"Mirakelvätska" för 2-taktare börjar säljas nästa vecka.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
www.snowmobile.se


"Många är de mirakelmedel som passerat revy på marknaden genom tiderna. Inte minst när det gäller olika typer av friktionsdämpande motorbehandlingar. På måndag startar försäljningen av en produkt som enligt tillverkaren sägs ersätta oljan i 2-taktsmotorerna.

Produkten heter Triboron och är en, biologiskt nedbrytbar, Bor-baserad vätska. Den används som en 2-taktsolja och kan antingen blandas i bensinen direkt eller via den separata oljebehållaren. Enligt Håkan Larsson på Vilhelmina Maskinservice som är en av återförsäljarna behövs inga förberedelser för att byta ut sin vanliga olja mot Triboron.

- Finns det vanlig olja kvar i tanken så blandar den ut sig med Triboron, säger han.

Robin Granberg som är marknadsansvarig och kommer att sköta försäljningen via det nystartade bolaget, Friboron Produktion AB i Vännäs är hoppfull inför framtiden för Triboron. Han berättar att produkten har testats och utvecklats i över 5 år. Mestadels på go-karts, båtmotorer och crosscyklar.

- Det var först när jag kom in i bilden 2007 som vi började testa på snöskoter och det fungerar mycket bra.
Bland annat har två Arctic Cat team tävlat med det nya smörjmedlet under förra säsongen.

- De största fördelarna är att man slipper den rök och lukt som är förknippat med vanlig 2-taktsolja, berättar Robin vidare. Dessutom får man mer effekt och vrid eftersom motorn får mer ren bensin att förbränna, tillägger han.

Inga oberoende tester tillgängliga
När Snowmobile frågar efter oberoende tester eller lab-rapporter säger Robin att det lär finnas sådana men det är inget som han har tillgängligt just nu.

Robin är medveten om den motståndskraft som kan finnas på marknaden för nya produkter av den här typen, men satsar på en kraftfull införsäljning.
- Jag har sålt in nya produkter förut och det här är en mycket bra produkt så vi kommer att lyckas. Senaste halvåret har över 500 l testats av våra kommande återförsäljare och inga problem har rapporterats, säger han.

Det finns två sorter, Mega Performance för injektion som kostar 199 kr per liter och Master Performance som blandas i bränslet i tanken som kostar 249 kr för 0,5 l. I sortimentet finns också andra produkter som smörjmedel för olika bränslen inkluderat etanol samt "torra" Bor-sprayer.

Triboron tillverkas av Tribolator i Norden AB. Ett bolag som enligt bokslutet 2007 omsatte 72 Tkr och gjorde en förlust på -119 Tkr och med ett negativt eget kapital.
1) En av huvudägarna, Tommy Lindblom, bekräftar uppgifterna men säger också att det finns resurser för att genomföra det här kraftfullt.
- Vi har investerat åtskilliga miljoner av privata pengar i det här projektet och mer finns. Vi har tillsvidare valt att inte arbeta ihop med någon riktigt stor investerare, säger Tommy.

1) Källa, www.allabolag.se

Vad är Bor?
Bor är ett grundämne med det kemiska tecknet B. Det rena grundämnet bor är en fast svårsmält halvledare som bildar mycket hårda kristaller som är nära nog ogenomskinligt svartröda.
Vid rumstemperatur är bor inte särskilt reaktivt. I naturen är bor ganska ovanligt, men koncentrerade bormineraler har bildats genom naturlig indunstning av avstängda vattenmassor.
Då förekommer bor som kernit eller borax (hydrater av Na2B4O7), och dessa används för borutvinning.

Amorft bor framställs genom reduktion av boroxid (B2O3) med alkalimetaller och dylika reaktiva metaller. Vill man ha ett rent bor upphettas borbromid eller borjodid (BBr3, BI3) mot en volframtråd upphettad till över 800 °C.
Rena borfiber används till optiska ljusfiber i forskningsvärlden, och industriellt till armering i flyg- och rymdfart. Amorft bor används i fyrverkerier för att få grön färg. I övrigt används borax för diverse rengöringsändamål och antiseptika.
KÄLLA: WIKIPEDIA


"
 
Bor vanligen i nitridform används som additiv i många oljor. Men nej jag tror inte på produkten...
 

Här är ett mycket bra och helt korrekt citat från den länken.

"Titta på graferna på hemsidan, gå in på "2-takts olja".

Jämför bilderna före och efter.

Friktion i en motor är en relativt linjärt ökande kurva som funktion av varvtal (med undantag för vissa gasväxlingsmässiga effekter pga av ev. ändringar i pumpförluster).

Om man nu jämför före och efter (vi bortser från att x-axeln skala är skum, är det 1000-tals varv tro?) så verkar ju det bli mycket bättre på "låga" varv, vid "6" är det dock helt oförändrat resultat före och efter. Det är ju mycket otroligt att friktionen just där skulle vara samma om man vinner så mycket före och efter det varvtalet? Moment och effektkurvorna ser ju dessutom olika ut. Om ämnet som bara påstår sig ändra friktionen så skall moment och effektkruvor parallell-förskjutas uppåt på graferna, inte ändra utseende. Det strider helt mot alla teorier om hur friktion påverkar en moment och effektkurva.

/ChristianRDT (jobbat 10år på Volvo PV motorutveckling med motorprovning)"
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top