Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
20 kr sa jag väl lite för att jävlas. Men nog ligger det nåt i att banden får börja se sig om efter andra sätt än skivförsäljning för att dra in pengar, för fildelning lär ju inte gå att stoppa.
Priserna i dag är alldeles för höga. Särskilt eftersom många inte har nån användning av själva skivorna. Dom får stå i hyllan och se fina ut medans man lyssnar på allt genom datorn. Få ser nog nån anledning att släpa sig ner på stan och köpa nånting dom kan få gratis på en sekund utan att behöva lyfta på arslet. Jag tycker musikindustrin får komma med nåt konstruktivt för att dra in pengar istället för att jaga fildelare och stämma tonåringar på mångmiljonbelopp.
Jag tror fildelningen gynnar många band. Dom behöver inte längre gå genom stora skivbolag eller MTV för att nå ut till lyssnarna. Och bara kändisskapet i sig lär ju ge en del pengar. Dom stora förlorarna är skivbolagen, men vem bryr sig om dom?
Artister borde tjäna sina stora pengar på konserter, om dom inte redan gör det![]()
Har jag fel?
Halva grejen med att handla skivor tycker jag är att gå in i en butik och bläddra, kolla omslag osv. och i butikerna tycker jag priserna är för höga. Tror de få butiker som finns kvar måste tänka om och sänka sina priser till Internetnivån om de ska finnas kvar i framtiden.Priserna i Sverige är egentligen inte för höga om man handlar på internet...
Det där låter som vilket företagande som helst i mina öron. När man är nystartad så är det inte ovanligt att man går back. Som i alla branscher är det de som klarar av att etablera sig som överlever, de andra går under.Ett lite mindre band tjänar inga pengar på reklamintäkter, får inga stora gage för koncerter.
...
Stora artister tjänar stora pengar, små artister går back. Om man skulle leva på att spela live skulle man behöva göra 200 spelningar / år ungefär som normalstor musiker - och det är jävligt jobbigt.
...
Att åka på turné skulle vara ekonomisk katastrof, visst får vi resan, maten och uppehället betalt men när man kommer hem och inser att den veckan man var borta kostade ~4000 kr i inkomstbortfall så är det kämpigt.
Min personliga åsikt är att det släpps betydligt mer skit idag än det gjorde tidigare. Det kanske bara är nån nostalgisk inbillning men jag tror det är lite "för lätt" och billigt att prångla ut skivor idag. Förr fick artisterna jobba mycket hårdare för att få sin skiva släppt och när den då väl blev släppt var den således mycket mer genomarbetad. Idag känns det som att skivbolagen skickar ut vad som helst och säljer det så får dom göra en ny skiva. Dessutom kan ju vem som helst sprida sin "musik" med tekniken som blivit var mans egendom idag.Skyll gärna på skivbolag, musikindustri och så vidare men tänk på att för närvarande är det faktiskt så att ju färre som köper skivor, desto färre har råd att engagera sig i att göra musik som ni kan lyssna på.
För ditt exempel med priserna kan jag säga att för 20 kr så skulle alla band få betala sina studiokostnader själva för ~20 kr är vad det kostar att pressa en platta med omslag till, i moderata serier. Vilket innebär att om man inte köper musik så finns det snart heller ingen musik att ladda ner - inte med vettig ljudkvalitet i alla fall.
Det där låter som vilket företagande som helst i mina öron. När man är nystartad så är det inte ovanligt att man går back. Som i alla branscher är det de som klarar av att etablera sig som överlever, de andra går under.
Min personliga åsikt är att det släpps betydligt mer skit idag än det gjorde tidigare. Det kanske bara är nån nostalgisk inbillning men jag tror det är lite "för lätt" och billigt att prångla ut skivor idag. Förr fick artisterna jobba mycket hårdare för att få sin skiva släppt och när den då väl blev släppt var den således mycket mer genomarbetad. Idag känns det som att skivbolagen skickar ut vad som helst och säljer det så får dom göra en ny skiva. Dessutom kan ju vem som helst sprida sin "musik" med tekniken som blivit var mans egendom idag.
Halva grejen med att handla skivor tycker jag är att gå in i en butik och bläddra, kolla omslag osv. och i butikerna tycker jag priserna är för höga. Tror de få butiker som finns kvar måste tänka om och sänka sina priser till Internetnivån om de ska finnas kvar i framtiden.
Det där låter som vilket företagande som helst i mina öron. När man är nystartad så är det inte ovanligt att man går back. Som i alla branscher är det de som klarar av att etablera sig som överlever, de andra går under.
Min personliga åsikt är att det släpps betydligt mer skit idag än det gjorde tidigare. Det kanske bara är nån nostalgisk inbillning men jag tror det är lite "för lätt" och billigt att prångla ut skivor idag. Förr fick artisterna jobba mycket hårdare för att få sin skiva släppt och när den då väl blev släppt var den således mycket mer genomarbetad. Idag känns det som att skivbolagen skickar ut vad som helst och säljer det så får dom göra en ny skiva. Dessutom kan ju vem som helst sprida sin "musik" med tekniken som blivit var mans egendom idag.
Självklart kommer det en hel del guldkorn idag men andelen skitmusik har ökat tycker jag och där tror jag en del av skulden till att det köps färre skivor (om det verkligen är så?!) ligger.
Måste man pressa skivor då? Det känns lite nittonhundratal att pressa in 10-15 låtar på en, eller i värsta fall två(!), runda plastbitar med hål...
Vad kostar det att spela in ett album, i runda slängar? Hur mycket tar iTunes betalt för sina tjänster? Det måste finnas lite större marginal den vägen, även om ett album bara kostar 60-70 spänn. Dessutom har du ju direkt spridning av materialet utan kostnader för fysisk distribution.
Laglig fildelning is the shit och om skivbolagen reagerar snabbt nog så finns det säkert en hel del pengar att tjäna den vägen även för dom.
Stora artister tjänar stora pengar, små artister går back. Om man skulle leva på att spela live skulle man behöva göra 200 spelningar / år ungefär som normalstor musiker - och det är jävligt jobbigt.
Vi var i Köpenhamn i helgen och spelade, vi tjänade 1200 kr, mat och en back öl på det och hade reskostnader på 1000 kr. Så vi hade 200 kr att dela på. Att åka på turné skulle vara ekonomisk katastrof, visst får vi resan, maten och uppehället betalt men när man kommer hem och inser att den veckan man var borta kostade ~4000 kr i inkomstbortfall så är det kämpigt.
Man måste inte pressa skivor men då missar man den marknad som faktiskt fortfarande är störst. Jag personligen anser skivor det ultimata mediet - kanske för att jag har förlorat så mycket data på mina hårddiskar genom åren att jag inte anser det vara "riktigt", det som ligger på hårddisken och då blir jag ju tvungen att betala för musiken igen om jag råkar ut för en krasch.
Att spela in ett album kostar väl inte jättemycket egentligen. Två veckor i en rätt vettig studio á 8 h / dag går på 30 kkr + moms, mastring har jag inte riktigt koll på men en vettig mastring går nog på en 10 kkr + moms och sen har man ju musiken. iTunes tar inget betalt för att sälja - dock ska de godkänna allt och om de inte gillar det blir man inte listad, man får ~30 cent per låt vad jag har hört och det är ungefär vad vi får betalt i royalties från skivbolaget också. Så om man räknar på det måste man sälja över 25 000 låtar för att ha tjänat in pengarna för inspelningen. Och nu snackar vi inte en jättedyr studio.
Att man sen kan ligga på soffan och dra ner en låt för under 7 spänn är helt klart ett plus...![]()
En duktig företagare behöver ju inte alltid klara sig. Utan en produkt/tjänst som efterfrågas så finns det ingen marknad hur duktig man än är som företagare. Samma med en musiker, det spelar ingen roll hur duktig man är som musiker om man spelar musik som inte efterfrågas...Den stora skillnaden är att en duktig företagare "alltid" klarar sig. När du är musiker liknar det mer ett lotteri. Hårt arbete och ett gott hantverk räcker inte.
Right on. Det var exakt så jag menade. "Förr" gick man och väntade på skivsläppen, nu hinner man inte lyssna igenom en skiva innan nästa släpps.Håller helt med dig. Det släpps oerhörda mängder skivor idag. Ta tex dagens metalscen, det är pissenkelt att få ett skivkontrakt om man spelar metal. Det verkar som om skivbolgen idag hellre satsar på en triljard olika band som säljer 300 plattor var än en handfull som fixar att sälja 300 000.
Om jag ska lägga 150 spänn på en skiva så ska det fanimej vara kvalitetsmusik, med musiker som kan lira, inget jävla ängagäng som precis hyrt sin första replokal och som är den miljonte klonen av In Flames, Nightwish eller Soilwork.
Right on. Det var exakt så jag menade. "Förr" gick man och väntade på skivsläppen, nu hinner man inte lyssna igenom en skiva innan nästa släpps.
Om man väljer att köpa T-shirts eller skivor är ju såklart upp till var och en, men jag håller med om att det är ju knappast bara skivor som det är överpris på...Jag håller helt med men skivor jag vet jag vill ha köper jag på nätet. Jag har dock inte problem att betala 150 - 180 kr för en skiva - kolla vad folk betalar för T-shirtar på Carlings som kostar 6 kr att tillverka (även jag har trillat dit, tyvärr). Men folk tänker inte så, det är vettigare att spendera tre, fyra hundra på en t-shirt som håller ett halvår än en skiva för mindre än halva priset.
Vill man som musiker leva på sin musik så får man nog acceptera att se det som företagande, eller i vissa fall som ett jobb där man är anställd. Det behöver ju inte vara någon nackdel med den inställningen, yrket är ju lika kreativt och konstnärligt ändå.Visst är det simpel marknadsekonomi men vill vi att musik ska vara företagande? Och det handlar egentligen inte om att vara nystartade heller, det handlar om att dra rätt publik - det finns stora hårdrocksband som fortfarande inte tjänar tillräckligt med pengar på spelningar för att kunna gå lite plus. Men det är sån musikbranchen är.
För min del räcker det att jag inte behöver betala för att göra spelningar - vi är inte riktigt kvar på fritidsgårdsstadiet. Men om jag hade en spelning i närheten av där jag bor då jag slipper ta ledigt och inte behöver resa 50 mil så spelar jag gärna för en macka och några öl, inga problem.
Där tror jag branschen skjuter sig själv i foten lite grann. På kort sikt kanske det är lönsamt men i längden så tror jag det är likriktningen och girigheten som får folk att sluta köpa skivor. Varför ska man betala 150-200:- för något som låter likadant som förra skivan man köpte? Då laddar man ner den istället...Ju mer branchen riktar in sig på att sälja, desto mer likriktad musik kommer vi höra...
En sak jag tycker är lite konstigt är att det nästan aldrig hänt att en grupp jag redan lyssnar på släpper en ny skiva som jag inte blir åtminstone lite besviken på. Man går och väntar, men när skivan väl kommer så är den aldrig lika bra som dom gamla. Enda undantagen jag kan komma på just nu är Thåström och Tool. Det var bättre förr.
Gillar man RHCP och Techno har man aldrig haft ett genuint musikintresse.![]()
Av ren nyfikenhet måste jag fråga varför du inte laddar ner låtarna gratis? Är du rättrådig eller kommer FBI och jagar dig om du gör det?
Gillar man RHCP och Techno har man aldrig haft ett genuint musikintresse.![]()
Jag har garanterat impulsköpt låtar som jag aldrig skulle köpt på CD. Det är möjligt att jag inte motsvarar medelsvensson, men jag har spenderat mer via iTunes de sista tre månaderna än jag gjort totalt på CD-skivor de senaste 10 åren...![]()
Right on. Det var exakt så jag menade. "Förr" gick man och väntade på skivsläppen, nu hinner man inte lyssna igenom en skiva innan nästa släpps.
Vill man som musiker leva på sin musik så får man nog acceptera att se det som företagande, eller i vissa fall som ett jobb där man är anställd. Det behöver ju inte vara någon nackdel med den inställningen, yrket är ju lika kreativt och konstnärligt ändå.
Där tror jag branschen skjuter sig själv i foten lite grann. På kort sikt kanske det är lönsamt men i längden så tror jag det är likriktningen och girigheten som får folk att sluta köpa skivor.
Metallica också till undantagen när de släpper sin kommande...
Marknaden blir nog aldrig mättad men konkurrensen är stenhård! Alla är barn i början och det gäller förmodligen för såväl Hammerfall som Maiden så omöjligt är det ju inte att lyckas som ett band...Det hade vart skitkul att se musiken som ett yrke men problemet är att marknaden är mättad på musiker - med enbart ett band kan man inte komma så långt om man inte är Hammerfall eller Iron Maiden men som enskild musiker finns det definitivt en framtid - tv-musiker, studiomusiker osv men det finns jäkligt många och det är svårt att slå sig in där. Jag hade, som sagt, varit nöjd om det inte kostade pengar när jag gjorde en spelning.
Hoppas du har rätt. Även om jag tror det blir svårt att överträffa Ride the Lightning och Master of Puppets... mycket tack vare att jag tycker James tappat en hel del kraft i rösten. En arg och onykter Hetfield lät bättre än en glad "skönsjungande" ditoimaster skrev:Jag tror nya plattan kan bli riktigt bra, om de håller sig till demons riktlinjer så kan det bli en av deras bästa plattor.
Sist jag hörde en undersökning (gällde iofs film) så ville folk kunna ladda ner och betala för det men det fanns inga tjänster som kunde serva de behoven på ett vettigt sätt. USA är nog bättre utbyggt på den fronten tror jag, i Sverige spenderar bolagen sina pengar på dåliga jävla reklamfilmer...![]()
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |