Missljud när jag vrider på tändningen

Marcus75R

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2021
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701 2018
Hej

Är ny på forumet och dessutom ny med den hoj jag precis införskaffat. Jag kom hem med denna igår och vrider om tändningen i garaget och hör då detta ljud. Låter mest nerifrån vänster sida men jag förstår inte vad det skulle kunna vara. Jag har kört hojen och den funkar som den ska verkar det som.

Tacksam för svar från någon som kan lite mer om hojar än mig, typ alla här förmodligen. ?


/Marcus
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Citat: "There are two noises, one from the pump and one from the e-throttle body. The body indeed makes a continuous noise." Helt normalt.
 

Marcus75R

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2021
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701 2018
Citat: "There are two noises, one from the pump and one from the e-throttle body. The body indeed makes a continuous noise." Helt normalt.
Så detta är inget att bry sig om då? Störande ljud, men får väl se till att stå still med tändningen på utan köra istället! ?
 

Marcus75R

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2021
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701 2018
E-thottle styrs av en pulsbreddsmodulerad signal som kan låta som ett gnisslande med varierande frekvens. En avancerad typ av stegmotor.

Det låter ungefär så här:
???

Jag gör inget av detta då, utan skrattar varje gång jag ska starta hojen istället, för att jag tänker på dum dummare!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
E-thottle styrs av en pulsbreddsmodulerad signal som kan låta som ett gnisslande med varierande frekvens. En avancerad typ av stegmotor.

Det låter ungefär så här:

Oavsett om det är normalt så låter det för jäkla illa, om du frågar mig. Min Ducce har också e-throttle och den låter inte alls sådär.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Oavsett om det är normalt så låter det för jäkla illa, om du frågar mig. Min Ducce har också e-throttle och den låter inte alls sådär.
Det är väl ganska irrelevant hur en annan hoj låter eller inte låter, men för att fortsätta på det temat så kan jag säga att min KTM låter precis sådär och det är tydligen helt normalt för modellen.
 

Marcus75R

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2021
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701 2018
Det är väl ganska irrelevant hur en annan hoj låter eller inte låter, men för att fortsätta på det temat så kan jag säga att min KTM låter precis sådär och det är tydligen helt normalt för modellen.
Låter rimligt eftersom det sitter en KTM motor i hojen. Men din skriker alltså lika illa? För tycker det låter ganska mycket ändå....
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Låter rimligt eftersom det sitter en KTM motor i hojen. Men din skriker alltså lika illa? För tycker det låter ganska mycket ändå....
Inget illa menat men tänker osökt på ljudet som man kan tänka sig på bilden. Nog låter min också lite från det som nämns men inte hela tiden. Tyckte det var elakt ljud på min hoj också då jag gick från förgasare till insprutning.

frankenstein.jpg
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Låter rimligt eftersom det sitter en KTM motor i hojen. Men din skriker alltså lika illa? För tycker det låter ganska mycket ändå....
Japp, det låter förjävligt. Men som @hannuse skriver så lät även hans KTM likadant. Jag var lite nojig i början och hittade att det var många som känt likadant så det är bara att gilla läget.
Starta hojen så hörs det inte. ?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Låter ju för jävligt. Hade sålt direkt!
Ingen av mina hojar låter sådär.....
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
KTM kräver öppen ljuddämpare så att man slipper bli paranoid av alla missljud.

Min 690 smcr lät exakt som din. Funkade hur bra som helst. Jag var mer orolig över tickandet som uppstod när motorn var varm. Men det var tydligen också helt normalt...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
 

Marcus75R

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2021
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701 2018
KTM kräver öppen ljuddämpare så att man slipper bli paranoid av alla missljud.

Min 690 smcr lät exakt som din. Funkade hur bra som helst. Jag var mer orolig över tickandet som uppstod när motorn var varm. Men det var tydligen också helt normalt...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Låter rimligt, det är väl samma motor tror jag...
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Helt normalt, min Speed Triple 2016 S låter exakt likadant.
Jag gissar att du inte har någon gasvajer på din hoj dvs den är "ride by wire".
Om du vrider på gashandtaget så kommer du höra att "skriket" ändrar ton något.
 
Last edited:

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Det är en "feature" på moderna hojjar ;-)


Förklaringen på engelska saxat från tråden är...

"that's a servo being activated, you will notice it change when you move the throttle because the servo is moving. you wont hear that on a non "drive by wire" system that has cables"
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top