Mito 500 (gåshud)

Ohhhhhhhhh coooooooooolt! :tummenupp

Har aldrig sett en sådan förut, det är inte helt ovanligt med RD 350 motorer i Mitochassien men en 500....................

Lööööööve....... :yoparty :yoparty

Uaahhh....... vill ha :banana
Undra om det är någon väghållning i den, finns det inte mer att läsa om den någon stans?

Bifogat

• mito_rd.jpg
    mito_rd.jpg
    45.9 KB · Visningar: 132
bebbe skrev:
Uaahhh....... vill ha :banana
Undra om det är någon väghållning i den, finns det inte mer att läsa om den någon stans?

Mmm, precis. Inte för att jag tror att ramen är vek, eller något sådant, men det finns de klassiska specialbyggesproblemen -placering av utgående axeln, viktfördelning etc.

Ibland kan man läsa genom raderna i vissa tidningsartiklar om specialbyggen (där reportern då provkört), att det nog kanske inte var 100%-igt trots allt.

/J

Har alltid undrat hur det är att köra 500 2-Takt. Nån som kan förklara eller måste det upplevas för att förstås? Har kört 250cc 2 Takt och då cross och det var bland det värsta jag varit med om.

RG500-Johannes skrev:
Mmm, precis. Inte för att jag tror att ramen är vek, eller något sådant, men det finns de klassiska specialbyggesproblemen -placering av utgående axeln, viktfördelning etc.

Ibland kan man läsa genom raderna i vissa tidningsartiklar om specialbyggen (där reportern då provkört), att det nog kanske inte var 100%-igt trots allt.

/J

Japp, skall det bli riktigt bra så är det mycket mer än att bara få motorn att få plats i ramen. Det svåraste är att få ramen och motorn att lira bra tillsammans.
Fast lyckas man med även detta så har man ju en jäkligt kul grej :crash

Darre skrev:
Har alltid undrat hur det är att köra 500 2-Takt. Nån som kan förklara eller måste det upplevas för att förstås? Har kört 250cc 2 Takt och då cross och det var bland det värsta jag varit med om.

Det är ju en viss skillnad i utväxling förstås. Men min 500 drar betydligt massivare än min YZ250 jag hade förut. 250:ian är snärtigare (som en ettöressmällare), medans 500:an är som en utdragen explosion (som en kinapuff).

Typ :va ...

Min 500:a är inte så jättesnabb egentligen, det bara känns så. Någon här på forumet som hade haft en RG500 tyckte det var bland det värsta han kört, inklusive hans R1:a han hade nu.

/J

RG500-Johannes skrev:

/J

Vad gäller för viktfördelning ungefär? RSV Mille har 50/50 enligt min raklambrochure. (Jag har snart boken MC Handling & Chassis design. Men jag orkar inte vänta)

Det borde finnas nån rule of thumb med förare i kurv-konfiguration o fullt nedlägg. Det lär ju inte vara 50/50 då. Eller?

Vad skönt att inte jag fick ståfräs...för då hade jag ansett mig sjuk.... :va

// TOK :fyllisar

håkanolsson skrev:
Det borde finnas nån rule of thumb med förare i kurv-konfiguration o fullt nedlägg. Det lär ju inte vara 50/50 då. Eller?

Rimligtvis inte, men när hojen används så är det nog fjädringen tillsammans med kroppsposition som i mångt och mycket bestämmer fördelningen. Och dessa parametrar är ju justerbara, till skillnad från den "statiska" viktfördelningen (typ upprätt hoj, vikt på fram- resp bakhjul).

Om man får samma viktfördelning, och justerar in dämpning + fjädrar för hojens nya massa så borde en hoj med ny, tyngre, motor ha hyfsat likvärdigt beteende. Det som kan ställa till det är väl då: utgående axelns position, gyroeffekter, ändrad tyngdpunkt i höjdled osv.

Ludde, jag antar att du följer denna tråden! Har du/ni mätt upp RGV500:an? Vikt fram/bak + positionen på utgående axeln?

/J

RG500-Johannes skrev:
Rimligtvis inte, men när hojen används så är det nog fjädringen tillsammans med kroppsposition som i mångt och mycket bestämmer fördelningen. Och dessa parametrar är ju justerbara, till skillnad från den "statiska" viktfördelningen (typ upprätt hoj, vikt på fram- resp bakhjul).

Om man får samma viktfördelning, och justerar in dämpning + fjädrar för hojens nya massa så borde en hoj med ny, tyngre, motor ha hyfsat likvärdigt beteende. Det som kan ställa till det är väl då: utgående axelns position, gyroeffekter, ändrad tyngdpunkt i höjdled osv.

Ludde, jag antar att du följer denna tråden! Har du/ni mätt upp RGV500:an? Vikt fram/bak + positionen på utgående axeln?

/J

Så är det nog. O ännu svårare blir det om man inte <kan köra ordentligt> Ofta funkar det väl ok för en halvddålig lördags-åkare. (Själv har jag inte kommit upp i den klassen än. Men är på väg.) Man kanske borde hyra in någon <på-gränsen-pilot> som kan kommentera skapelsen.

/h

håkanolsson skrev:
Så är det nog. O ännu svårare blir det om man inte <kan köra ordentligt> Ofta funkar det väl ok för en halvddålig lördags-åkare. (Själv har jag inte kommit upp i den klassen än. Men är på väg.) Man kanske borde hyra in någon <på-gränsen-pilot> som kan kommentera skapelsen.

/h

Jag vill prova! DR-Miton eller NS400R spelar ingen roll.

Mattias skrev:
Jag vill prova! DR-Miton eller NS400R spelar ingen roll.

Kan du bli Beta-testare på Mito-NS496R? V1.0 bör bli klar juli, augusti eller så. Orginal gaffel o bromsar. Öhlinare bak.

Jag är fattig men kan betala dig med att plåta dig i action på kemisk film. (Men du kör väl Moto-GP o har egen TV-station)

håkanolsson skrev:
Kan du bli Beta-testare på Mito-NS496R? V1.0 bör bli klar juli, augusti eller så. Orginal gaffel o bromsar. Öhlinare bak.

Jag är fattig men kan betala dig med att plåta dig i action på kemisk film. (Men du kör väl Moto-GP o har egen TV-station)

Du behöver inte betala, jag vill gärna prova så många hojar som möjligt!
Jag kör bara MotoGP på datorn, och har en 19-tums TV jag inte tittar på.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park