Misslyckat oljebyte

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
Årets tabbe har precis genomförts. :fyllisar

Har precis skruvat av avtappningsmuttern på min thunderace och tappat ut all gammal olja, ska sen skruva på muttern igen. När jag har tagit i för kung och fosterland släpper "gänghuset" och jag ser i boken att det är ett speciellt vrid moment... :huvet

Vad ska jag nu göra? Måste jag rulla in den till Yamaha eller går det att ta loss bara den delen och gå till vilken verkstad som helst?

Det går att ta loss oljetråget som det kallas och ev, laga elr tjöpa en begagnad.

Lossa och åk in till närmsta återförsäljare och leta efter begagnat om du hittar något, välj billigaste.

Inte svar på din fråga men, "tar man i för kung o fosterland" så ska man ha problem.:rolleyes:

Ta av tråget och ta den till någon mekanisk verkstad som kan svetsa i alu.

Låt dom svetsa ihopa den sen borra du och gängar ett nytt hål.
Funkar fin fint.
Samma sak var gjort på vår race maskin:tummenupp

Eller så kan du reparera gängan med helicoil. Vad som kan uppstå är att du måste fixa en annan oljeplugg då original säkert har en annorlunda stigning jämfört den du får med helicoil.

Roberth

Inte svar på din fråga men, "tar man i för kung o fosterland" så ska man ha problem.:rolleyes:

Jo, alla kan iofs klanta sig. Men oljepluggen ska endast dras med 17Nm har jag för mig så det är ingenting. Det är även viktigt att använda en ny "kompressionsbricka" som ger extra tätning.

Lysande tillfälle att få ta ner tråget och tvätta det!
Det är ingen nackdel att få tvätta det faktiskt.
Så drar du i en lös gänginsats, exvis HeliCoil.

Var rädd om skruvarna till tråget när du skruvar åt dom igen.

Mats

jag har gjort precis samma tabbe som du, då skruvade jag loss tråget och åkte till Kenneths MC Service (se nedan). De satte i en Helicoil och jag kunde använda samma oljeplugg. Jag betalade ca 150.- (ett klipp)

http://www.kennethsmc.se/

Jag måste säga att det är lite osmart att ta utav själva f.n på vilken bult som helst på bågen! Men du kommer inte göra om det iaf...

Lämna in tråget till en verkstad och låt dom gänga om det! Ta inte illa upp men jag tror inte du är tillräckligt kunnig för att laga det...

En bult ska man dra med känsla och inte med övertygelse :såjaponken

Men du gör säkert inte om samma misstag igen :tummenupp

Jo, alla kan iofs klanta sig. Men oljepluggen ska endast dras med 17Nm har jag för mig så det är ingenting. Det är även viktigt att använda en ny "kompressionsbricka" som ger extra tätning.

Nope, filtret skall dras med 17Nm och pluggen med 43Nm. Bytte olja och filter i torsdags så jag dubbelkollade då i verkstadshandboken.

När jag har tagit i för kung och fosterland
hmm någon sa till mig förut, man ska aldrig ta i så de smakar skit i mun. (MCbudet) det är ett MYCKET bra tips.. gäller nog samma för kungen å fosterlandet också.

Been there, done that ! :huvet

Lider med dig, men som dom andra grabbarna säger, om oljetråget går att skruva lös, borde det väl kanske gå att laga, eventuellt köpa ett beggat på nån Mc skrot. Kolla med denna firma i Göteborg Rn Mc, dom är väldigt trevliga och har bra service !! :tummenupp

Lycka till och hoppas att det löser sig !! :yoparty

Edit: såg i efterhand att Falkeman redan hade nämnt Rn Mc !

Last edited:
En oljeplugg drar man bara lite lätt för att spara på gängorna, sen säkrar man pluggen med ståltråd.

Värsta senariot för perfektionisten är när man råkar på dåliga gängor i en sump som inte är en lös del , utan gängan är en del av blocket..

Been there, done that ! :huvet

Lider med dig, men som dom andra grabbarna säger, om oljetråget går att skruva lös, borde det väl kanske gå att laga, eventuellt köpa ett beggat på nån Mc skrot. Kolla med denna firma i Göteborg Rn Mc, dom är väldigt trevliga och har bra service !! :tummenupp

Lycka till och hoppas att det löser sig !! :yoparty

Edit: såg i efterhand att Falkeman redan hade nämnt Rn Mc !

Ja, om inte annat så ligger R.N. under "MC-Firmor" här på forumet. Mkt trevliga och goa gubbar:)

tack för bra tips. Är det svårt att ta loss oljetråget? Klarar en vanlig "dödlig" det? Och med vanlig "dödlig" menar jag en som inte kan ett jota om motorer.

tack för bra tips. Är det svårt att ta loss oljetråget? Klarar en vanlig "dödlig" det? Och med vanlig "dödlig" menar jag en som inte kan ett jota om motorer.

Alternativ två är att gå upp till en ngt större plugg.
Har du riktigt tur behöver du inte ens borra upp hålet, utan gängar direkt i det nu "slätdragna" hålet.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back