R1 wannabe
RR Hangaround
- Gick med
- 15 Dec 2003
- Ort
- Gustavsberg
- Hoj
- Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jaha, då var kamkedjespännaren bytt men ingen större skillnad.
Jag har försökt lyssna var "slamret" kommer ifrån och tycker väl att det kommer i höjd med vevaxeln framtill på motorn.
Enligt sprängskisser så sitter det en kugghjulsdriven balansaxel i de krokarna också.
Kan den ha något med detta att göra?
Jag har inte plockat ur skenorna som styr kamkedjan men det blir nästa steg även om jag tyvärr börjar bli nervös och tror på vevaxellager.
Det som gör mig tveksam på lagerproblemet är varför det inte låter när jag varvar upp långsamt till 13000 utan bara vid snabba gaspådrag.
Kan oljepumpen vara påverkad och inte hinna med att bygga upp tryck vid snabba pådrag?
"Spikningar kan låta rätt elakt" skrev någon, hur kollar jag enklast om den spikar?
Tar tacksamt emot tips så jag kollat alla enklare lösningar innan jag byter alt. river motorn.
Jag har försökt lyssna var "slamret" kommer ifrån och tycker väl att det kommer i höjd med vevaxeln framtill på motorn.
Enligt sprängskisser så sitter det en kugghjulsdriven balansaxel i de krokarna också.
Kan den ha något med detta att göra?
Jag har inte plockat ur skenorna som styr kamkedjan men det blir nästa steg även om jag tyvärr börjar bli nervös och tror på vevaxellager.
Det som gör mig tveksam på lagerproblemet är varför det inte låter när jag varvar upp långsamt till 13000 utan bara vid snabba gaspådrag.
Kan oljepumpen vara påverkad och inte hinna med att bygga upp tryck vid snabba pådrag?
"Spikningar kan låta rätt elakt" skrev någon, hur kollar jag enklast om den spikar?
Tar tacksamt emot tips så jag kollat alla enklare lösningar innan jag byter alt. river motorn.
Last edited: