Mission Motorcycles

Räkna inte med mer än 20min driftstid i racetempo. Vill man ha den som banhoj får man räkna med att ha 3-4 batteripaket.

Hehe, nej, det räknade jag inte direkt med heller. Som sagt så litar jag inte på elfordonstillverkares uppskatting av räckviddsiffror till att börja med, och när man piskar hårt, som man gör på bana, lär ju räckvidden bli rätt hårt påverkad.

Enligt utsago från Jay Leno inslaget så var de 22mil roadtested räckvidd och inte uppskattat, dock är de ju fortfarande skillnad mot bana.

Lite jobbigt bara om man är 10 polare som åker tillsammans, antingen smälter kablarna till fiket, hela byn slocknar eller så laddar alla efter varandra :crash

Även om man kan skotta in 40kW i ett batteri så klarar elnätet omöjligt av såna laster utan en väldigt dyr och krävande ombyggnad.

Finns det en efterfrågan så lär det finnas en marknad samt intresse för att investera också :)

Hehe, nej, det räknade jag inte direkt med heller. Som sagt så litar jag inte på elfordonstillverkares uppskatting av räckviddsiffror till att börja med, och när man piskar hårt, som man gör på bana, lär ju räckvidden bli rätt hårt påverkad.

2010 hade vi 7,5 kWh och fick strypa till ca 55 hästar för att komma i mål på racen som var ca 16 min.

40 kW är som sagt inga större problem, det blir 63A huvudsäkring, vilket finns, och är det en normal servis är det inga problem att köra åtminstone ett par såna förbrukare på en transformator. Är det mer än så krävs det flera serviser till fastigheten.

Fan va porrigt, sjuuukt sugen man blev, men 280k är lite saftigt när man dessutom itne vet vad som tillkommer i form av tull o moms, när man köper utilandsfrån får man väl iofs dra av den momsen och betala svensk moms "istället"
alt är väl att montera ner den i atomer i staterna o skeppa del för del... =D

Vore sjukt kul att testa en elhoj i ett par veckor. Man nojar såklart över räckvidden men man vänjer sig kanske. Synd att man måste pynta runt 160 kkr för en Zero S med samma prestanda som en CB500 fast halva räckvidden.

Jag skulle kunna ta att den inte gick mer än 10 mil på fullskaft och ha en billig bensinhoj på sidan av för de längre tripparna.

Ascoolt med elhoj är det.
Det är nåt som kommer, det funkar ju outstanding bra just på hoj eftersom vikten är så låg...

Fortfarande i runda slängar 90 gånger långsammare än att tanka bensin då alltså :( Och hur många har tillgång till ett uttag som man kan ta ut 4,5kW ur? :va Det är ju nästan 20A, dvs dubbelt mot vad vanliga uttag är avsäkrade för.
Så gott som alla har tillgång till ett 3-fas uttag på 400V/16A vilket motsvarar 6,4kW. Ugnar och spisar brukar kräva detta t ex.
Personligen kör jag på 400V/128A, tillräckligt för att starta ett mindre kärnkraftverk. :D

Tycker den onekligen verkar vara en rätt okej hoj, och gillar att de hade gjort batteripacket utbytbart när bättre batteriteknologi kommer om ett år eller två eller mer. Samt att motorn har mer kräm än vad de släpper på nu, så när man har batterier med mer kräm så kan man ta ut det i mer effekt också, inte bara längre räckvidd.

...motorn har mer kräm än vad de släpper på nu, så när man har batterier med mer kräm så kan man ta ut det i mer effekt också, inte bara längre räckvidd.

Just den biten gillar jag inte, jag vill ju ha möjlighet att välja mer kräm och idiotiskt kort räckvidd idag. Vill jag bara köra några varv för att få en bra kvaltid eller dra en förbränningsmotorhoj vid ett rödljus så ska jag väl få välja det själv?

Fast det verkar onekligen vara en riktigt fin hoj, den skulle nog gå riktigt bra att tävla med utan större modifikationer.

Just den biten gillar jag inte, jag vill ju ha möjlighet att välja mer kräm och idiotiskt kort räckvidd idag. Vill jag bara köra några varv för att få en bra kvaltid eller dra en förbränningsmotorhoj vid ett rödljus så ska jag väl få välja det själv?

Fast det verkar onekligen vara en riktigt fin hoj, den skulle nog gå riktigt bra att tävla med utan större modifikationer.

Jooo, det hade ju varit ännu bättre om man kunnat feta på fullt redan nu, det håller jag med om. ;) En tur fram och tillbaka till glasskiosken runt hörnet på fulleffekt innan laddning. ;)

En tanke vore ju att ha det lätt justerbart via touchscreenen de har på den. "Idag ska jag komma MINST 20 mil på en laddning" vs "Idag ska jag ha full effekt, jag skiter i när jag får soppatorsk!"

Måste lyfta tråden med lite porrbilder.

Jag kommer inte vara svårflörtad in i el-träsket när den här finns typad och lättare tillgänglig i Sverige.

new-r4-9e57e53e79e33fa6f94912b3fcd11229.jpg
Mission-R-Left-Side-Power-Unit-Naked-HR_Lo-res-3fb8d00ef6ff27c1a3581a85f9d1926b.jpgMission-R-Left-Side-Rear-3-4-Naked-Elevation-HR-ec9008d8122f529670b9e93c2781a148.jpg

Nu börjar vi snacka!

Kommer ju sakna brölet från en förbränningsmotor dock :( (Eller så börjar man undra varför man någonsin gillade det :gnissla )

Jag kommer inte vara svårflörtad in i el-träsket när den här finns typad och lättare tillgänglig i Sverige.

Finns en till värdig utmanare i el-träsket, Lightning LS-218

Verkar rätt intressant med med tanke på prestanda med mera...

ls218-bike-home3.jpg quail-550x400.jpg
pikespeak_1.jpg

Fakta:

elmotor på 200 hästar och 227 Nm

Batteriet som är på 380 Volt finns med tre olika effektlägen - 12 kWh, 15 kWh eller 20 kWh.

Räckvidden sträcker sig från 16 till 28 mil och en laddning ska gå på två timmar ur ett vanligt uttag, och på 30 minuter med en snabbladdare.

Vikt 224kg

Topphastighet 350+km/h

Pris: ca 270.000 SEK

Härliga bilder... känns gött att man gör dem som riktiga sporthojar med Öhlins och Brembo som nästan självklara leverantörer.

Jag var nästan lite rädd att jag hade en utdöende hobby som skulle gå i graven snart men nu ser det rätt hoppfullt ut inför framtiden :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka