Mirakelmackapären som minskar förbrukningen 40%

Ditt pucko!
Man skulle ha en manick till varje motor, inte en till varje insugskanal, nu tjänar ju du 4x40% och det blir ju 160%
Det är därför du måste tappa UR tanken när du har kört en stund. :huvet

Nejdå! :) :mattias Jag brukar sätta dit en sån där i varje insugskanal jag portar... fan, mitt trick är avslöjat!

:skrattaåt

Många oseriösa svar nu... läs forumreglerna!!

Jäkligt intressant grej. Verkar fungera som en katalysator där den mha olika metaller omvandlar insugsluftens molekyler för en bättre förbränning. Kan dock inte hitta hur den fungerar i detalj. Varför sågar alla denna idé? Tycker isf att katalysatorn på avgassidan verkar lika mycket hokuspokus...

Kanske du eventuellt kan tänka dig att OM det hade funkat, ELLER det hade minsta chans att det hade funkat, så hade den redan varit standard på alla bilar.... *think*
 
Last edited:
Nejdå! :) :mattias Jag brukar sätta dit en sån där i varje insugskanal jag portar... fan, mitt trick är avslöjat!

:skrattaåt



Kanske du eventuellt kan tänka dig att OM det hade funkat, ELLER det hade minsta chans att det hade funkat, så hade den redan varit standard på alla bilar.... *think*

Men eftersom detta är teknikforumet så kan ju någon ge en vettig förklaring på varför den inte kan fungera. Grejen blir ju sågad av folk som inte ens har läst vad den är tillverkad av eller hur den är tänkt att fungera. Folk skrattade väl åt "idioterna" som försökte flyga också.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Men eftersom detta är teknikforumet så kan ju någon ge en vettig förklaring på varför den inte kan fungera. Grejen blir ju sågad av folk som inte ens har läst vad den är tillverkad av eller hur den är tänkt att fungera. Folk skrattade väl åt "idioterna" som försökte flyga också.

Förvisso.
Och ja, rent tekniskt så har nog mackapären en funktion. Kanske t.o.m såsom det är sagt.
Men näppeligen i den omfattningen.
Dvs i teorin korrekt, men i praktiken helt otillräcklig effekt.

Det räcker ju att titta på den för att inse att bara en bråkdel av luftmassan som passerar kommer ha kontakt med dess yta.
Redan där slutar rimligheten i dess funktion.

Vidare: Hemsidan är skriven av en särskrivande illitterat som på ett klumpigt sätt kopierat originalsidan utan att ens veta vad denne ens talar om. Under länken teknologi t.ex står bara snömos och mumbo jumbo om olika avtal och klimatmål, inte en enda rad teknologi bakom Z5, inte en enda teknisk redocisning av vare sig funktion eller just teknologin bakom.

Som "testimony" har man ett "bevis" om att Co2 har gått ner 62% på en gammal rostig Ford... HAHA!
Vad är beviset värt?
Noll och intet.
Det är två besiktningsprotokoll från Heroindalen (Högdalen) där man på nåt mirakulöst sätt fått igenom sin Ford vid ombesiktning.

INGEN som helst redovisning eller trovärdig bevisning att detta på misnta sätt har med Z5 att göra finns.
Vi vet ingenting om vad man gjort med bilen.

Frågar du mig har man halva tanken med E85/K-sprit och/eller metanol...
 
Last edited:
det är alltid bra med nya ideer , om den funkar så kommer den vara standard om något år i alla bilar :tummenupp
det är ju en biltillverkares dröm att minska utsläppen så pass mycket.
 
det är alltid bra med nya ideer , om den funkar så kommer den vara standard om något år i alla bilar :tummenupp
det är ju en biltillverkares dröm att minska utsläppen så pass mycket.

Exakt min point...
Mångmiljardindustrin med bilar har NOG :fakta testat allt, och har garanterat de bästa labben/personalen/ideérna då just låg bränsleförbrukning är en av de viktigaste egenskaperna och därmed skulle ge ett marknadsövertag värt biljondollarbelopp.

Men visst... ett källarföretag vet ofta bättre.
Precis som med oljeförbättraren Power Up... nån som minns den?
Finns den kvar?
Eller ni som kanske skäms för att erkänna att ni köpte "vattenvirvlaren" som sades ha ungefär samma egenskaper som denna Z5, fast för vårt dricksvatten dårå... ;)
Luktar samma firma typ...

Jag gillade påståendet att hans bil nu bara behövde 2700 rpm vid 100 km/h mot tidigare 3000. :D

Ja DEN var en av de bästa! :D
 
Last edited:
Kunde inte låta bli att skicka ett mail till SVT "Plus" med en länk till http://www.z5nordic.se/ och en uppmaning att låta Plus testa underverket på ett motortestcenter med rullande landsväg.

:D

Bra ide´!
Själv tänkte jag ringa snubben och fråga hur det där med varvtalssänkningen vid en given hastighet gick till... :hihi

Eller varför inte vad han hade i tanken när den gamla surforden klarade avgaskontrollen! :D
 
Fan va den där ungen är dålig på att låtsasmecka, han har EN del och ett ställe att peta in den på och ändå försöker han få det att se ut som ett riktigt svårt moment...

Sen undrar jag också hur han gjort med passformen till olika bilar, alla på den där verkstaden spontanmonterade ju den där kopparbiten. Grejen är att alla bilar verkade behöva olika storlekar på skrotet. En egenskap med den där metallen måste nog vara att den kan ändra storlek vid behov också. KÖP DEN det KAN vara från ett störtat ufo och det mina vänner är värt feeeta CASH :)

Edit: Undrar vad Handelsbanken Globen tycker om produkten, dom kanske också har installerat den på alla sina tjänstebilar... höhöhö.
Vem ringer och frågar?
 
Last edited:
Om nu soppa förbrukningen är prio nr 1 varför kör då inte alla med en liten diesel som drar 0,4-0,5...har själv en xc70 som drar 1,2 med hästtransport och skulle va villig att prova det mesta för att få ner förbrukningen.
jag tror inte att bilindustrin alltid ser till förbrukningen utan lika mycke till enkelhet och driftsäkerhet
vätgas omvandlare i mobilt utförande skulle lösa alla problem,,stanna och tanka i dike bara
 
Om nu soppa förbrukningen är prio nr 1 varför kör då inte alla med en liten diesel som drar 0,4-0,5...har själv en xc70 som drar 1,2 med hästtransport och skulle va villig att prova det mesta för att få ner förbrukningen.
jag tror inte att bilindustrin alltid ser till förbrukningen utan lika mycke till enkelhet och driftsäkerhet
vätgas omvandlare i mobilt utförande skulle lösa alla problem,,stanna och tanka i dike bara

Korrekt.
Men ditt alternativ är astronomiskt dyrt = otänkbart.
Däremot är denna tramsgrej här i tråden som sätts i insuget billig. Kostar väl tre öre att tillverka i Kina. Dvs HADE den funkad, hade den suttit i var bil redan...
Kan du se skillnaden?
Sen att det delvis är som du säger, att man trots allt håller kvar vid gammal teknik i bilar, det är oxå sant.
Ekonomerna styr.
Och iom det håller man kvar och suger ut existerande lösningar så länge det är möjligt.

Och jo, biltillverkarna VILL få ner förbrukningen.
Det måste de.
Det finns nåt krav/mål på att hela deras modellprogram inte ska/får dra mer än en viss volym som ett genomsnitt.

Det som gör att en XC70 tillåts dra så mycket är vi konsumenter och våra tramsiga krav på prestanda.
Se på Sverige: ALLA vill alltid ha största motorn....
Så är det sällan i europa.
Du hade t.ex inte behövt vare sig en XC70 eller den stora motorn för att dra hästsläpet.
Men folk blir bortskämda, kraven ökar, gränser flyttas fram.

Tittar man på vårt (och ditt) reella behov av hästkrafter och prestanda skulle vi rent tekniskt klara oss med 1/4 av vad vi har idag.

Ok, det skulle inte gå fort, eller vara roligt.
Men tekniskt sett skulle vi lösa våra behov, och därmet oxå kunna sänka förbrukningen rejält.

Men...kunden är kung, och sålänge stora motorer och prestanda säljer, kommer din XC70 dra 1,2...
 
Last edited:
Det som gör att en XC70 tillåts dra så mycket är vi konsumenter och våra tramsiga krav på prestanda.
Se på Sverige: ALLA vill alltid ha största motorn....

Det håller på att ändras ganska snabbt, 40% av Volvos försäljning utgörs nu av drive-e modellerna.
 
Som Hitler sa:

"Små lögner är lönlösa. Det är de stora som fungerar" ;)
 
Har en sådan monterad på min bil, en BMW 535ia E28 och har nu kört ett halvår sedan jag sist fyllde tanken med soppa. :rolleyes:

Tjöööp! :D

En kompis har denna fantastiska grejjjjjj på sin traktor, och nu har de fått skriva in tankning som en del av servicen, var 400e timme:tummenupp
 
En kompis har denna fantastiska grejjjjjj på sin traktor, och nu har de fått skriva in tankning som en del av servicen, var 400e timme:tummenupp

Ja, visst är det fantastiskt vad en sådan liten pryl som kostar 8 öre att tillverka kan göra sådana STORA under!?
P.s. Glömde säga att nu när jag ligger och marschar 200 Km/h på motorvägen (säg inget till farbror blå bara...), så varvar bilen inte mer än 1200 rpm. En minskning med drygt 4000 (!) rpm. :rofl
 
Så sant så....man betalar för komfort och jag gör ju det frivilligt..men samtidigt ska man inte dissa grejer för att dom är enkla och billiga.
 
Kom in i matchen ni som verkligen tror att en sådan här bluffprodukt kan fungera. Läs det Dr Bike har skrivit och begrunda.
 
Jag tycker den var estetiskt tilltalande. Tänker jag efter lite så köper jag nog en. Fungerar den inte i bilen så kan man tjonga upp den i rökan och därmed lägga vackert toppade kringlor. En liten gest som glädjer många:
1. Försäljaren
2. Uppfinnaren
3. Reningsverkspersonalen
 
Den funkar på min maxiscooter :tummenupp Den har inte dragit en droppe sedan i höstas :banana , och det bara av att jag läste artikeln :fakta Till våren ska det ultimata testet utföras, då ska jag KÖRA med scootern också :)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top