missnöjd med mitt köp!!!

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
köpte motard kitt till min 525 exc nu i veckan och det visade sig vara i aningen sämre skick än vad det var sagt... t.ex. Däcken som var i uselt skick! både spruckna och slitna nästan intill fibrerna + nått knepigt broms system som verkade sådär. skivan gick att flytta fram länges Ca 1/2 cm! så nu valde jag att skicka tillbaka sm-kittet istället och försöka leta efter ett nytt.
Pga detta köpet så funderar jag på att vänta lite tills ekonomin ser bättre ut och köp sprillans nya saker istället. så undrar om det lönar sig att köpa nytt istället för begagnat? eller sjunker andrahands värdet så mycket att det inte är värt lägga pengar på? finns det andra metoder som att köpa lösa nav, fälg banor och ekra upp det själv? (obs budgeten ligger på runda 7-8 tusen kr!

HJÄLP! NYTT ELLER BEGAGNAT, KÖPA LÖST OCH MECKA SJÄLV? vad hade ni/du valt för tillväga sätt!
 
Last edited:
du vet väl att om det var en beringer bromsskiva, så blir dom så sladdriga direkt, och skall vara sådana :pannkyss
 
du vet väl att om det var en beringer bromsskiva, så blir dom så sladdriga direkt, och skall vara sådana :pannkyss

Fast inte 1/2 cm framlänges som TS beskriver det.
Beringer Aeronal skall flyta i sidled, e spelet mer än 2mm i rotaionsriktningen rekommenderas byte av medbringaren/centrum.

Bromsdelar finns massvis att köpa på ex. eBay båda nya och begagnade.
Skulle titta runt lite där, har köpt flertalet komponenter där till bra pris.
Kompletta hjulkit finns där med men frakten springer iväg för hela hjul.
Däck brukar man kunna köpa begagnade av rejsfolket, inte nytt men dugliga för en hel del gasande.
 
Last edited:
Köp nytt, alltid skönt med fräscha grejer också slipper man oroa sig.
Andrahandsvärdet verkar vara rätt bra på motardkit om man kollar till annonser, eller?
 
Jag skulle vilja säga tvärtom, Köp inte nytt köp. Det slutar oftast med att man förlorar några tusen.
 
Last edited:
okej men nu känner jag att är det bara 4-5 k man förlorar så kan det vara värt det! ska ju ändå ha hjul kittet i några år hade jag tänkt.
någon som vet Svensk hemsida eller butik i gbg området som har rellativt billiga men bra motard kitt?
 
köp beg... men ta en titta på kittet innan köp kanske...

nytt blir dyrt med, drev,skivor m.m.
 
Precis, begagnat lönar sig, om man vet vad man betalar för.
 
Fast inte 1/2 cm framlänges som TS beskriver det.
Beringer Aeronal skall flyta i sidled, e spelet mer än 2mm i rotaionsriktningen rekommenderas byte av medbringaren/centrum.

Bromsdelar finns massvis att köpa på ex. eBay båda nya och begagnade.
Skulle titta runt lite där, har köpt flertalet komponenter där till bra pris.
Kompletta hjulkit finns där med men frakten springer iväg för hela hjul.
Däck brukar man kunna köpa begagnade av rejsfolket, inte nytt men dugliga för en hel del gasande.

Har letat en hel del efter nytt ok å skiva på ebay men hittar inget. Nått tips?
 
Last edited:
6-kolvare lär väl ändå inte behövas på en hoj som väger ~115kg (torrvikt)? 4-kolvigt ok skulle jag nog satsa på. Kör själv med 4-kolvigt ok, inkluderande bana och har aldrig lagt märke till att de skulle ha överhettats, och rumpan lyfter på sig bara du pillar lite med ett finger.

Men vad vet jag, endast kört med 2- och 4-kolviga ok.
 
6-kolvare lär väl ändå inte behövas på en hoj som väger ~115kg (torrvikt)? 4-kolvigt ok skulle jag nog satsa på. Kör själv med 4-kolvigt ok, inkluderande bana och har aldrig lagt märke till att de skulle ha överhettats, och rumpan lyfter på sig bara du pillar lite med ett finger.

Men vad vet jag, endast kört med 2- och 4-kolviga ok.

Behövs å behövs ... allt är ju relativt.

Visst fasen stannar man med 2 och 4-kolvare med, inget snack om den saken.
Däremot anser jag att Beringers 6-kolvare ger betydligt mer feedback och precis effekt än deras 4-kolvare. Dock får man kanske se över pumpen då med.

Naturligtvis finns det en ekonomisk aspekt inblandad med.
Personligen tycker jag att bromsar kan man aldrig få för mycket av men det e ju bara jag :)
 
6-kolvare lär väl ändå inte behövas på en hoj som väger ~115kg (torrvikt)? 4-kolvigt ok skulle jag nog satsa på. Kör själv med 4-kolvigt ok, inkluderande bana och har aldrig lagt märke till att de skulle ha överhettats, och rumpan lyfter på sig bara du pillar lite med ett finger.

Men vad vet jag, endast kört med 2- och 4-kolviga ok.

:rofl
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top