Mission Motorcycles

Naccache

Medlem
Gick med
24 Oct 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Försökte söka men hittade ingen tråd som behandlade dessa elektriska motorcyklar.

https://www.mission-motorcycles.com/r

Jag undrar egentligen först och främst huruvida man kan importera en sån här hoj rakt av? Det står att de skeppar internationellt och dollarn är ju rätt låg så. Någon mer mer kunskap än mig som kan svara?

Om den inte är typgodkänd i EU så blir det nog rätt svårt. Tänk även på att på priset kommer frakt, tull och moms på allt så när den står körklar hemma vid dörren kommer den kostat 35-45 % mer. Någon "federal tax cut" lär du nog inte få heller.

Förutom det, döfrän hoj ju!

Tull/Moms måste väl gå att kringgå genom att skicka över pengar till en polare i staterna som sedan får köpa hojen som en gåva till mig?

Tull/Moms måste väl gå att kringgå genom att skicka över pengar till en polare i staterna som sedan får köpa hojen som en gåva till mig?

Om jag itne minns fel måste den gå i ett halvår eller ett bestämt antal mil i staterna först då med. Det är länge sedan jag läste om privatimport av fordon däremot, så de tär garanterat något fel (då jag har ett värdelöst minne)

Last edited:
Den hojen var en av dom första El-hojar som ja känt har höjt mitt ögonbryn de minsta lilla i intresse. Får väl se om de är nått som dyker upp i Europa eller om de stannar i US of A. Lite mer om hojen:

Med största batteriet (40.000us$) så har man ca 22mil på en laddning. top hastighet ca 240km/h.

MM R

Motor
- 163.2 horsepower (120 kw) liquid-cooled 3-phase AC induction
Torque
- Crank: 133.4 ft-lb (0 – 6400RPM)
Top Speed
- 140+ mph
Power Control
- InfiniteDrive™ 150 kW motor controller with integrated computer controlled Vehicle Management System

• Adjustable throttle mapping
• Regenerative braking
• Remote Data Acquisition System

Transmission
- Single speed, gear-driven primary reduction transmission
Chassis
- James Parker designed Quad-Element Frame
- Billet aluminum and chrome-moly
- Power-Unit as fully-stressed member
- Battery box as semi-stressed member
Front Suspension
- Öhlins 43mm Inverted Fork
- TiN surface treatment, forged aluminum radial caliper mountings
- Adjustment for preload, ride height, high and low speed compression and rebound
Rear Suspension
- Single-sided billet aluminum swingarm with linear wheelbase/chain adjustment
- Öhlins fully adjustable shock
- Adjustment for preload, ride height, high and low speed compression and rebound
Wheels
- Marchesini forged aluminum 10-spoke

• Front: 17" x 3.5"
• Rear: 17" X 6.5"

Tires
- Dunlop, Rear: 190/60 ZR17, Front: 120/70 ZR17
Front Brake
- 2 320 mm semi-floating steel discs
- 2 Brembo M430 Monoblock Radial Caliper
Rear Brake
- 245 mm stainless rotor
- Brembo 2 piston 34 mm rear caliper

MissionMotorcycle_R_1.jpg MissionMotorcycle_R_2.jpg

Jay snackar och åker med hakan utanför. Vikt ~221-244 kg beroende på batteri.

Last edited:
Snygg hoj :tummenupp Den verkar ju ha rätt hyggliga prestanda och komponenter dessutom :tummenupp Men, är det bara jag som inte hittar vad den väger och hur lång tid det tar att ladda upp den igen? :va

just laddtiden hittade ja inte heller någon fakta om, bortsett från att de som stod på sidan:

"the most advanced onboard charger ever designed for two wheels. The 4.5 kW liquid-cooled charger features a stunning peak efficiency of 95%, making it one of the most power-dense charging solutions ever designed for an EV. The charger is integrated with the motor control unit and shares the same liquid-cooling system. The optional Twin Charger system increases total onboard charging capacity to 9 kW for ultra fast charging."

just laddtiden hittade ja inte heller någon fakta om, bortsett från att de som stod på sidan:

"the most advanced onboard charger ever designed for two wheels. The 4.5 kW liquid-cooled charger features a stunning peak efficiency of 95%, making it one of the most power-dense charging solutions ever designed for an EV. The charger is integrated with the motor control unit and shares the same liquid-cooling system. The optional Twin Charger system increases total onboard charging capacity to 9 kW for ultra fast charging."

Har för mig att jag läst någonstans att det rör sig om cirka 90 min
Fortfarande i runda slängar 90 gånger långsammare än att tanka bensin då alltså :( Och hur många har tillgång till ett uttag som man kan ta ut 4,5kW ur? :va Det är ju nästan 20A, dvs dubbelt mot vad vanliga uttag är avsäkrade för.

