Mitt borttappade musikintresse

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sedan unga år hade jag ett stort och brett musikintresse och började köpa alldeles för många skivor alldeles för ofta. Detta är dock inget jag ångrat, men vaffan hände för tre år sedan? Jag köpe äntligen (?) dator och bredband. Har inte köpt en enda skiva sedan dess, en eller två har jag fått.
När gratis blev gott så blev gott tråkigt. Överflöd suger fan. :(
Jag hade under tv-spelsåren alltid känslan att omaj gchippar den här maskinen så kommer jag tappa intresset, skulle man haft 200 spel till Ps1:an hade man aldrig grejat Resident Evil 1, man hade tröttnat och kört Crash Bandicoot istället. Samma sak blev det med musik.

I början när jag tankade ner så sparade jag i alla fall låtarna på datorn, nu kör jag in dem i telefonen, lyssnar en vecka och raderar allt. :( Så själlös jag blivit, jag kommer komma till helvetet. :gråta

Ljus i mörkret är att jag "hittat" en artist som jag missat helt, Eddie Vedder/Pearl Jam. Hur kunde man missat den där deppgubben? Mycket bra depp indeed. Nästan så man önskar sig en tragedi så man kunde lyssna oftare och dricka Xante och deppa.

Annars på musikfronten, för er som är presitigelösa elektronikfans, ni vet säkert redan, men om någon missat:

Top 100 best techno/trance/dance Vol.
Sedan finns volymenra 1-14, var av 14 är den bästa på mycket länge. Vol.1 var bäst med oslagbara turkdunktongångar.

Ni som laddar ner musik, köper ni verkligen fortfarande? Jag kan inte övertyga mig själv att göra det, det skulle vara synnerligen bra artister som man redan har allt med på CD då. Någon ny technoskiva typ? Glöm det, betalar jag inte för. Too snål och too bekväm.

Just nu har jag fastnat för gamla goda Violent Femmes. Try it. you'll like it!

Själv köper jag aldrig skivor längre, med väldigt få undantag.

Last edited:
Läskigt att du tar upp Eddie Vedder, för precis i samma stund som jag skriver detta så bränner jag OST-skivan från "into the wild" av just Eddie Vedder. Grym sångröst den snubben har och filmen är även den helt underbar.
För övrigt så har jag nog köpt 3 skivor i hela mitt liv. Jag har dels haft förmånen att ha en äldre bror som är musikgalning som köper skivor lika ofta som jag köper kebab *vilket är ofta*.
Överflöd är som du säger ett jävla gissel, man saknar att INTE vara bortskämd.

Jag är en skivknarkare. Kan inte gå in på vår lokala skivaffär utan att hitta minst en handfull skivor som jag bara måste köpa. :huvet

Tyvär så har skivknarkandet nu spridit sig till att även gälla DVD-filmer. Och såna finns ju billigt på vilken sketen ICA-butik som helst nu för tiden. :huvet :huvet :huvet

Fast fördelen med de billiga DVD-filmerna är iaf att man ganska så snabbt har köpt upp sig på de titlar som man vill ha och det är inte ofta det är någon ny titel trillar ner i rea-backen. För jag köper inte DVD-filmer till fullpris. Men jag köper gladeligen en CD av en artist som jag tidigare aldrig ens hört talas om på fullpris. :tungan

Jag har aldrig köpt musik, jag börja min fildelning med BAFS C-60, och har nu uppgraderat till Verbatrim.

Skulle möjligheten att ladda ned försvinna skulle jag fortfarande inte köpa skivor, det skulle bara återgå till manuell fildelning, låna av kompisar....

Fördelen med nerladdning är ju ungefär samma som fördelen med digitalfoto, man tar flera hundra, kollar igenom, och kastar allt som inte är perfekt....

Läskigt att du tar upp Eddie Vedder, för precis i samma stund som jag skriver detta så bränner jag OST-skivan från "into the wild" av just Eddie Vedder. Grym sångröst den snubben har och filmen är även den helt underbar.
För övrigt så har jag nog köpt 3 skivor i hela mitt liv. Jag har dels haft förmånen att ha en äldre bror som är musikgalning som köper skivor lika ofta som jag köper kebab *vilket är ofta*.
Överflöd är som du säger ett jävla gissel, man saknar att INTE vara bortskämd.

Låten Society tror jag är bäst, men det kan vara kommu-propaganda. Beware!
Filmen i sig, jag undrar om den var så bra. Det var en sådan som berör men som jag undrar om den var så bra. Slutet var ju bra i alla fall. Killen vart ju rätt lurad. :gnissla Visste inte att det var en sann historia när jag såg den.

När han skulle röka älgkött var det lite fnissigt också. :hihi

Låten Society tror jag är bäst, men det kan vara kommu-propaganda. Beware!
Filmen i sig, jag undrar om den var så bra. Det var en sådan som berör men som jag undrar om den var så bra. Slutet var ju bra i alla fall. Killen vart ju rätt lurad. :gnissla Visste inte att det var en sann historia när jag såg den.

När han skulle röka älgkött var det lite fnissigt också. :hihi

Tycker texterna rakt igenom är slående och sen sättet han framför dem på är bland det bästa jag har hört på länge. Jag lyssnar rakt igenom på hårdrock men sådant här får mig att smälta och jag kom nyss från soffan efter en halvtimmes "mediterande" som tjejen uttryckte det. Där satt jag och lyssnade på hela skivan (lite väl kort tyvärr, men det är ju iofs bara ett soundtrack) med en grogg i handen och bara lutade huvudet tillbaka. Det har jag inte gjort på flera månader och jag känner mig redan som en ny människa :D
Angående filmen så tyckte jag att den var så bra som den var just tack vare att det var en sann historia, något inte jag heller kände till förrän jag såg kortet i slutet av filmen. Annars hade den inte varit lika bra, men fortfarande bra...

Och nu nåt helt annat: Försökte hitta liknande artister via Pandora.com men det gick ju inte med mitt svenska IP och den gamla länken (http://globalpandora.com/) funkar ej :( Nån som kan ordna detta?

är det den här filmen ni snackar om ?

http://www.intothewild.com/

de har en soundtrackspelare på sidan

finns filmen att hyra eller?

pandora snikar med musiken utanför USA, globalpandora funkade några dagar sen blocka dom deras ip.

Är det någon mer än jag som betalar för nedladdad musik? Har nog skickat in en tusing till iTunes de sista tre månaderna.
60-80 spänn för ett album tycker jag är ganska rimligt. Och att man kan provlyssna och ladda ner musik direkt till telefonen när man ligger på soffan är inte dumt alls... ;)

Du lyssnar (aktivt) på Techno.

Din själ är död, återkallad, förtappad. Jag beklagar :-(

Jag har aldrig köpt musik, jag börja min fildelning med BAFS C-60, och har nu uppgraderat till Verbatrim.

Skulle möjligheten att ladda ned försvinna skulle jag fortfarande inte köpa skivor, det skulle bara återgå till manuell fildelning, låna av kompisar....

Fördelen med nerladdning är ju ungefär samma som fördelen med digitalfoto, man tar flera hundra, kollar igenom, och kastar allt som inte är perfekt....

Hette det inte BASF :va

Jag har faktiskt laddat ner en del skivor. Men det stör mig något enormt varje gång jag blir "tvungen" att göra det. Ett nedladdat album är som ett djupt varande sår i skivsamlingen. Har tex en hel del gamla obskyra liveplattor med Deep Purple nedladdade. Nu har det iofs blivit så bra att mycket av detta återutges, till hutlösa priser visserligen, men det var i sanning guld att kunna lägga vantarna på "Live in Stockholm 1970" och "Live in London 1974", två av de dokumenterade spelningarna som kan mäta sig med "Made in Japan". Med bättre uppstädat ljud dessutom, än de ganska taskiga spåren som fanns sedan tidigare. Mycket av de idag bortglömda artisterna från det glada 70-talet måste man också ladda ner om man inte vill punga upp med en förmögenhet, tex Moxy.

Sen självklart har jag laddat ner för att provlyssna.

Bandsallad FTW :yoparty :nostalgi

Japp, och när man hade lyckats remsa ut salladen ur bilstereon satte man kasetten på bilantennen och lät fartvinden göra resten...

170 meter segt plastband fladdrar fint i 110!

Jag har faktiskt laddat ner en del skivor. Men det stör mig något enormt varje gång jag blir "tvungen" att göra det. Ett nedladdat album är som ett djupt varande sår i skivsamlingen.

Sen självklart har jag laddat ner för att provlyssna.

Det har ju visat sig i vissa undersökningar att nerladdningen har ÖKAT skivförsäljningen, för att folk hittar sånt som dom vill ha till sina samlingar.

Jag sätter väl inte mycket tilltro till den undersökningen, även om jag har en kompis som de facto gör så, men att nerladdning skulle ta död på skivförsäljning och artister tror jag inte heller på, möjligen undviker man att gå på en del minor som man förut köpte för att aldrig sedan spela...

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...