Misstänkt oljeläckage - Honda CBR600F 2012

StriXue

Ny medlem
Gick med
30 May 2026
Hoj
Honda CBR600F 2012
Tjena alla

Märkte av i helgen ett litet läckage på hojen i nedre sidan av motorblocket. Har listat ut att det är vid oljetrycksgivaren (kolla bilderna) men jag börjar även bli lite fundersam om det verkligen är den som läcker? Blir som sagt fundersam om det är just ifrån givaren eller om det är möjligt med den lilla bulten precis under, känt lite på bulten också och känns stum. För hur det ser ut så tycker jag att det verkar som att det är givaren som "släpper" igenom oljan men har inte märkt av någon ny olja som hamnar i just gummihöljet.

Sen kan det vara så simpelt som att jag bara övertänker allt men känns bäst om någon med lite mer kunskap skulle kunna guida in mig till fullo att det iallafall är givaren och inte något allvarligt.

Bifogat

• 8arbMMEm.jpg
    8arbMMEm.jpg
    156.3 KB · Visningar: 32
  • 28j4Bbng.jpg
    28j4Bbng.jpg
    101.7 KB · Visningar: 29
  • cja41qJD.jpg
    cja41qJD.jpg
    147 KB · Visningar: 29
Tvätta rent och kör en runda, så kanske det syns bättre var det kommer ifrån.

Det är inget allvarligt fel om det bara fuktar lite, men om du ser oljedroppar på garagegolvet är det väl dags att ta tag i problemet. :)

Gjorde rent när jag hade hittat läckaget och tog en kort tur men blev inte klokare på exakt vart det läcker ur. Men jag känner att jag får dra en satsning på att det är givaren.

Det är lite lurigt att se på bilderna, men jag tycker att det ser lite fuktigt ut även högre upp på motorn. Kan det vara något annat som läcker, men som rinner ner och när det samlas kring givaren blir det så mycket så att det syns tydligare?

Som pimpelglas säger, tvätta riktigt rent så syns det lättare var det kommer ifrån. Och dubbelkolla med nån vit trasa eller papper, det syns tydligt om det är oljigt eller inte om du torkar med trasan.

Och om det inte är mer än att du kanske eventuellt i värsta fall ser lite läckage är det inte värre än att du kan köra lite till, det kommer att synas tydligt innan det blir ett problem. Det kan vara ett vinterjobb att få den tät, passa på och kör nu när det är säsong istället.

Som ovanstående skriver, -njut! Blir det inte ens oljedroppe på fingertoppen så är det nog rätt obetydligt.

Ta bort givaren eller ev adapter i höst och applicera lite loctite endast på det yttre partiet på gängan.

Så söla inte ner hela gängan som Delboy, så den hamnar där oljan rör sig.

Last edited:
Det är så lite läckage på din Honda att jag hade inte brytt mig. Som plisse skrev:
"Det kan vara ett vinterjobb att få den tät,
passa på och kör nu när det är säsong istället."
(
Det brukar sitta en oljedroppe på min oljeplugg på GSX1300R när jag plockar fram spegeln för att kunna klippa av ståltråden jag säkrat oljepluggen med när det är dags för oljebyte. Jag har borrat hål i oljepluggens Hexa för säkringstråd. Om jag bryr mig ? Nej, oljenivån i motorn sjunker inte märkbart mellan oljebytena på GSX1300R. Det var skillnad på SV650S, där sjönk oljenivån ca 1,5 dl/100 mil så på SV650S var det oljepåfyllning mellan oljebytena.)

Last edited:
Snyggt av Honda att sätta en gummidutt över givaren. Det har jag aldrig tänkt på.

En oljetryckskontakt är väl inget som ser direkt snyggt ut. Ska nog sätta kamouflage på min då jag har öppen motor nertill.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back