Mito 500 (gåshud)

Ohhhhhhhhh coooooooooolt! :tummenupp

Har aldrig sett en sådan förut, det är inte helt ovanligt med RD 350 motorer i Mitochassien men en 500....................

Lööööööve....... :yoparty :yoparty
 
Uaahhh....... vill ha :banana
Undra om det är någon väghållning i den, finns det inte mer att läsa om den någon stans?
 

Bifogat

  • mito_rd.jpg
    mito_rd.jpg
    45.9 KB · Visningar: 132
bebbe skrev:
Uaahhh....... vill ha :banana
Undra om det är någon väghållning i den, finns det inte mer att läsa om den någon stans?

Mmm, precis. Inte för att jag tror att ramen är vek, eller något sådant, men det finns de klassiska specialbyggesproblemen -placering av utgående axeln, viktfördelning etc.

Ibland kan man läsa genom raderna i vissa tidningsartiklar om specialbyggen (där reportern då provkört), att det nog kanske inte var 100%-igt trots allt.

/J
 
Har alltid undrat hur det är att köra 500 2-Takt. Nån som kan förklara eller måste det upplevas för att förstås? Har kört 250cc 2 Takt och då cross och det var bland det värsta jag varit med om.
 
RG500-Johannes skrev:
Mmm, precis. Inte för att jag tror att ramen är vek, eller något sådant, men det finns de klassiska specialbyggesproblemen -placering av utgående axeln, viktfördelning etc.

Ibland kan man läsa genom raderna i vissa tidningsartiklar om specialbyggen (där reportern då provkört), att det nog kanske inte var 100%-igt trots allt.

/J

Japp, skall det bli riktigt bra så är det mycket mer än att bara få motorn att få plats i ramen. Det svåraste är att få ramen och motorn att lira bra tillsammans.
Fast lyckas man med även detta så har man ju en jäkligt kul grej :crash
 
Darre skrev:
Har alltid undrat hur det är att köra 500 2-Takt. Nån som kan förklara eller måste det upplevas för att förstås? Har kört 250cc 2 Takt och då cross och det var bland det värsta jag varit med om.

Det är ju en viss skillnad i utväxling förstås. Men min 500 drar betydligt massivare än min YZ250 jag hade förut. 250:ian är snärtigare (som en ettöressmällare), medans 500:an är som en utdragen explosion (som en kinapuff).

Typ :va ...

Min 500:a är inte så jättesnabb egentligen, det bara känns så. Någon här på forumet som hade haft en RG500 tyckte det var bland det värsta han kört, inklusive hans R1:a han hade nu.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Mmm, precis. Inte för att jag tror att ramen är vek, eller något sådant, men det finns de klassiska specialbyggesproblemen -placering av utgående axeln, viktfördelning etc.

Ibland kan man läsa genom raderna i vissa tidningsartiklar om specialbyggen (där reportern då provkört), att det nog kanske inte var 100%-igt trots allt.

/J

Vad gäller för viktfördelning ungefär? RSV Mille har 50/50 enligt min raklambrochure. (Jag har snart boken MC Handling & Chassis design. Men jag orkar inte vänta)

Det borde finnas nån rule of thumb med förare i kurv-konfiguration o fullt nedlägg. Det lär ju inte vara 50/50 då. Eller?
 
Vad skönt att inte jag fick ståfräs...för då hade jag ansett mig sjuk.... :va



// TOK :fyllisar
 
håkanolsson skrev:
Det borde finnas nån rule of thumb med förare i kurv-konfiguration o fullt nedlägg. Det lär ju inte vara 50/50 då. Eller?

Rimligtvis inte, men när hojen används så är det nog fjädringen tillsammans med kroppsposition som i mångt och mycket bestämmer fördelningen. Och dessa parametrar är ju justerbara, till skillnad från den "statiska" viktfördelningen (typ upprätt hoj, vikt på fram- resp bakhjul).

Om man får samma viktfördelning, och justerar in dämpning + fjädrar för hojens nya massa så borde en hoj med ny, tyngre, motor ha hyfsat likvärdigt beteende. Det som kan ställa till det är väl då: utgående axelns position, gyroeffekter, ändrad tyngdpunkt i höjdled osv.

Ludde, jag antar att du följer denna tråden! Har du/ni mätt upp RGV500:an? Vikt fram/bak + positionen på utgående axeln?

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Rimligtvis inte, men när hojen används så är det nog fjädringen tillsammans med kroppsposition som i mångt och mycket bestämmer fördelningen. Och dessa parametrar är ju justerbara, till skillnad från den "statiska" viktfördelningen (typ upprätt hoj, vikt på fram- resp bakhjul).

Om man får samma viktfördelning, och justerar in dämpning + fjädrar för hojens nya massa så borde en hoj med ny, tyngre, motor ha hyfsat likvärdigt beteende. Det som kan ställa till det är väl då: utgående axelns position, gyroeffekter, ändrad tyngdpunkt i höjdled osv.

Ludde, jag antar att du följer denna tråden! Har du/ni mätt upp RGV500:an? Vikt fram/bak + positionen på utgående axeln?

/J

Så är det nog. O ännu svårare blir det om man inte <kan köra ordentligt> Ofta funkar det väl ok för en halvddålig lördags-åkare. (Själv har jag inte kommit upp i den klassen än. Men är på väg.) Man kanske borde hyra in någon <på-gränsen-pilot> som kan kommentera skapelsen.

/h
 
håkanolsson skrev:
Så är det nog. O ännu svårare blir det om man inte <kan köra ordentligt> Ofta funkar det väl ok för en halvddålig lördags-åkare. (Själv har jag inte kommit upp i den klassen än. Men är på väg.) Man kanske borde hyra in någon <på-gränsen-pilot> som kan kommentera skapelsen.

/h

Jag vill prova! DR-Miton eller NS400R spelar ingen roll.
 
Mattias skrev:
Jag vill prova! DR-Miton eller NS400R spelar ingen roll.

Kan du bli Beta-testare på Mito-NS496R? V1.0 bör bli klar juli, augusti eller så. Orginal gaffel o bromsar. Öhlinare bak.

Jag är fattig men kan betala dig med att plåta dig i action på kemisk film. (Men du kör väl Moto-GP o har egen TV-station)
 
håkanolsson skrev:
Kan du bli Beta-testare på Mito-NS496R? V1.0 bör bli klar juli, augusti eller så. Orginal gaffel o bromsar. Öhlinare bak.

Jag är fattig men kan betala dig med att plåta dig i action på kemisk film. (Men du kör väl Moto-GP o har egen TV-station)

Du behöver inte betala, jag vill gärna prova så många hojar som möjligt!
Jag kör bara MotoGP på datorn, och har en 19-tums TV jag inte tittar på.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top