Att förhållandet syre/övrig luft är konstant behöver inte innebära att molmassan för syre inte förändras med temperatur.
I princip gör det det. Luften består huvudsakligen av syre och kväve. Resterande gaser är i så små mängder att det är försumbart.
Andelarna är ca 21%syre, ca 78% Kväve och ca 0,8% argon. Resterande gaser är i andelar i storleksordningen på hundradels procent.
Både syre och kväve är att betrakta som ideala gaser vid NTP (Normalt tryck och temperatur) Det betyder att dom utvidgas lika mycket vid temperaturökning och andelarna kommer att vara konstanta oavsett om man räknar i vikt-%, volym-%, mol, ppm eller något annat.
Med andra ord. När luftens densitet ökar på grund av sänkt temperatur så ökar syrets densitet i samma storleksordning. Man får i princip ingen skillnad förrän man börjar komma ner på temperaturer som närmar sig syrets kondenseringstemperatur.
Syre ligger på ca -183 grader och kväve vid ca -196. och det är relativt liten skillnad relativt avståndet till den temperatur som vi vanligen har i luften.
Stämmer, men luftens densitet varierar med temperaturen. Kall luft är tyngre än varma luft för att den innehåller fler atomer per liter luft.
Så ja, syreinnehållet är fortfarande 21% men den kallare luften innehåller fler atomer och man kan därigenom bränna mer bränsle och få högre effekt. Jmf intercooler på i princip alla förekommande turbomotorer, en gång i tiden var det populärt med vatteninsprutning i komb. med turbo för att just sänka lufttemperaturen och få in mer luft i cylindern.
Därom tänker jag inte argumentera med dig. Kall luft har en något högre densitet än varm luft men den innehåller fortfarande samma andel syre som du ju skriver. Mer luft kan förbränna mer bränsle men det torde inte ha någon större betydelse för en motor om den inte automatiskt sprutar in mer bränsle. Men det torde inte ha några direkta effekter på bränsleekonomin.
En till bieffekt av vatteninsprutningen är också att då vattnet har ganska hög förångningsentalpitet så kommer temperaturen inte att öka lika mycket vid kompressionen. Med vatteninsprutning så kan man då gå upp högre i kompression utan spikningar. Detta medför möjlighet till högre effektuttag. Dock medför vattnet också en något sämre förbränning så man får en något sämre verkningsgrad och därmed högre bränsleförbrukning.
Nä våt luft innerhåller inte mer syre. Både förgasare och insprutning kompenserar så att blandningen blir rätt. (Mer eller mindre bra förståss.)
Men däremot får man en vatteninsprutning effekt.
Vattnet gör att kompresionsluften kyls, vilket gör kompet lättare. Mindre motstånd för kolven. Det ger en effektvinst. När väl vattnet förångas, vilket sker senare, ökar vattenvolymen väldigt mycket och ger ett högre komp. Men eftersom att det ser sent i komptakten uteblir spikning.
Det kan ge också en viss effektökninig
Vatteninsprutning ingick redan på Rudolf Diesels patent, på Dieselmotorn... Sedan Jättemånga år sedan.
Mats
Nej. Jag tror inte riktigt på ditt resonemang. Det kommer inte in vatten i cylindern på det sättet. Vattnet fastnar i luftfiltret och det som kommer in i cylindern är redan i ångform och kommer därför inte att kunna ta upp någon värme för sin förångning.
Vatteninsprutning bygger på att man sprayar in vatten i vätskeform som sedan tar upp värmen när det förångas men det kräver också att vattnet är i just vätskeform för att man ska få någon effekt.