Med största batteriet på 17 kWh är det ju bara att räkna baklänges dvs ca 2 timmar med snabbladdaren för $2500 extra. I praktiken kan inte batterierna laddas med full kräm hela laddcykeln så en timme får man nog lägga på. Att dessutom hitta en (eller 2 närliggande) strömkälla på 9 kW är ingen lek :3freak

Fortfarande i runda slängar 90 gånger långsammare än att tanka bensin då alltså :( Och hur många har tillgång till ett uttag som man kan ta ut 4,5kW ur? :va Det är ju nästan 20A, dvs dubbelt mot vad vanliga uttag är avsäkrade för.

Med största batteriet på 17 kWh är det ju bara att räkna baklänges dvs ca 2 timmar med snabbladdaren för $2500 extra. I praktiken kan inte batterierna laddas med full kräm hela laddcykeln så en timme får man nog lägga på. Att dessutom hitta en (eller 2 närliggande) strömkälla på 9 kW är ingen lek :3freak

ja de är väl de som är de stora problemet fortfarande med El-hojar att även om dom gör de snabbare för var gång de kommer ut nån ny teknik så tar de fortfarande för lång tid att ladda för att ta längre turer. Så de är den STORA nackdelen om man vill ha en el-hoj istället. Får ta en lång fika-paus varje ggn de börjar ta slut på soppa... :hihi

Man åker ju alltid hemifrån med full tank i alla fall :)
Finns snart inte många downsides kvar på elfordonen så snart kommer snabbladdstationer vara lika självklara som disepumpar.

ja de är väl de som är de stora problemet fortfarande med El-hojar att även om dom gör de snabbare för var gång de kommer ut nån ny teknik så tar de fortfarande för lång tid att ladda för att ta längre turer. Så de är den STORA nackdelen om man vill ha en el-hoj istället. Får ta en lång fika-paus varje ggn de börjar ta slut på soppa... :hihi
Lite jobbigt bara om man är 10 polare som åker tillsammans, antingen smälter kablarna till fiket, hela byn slocknar eller så laddar alla efter varandra :crash

Man åker ju alltid hemifrån med full tank i alla fall :)
Finns snart inte många downsides kvar på elfordonen så snart kommer snabbladdstationer vara lika självklara som disepumpar.
Även om man kan skotta in 40kW i ett batteri så klarar elnätet omöjligt av såna laster utan en väldigt dyr och krävande ombyggnad.

Börjar ju låta intressant som banhoj iaf. 22 mil på bana är en rätt god mängd bana, och kör man dit den i en skåpbil så borde det inte vara något egentligt problem. Om man dessutom passar på att ställa den på laddning mellan turerna på banan så får man ju mer räckvidd...
Sedan vet jag väl inte om jag litar på elfordonproducenternas räckviddssiffror, plus att det i bästa fall är landsväg, inte bana... Men fortfarande, getting there. :D
Dags för MotoGP att släppa in elhojar snart? :hihi

Hemmavid är det inte så himla märkvärdigt att greja ett uttag på 9 kW, det är bara ett vanligt 3-fasuttag avsäkrat till 16 A så är grejen biff. Frågan är hur lätt det är när man är ute och snurrar. Om jag inte är fel på det ska dock ChaDeMo (eller hur det nu skrivs) stationerna vara avsäkrade på 63A (allt vad som går på 400V) vilket om jag inte minns tokigt ger 43-ish kW, så har den en dylik plugg ordnar ju det upp sig så länge man inte är lång ute på landet, å andra sidan finns det väl alltid nån bonde med ett herrejössesuttag man kan låna, alternativt med generator bak på traktorn.. Sen är det ju problemet med soppatorsk. Det är ju liksom lite svårt att promenera in på en mack och be att få köpa en dunk med reservström.. :D

Jag tror på konceptet med utbytesbatterier. Det krävs att en standard utvecklas för hur batterier ska vara utformade, vilken utspänning dom ska ha och hur dom ska laddas, sen är det ju bara att köra på. Köra in på macken, plocka ur det gamla batteriet och plugga in ett nyladdat. Givetvis som med gasolflaskor och dylikt att dom måste kontrolleras med jämna mellanrum. Det är vad jag tror kommer funka.

Kolla med dom om du kan köpa den i delar, bygga ihop och registrera som amatörbyggd hoj.

Börjar ju låta intressant som banhoj iaf. 22 mil på bana är en rätt god mängd bana, och kör man dit den i en skåpbil så borde det inte vara något egentligt problem. Om man dessutom passar på att ställa den på laddning mellan turerna på banan så får man ju mer räckvidd...
Sedan vet jag väl inte om jag litar på elfordonproducenternas räckviddssiffror, plus att det i bästa fall är landsväg, inte bana... Men fortfarande, getting there. :D
Dags för MotoGP att släppa in elhojar snart? :hihi

Räkna inte med mer än 20min driftstid i racetempo. Vill man ha den som banhoj får man räkna med att ha 3-4 batteripaket.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka