Misslyckat oljebyte

tack för bra tips. Är det svårt att ta loss oljetråget? Klarar en vanlig "dödlig" det? Och med vanlig "dödlig" menar jag en som inte kan ett jota om motorer.

En vanlig dödlig... humm... Ja!
Svårare att ta bort/montera avgasröret så att du kan ta bort tråget.

När tråget är borta är det supernoga att alla gamla packningsrester skrapas bort. Kan du lägge ner hojen, försiktigt mot något stöd, så blir det lite lättare.

Lämna iväg tråget på renovering. Köp ny trågpackning, plugg och packning till pluggen.

Montera nya packningen på det kliniskt rena oljetråget och skruva försiktigt i alla skruvar. Skruvarna ska dras i för hand, får inte gå tungt. I så fall rensa med en gängtapp, troligtvis M6.
Dra växelvis åt alla skruvarna försiktigt. Hum... låna en momentnyckel som du garanterat litar på. SÅ slutdrar du.
Res upp hojen montera avgasröret, troligtvis svåraste momentet av alla.
Häll i olja.
Klart!

Mats

En vanlig dödlig... humm... Ja!
Svårare att ta bort/montera avgasröret så att du kan ta bort tråget.

När tråget är borta är det supernoga att alla gamla packningsrester skrapas bort. Kan du lägge ner hojen, försiktigt mot något stöd, så blir det lite lättare.

Lämna iväg tråget på renovering. Köp ny trågpackning, plugg och packning till pluggen.

Montera nya packningen på det kliniskt rena oljetråget och skruva försiktigt i alla skruvar. Skruvarna ska dras i för hand, får inte gå tungt. I så fall rensa med en gängtapp, troligtvis M6.
Dra växelvis åt alla skruvarna försiktigt. Hum... låna en momentnyckel som du garanterat litar på. SÅ slutdrar du.
Res upp hojen montera avgasröret, troligtvis svåraste momentet av alla.
Häll i olja.
Klart!

Mats

Mm ska kolla på det.. Hur svårt är det att ta ner avgassystemet då?
Jag var på Yamaha center tidigare idag. Konstig nog hade de ingen momentnyckel till salu men det hittar jag väl nånstans. Vet du vilken Nm trågmuttrarna ska dras åt?

Last edited:
Mm ska kolla på det.. Hur svårt är det att ta ner avgassystemet då?
Jag var på Yamaha center tidigare idag. Konstig nog hade de ingen momentnyckel till salu men det hittar jag väl nånstans. Vet du vilken Nm trågmuttrarna ska dras åt?
Du behöver ingen momentnyckel, bara lite känsla. Ta i lagom nästa gång så blir det hur bra som helst. Har själv aldrig haft momentnyckel när jag har bytt olja och jag har heller aldrig stött på konstigheter.

Som några har sagt så är RN ett riktigt bra ställe. Ligger vid flaggstångsfabriken vid Kåbäcken (typ där samhall låg förut efter Skulltorp från Partille sett). Han kan hjälpa dig med avgasningsröret med ;)

Lycka till.

jag har nu lossat kylarsystemet och tagit loss avgassystemet. Men asså måste man verkligen göra detta? Går det inte lika bra att köpa en gängtapp och gänga in ett nytt spår i aluminiumet? Är inte det hundra gånger lättare och snabbare om det sluter tätt? :va

Någon som har någon erfarenhet?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back