inte är Hammerfall eller Iron Maiden men som enskild musiker finns det definitivt en framtid - tv-musiker, studiomusiker osv men det finns jäkligt många och det är svårt att slå sig in där. Jag hade, som sagt, varit nöjd om det inte kostade pengar när jag gjorde en spelning.
Marknaden blir nog aldrig mättad men konkurrensen är stenhård! Alla är barn i början och det gäller förmodligen för såväl Hammerfall som Maiden så omöjligt är det ju inte att lyckas som ett band...

imaster skrev:
Jag tror nya plattan kan bli riktigt bra, om de håller sig till demons riktlinjer så kan det bli en av deras bästa plattor.
Hoppas du har rätt. Även om jag tror det blir svårt att överträffa Ride the Lightning och Master of Puppets... mycket tack vare att jag tycker James tappat en hel del kraft i rösten. En arg och onykter Hetfield lät bättre än en glad "skönsjungande" dito :hihi

Sist jag hörde en undersökning (gällde iofs film) så ville folk kunna ladda ner och betala för det men det fanns inga tjänster som kunde serva de behoven på ett vettigt sätt. USA är nog bättre utbyggt på den fronten tror jag, i Sverige spenderar bolagen sina pengar på dåliga jävla reklamfilmer... :3freak

Via iTunes kan man ju numera både köpa och hyra filmer. Köpa en film tror jag ligger runt $10-15, men hyra en kostar runt $4. När du laddat ner en hyrd film så finns den tillgänglig i 30 dagar. När du tryckt på play har du 24hr på dig att se klart filmen. Rätt smidigt när man reser då man kan ladda ner flera filmer i förväg och sedan titta på dom när man känner för det, oavsett var man befinner sig.

On-Demand via kabeltv har ju funnits länge annars och priserna ligger även där runt $4. HD-rullar kostar $6. :gnissla
Hursomhelst så ser jag ingen mening med att springa och hyra rullar längre, eftersom kostnaden är densamma. On-Demand är väl förresten på gång i Sverige också? Vill minnas att Telia försöker slå sig in på marknaden med IPTV... :va

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph