Missljud intermittent!!!

Jaha, då var kamkedjespännaren bytt men ingen större skillnad.
Jag har försökt lyssna var "slamret" kommer ifrån och tycker väl att det kommer i höjd med vevaxeln framtill på motorn.

Enligt sprängskisser så sitter det en kugghjulsdriven balansaxel i de krokarna också.
Kan den ha något med detta att göra?

Jag har inte plockat ur skenorna som styr kamkedjan men det blir nästa steg även om jag tyvärr börjar bli nervös och tror på vevaxellager.

Det som gör mig tveksam på lagerproblemet är varför det inte låter när jag varvar upp långsamt till 13000 utan bara vid snabba gaspådrag.

Kan oljepumpen vara påverkad och inte hinna med att bygga upp tryck vid snabba pådrag?

"Spikningar kan låta rätt elakt" skrev någon, hur kollar jag enklast om den spikar?

Tar tacksamt emot tips så jag kollat alla enklare lösningar innan jag byter alt. river motorn.
 
Last edited:
Ganska mycket mer belastning att varva upp snabbt, därför det låter.
 
Efter att själv ha sökt i trådarna och upptäckt att de ofta slutar så här utan att man får reda på vad som verkligen var fel så ska jag vara lite bättre.

Vid isärskruvandet av motorn upptäckte jag först att när jag skruvade på veven så reagerade alla utom 1 kolv direkt.
Vid direkt tryck på kolven kändes ett litet spel och jag såg att hela vevstaken följde med.

Det är alltså ett vevstakslager som givit upp.
Det konstiga är att det finns inte en massa metallspån i oljan.

Vad som troligen hänt är att den lilla tapp i änden av lagerbanan som ska fixera lagerbanan i vevstaken gått sönder så det ser ut som om lagerbanan även snurrat i förhållande till staken.
Vi hade en enorm tur och hittade även den bit som gått av (se bild)

Nu är bara frågan om veven är bortom räddning.
Man kan inte känna reporna med nageln men de syns mycket tydligt i jämförelse med en oskadad lageryta.

Vevstaken är däremot kass, vet ej om det innebär byte av alla fyra eller om man kan väga upp dem o bara skaffa en som väger lika.
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    227.1 KB · Visningar: 113
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    239.5 KB · Visningar: 111
  • bild15.jpg
    bild15.jpg
    237.7 KB · Visningar: 117
  • lagerbana2.jpg
    lagerbana2.jpg
    238.5 KB · Visningar: 103
  • lagerhalva bit.jpg
    lagerhalva bit.jpg
    240.9 KB · Visningar: 113
  • vev slitage.jpg
    vev slitage.jpg
    229.6 KB · Visningar: 113
Kolla med Stigs motormekaniska i Axvall, vevaxeln kan räddas, kanske vevstaken också, beror på hur rund den är...
 
om du inte kan känna skadorna på veven med nageln så räcker det troligtvis med att bara polera upp veven för att vara på säkra sidan.

MVH Phille
 
Jag hoppas att det räcker att polera.
Men jag ska lämna in den så den blir uppmätt exakt.
Jag vill ogärna chansa, då lägger jag hellre pengar på en reservmotor när jag har råd.
 
Jag hoppas att det räcker att polera.
Men jag ska lämna in den så den blir uppmätt exakt.
Jag vill ogärna chansa, då lägger jag hellre pengar på en reservmotor när jag har råd.

Prata med Danny på Örby MC för råd, eller sväng förbi där och visa upp veven.
Han är också riktigt vass.
 
Peter, det var han som diagnosticerade felet.
Han hade en kontakt som polerade vevar så jag kommer troligen prata mer med honom ;)
 
Peter, det var han som diagnosticerade felet.
Han hade en kontakt som polerade vevar så jag kommer troligen prata mer med honom ;)

Haha, alla motorbyggen verkar hamna hos honom i slutänden. Han gjorde ett grymt jobb på min literklubba iaf. Riktigt jävla bra lirare!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top