Minskad bränsleförbrukning i regn?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag funderar om en motorcykel drar mindre soppa när det regnar och vad som gäller under liknande omständigheter.

Två saker är ju allmänt kända:
  • Fuktig luft innehåller mer syre.
  • En blöt yta ger sämre friktion än en motsvarande torr yta.
Med detta i tankarna funderar jag kring hurvida en motorcykel borde dra mindre bensin när det regnar/har regnat. Låt exemplet då man kör med jämn gas rakt fram vara det aktuella fallet för diskussionen.

Jag kan inte tänka mig några konkreta argument för eller mot. Att fuktig luft innehåller mer syre är ju ett faktum, men för att motorcykeln skall förbränna bränslet effektivare krävs väl att den går något fett från början. Generellt går väl dock de flesta fordon lite fett för att just kompensera för olika syremängder i luften?
Vad gäller friktionen så är det ju klart att bromssträckor blir betydligt längre på blöt asfalt jämfört mot torr, men blir även rullmotståndet mindre? Kanske regn ger motsatt effekt och "suger fast" däcket mer vid marken?
En annan detalj är ju energin som vertikalt fallande regndroppar tar när de träffas av motorcykel och förare, och alltså pekar på att det krävs mer energi för att hålla konstant fart i regn än utan regn. För att inte tala om den ökade vikten av blöta kläder som ökar friktionen mot marken...

Hur tänker ni?

Nu vet jag inte hur du tänker.
Fuktig luft innehåller inte mer syre än torr luft. En del av gasmängden i fuktig luft består av vatten i ångform vilket betyder att fuktig luft innehåller en något mindre andel syre än torr luft. Den lilla skillnaden är dock knappast mätbar och än mindre har den någon betydelse för förbränningen.

Syrehalten i luften har dessutom ingen eller extremt liten påverkan på bränsleförbrukningen. Bränslet har samma energiinnehåll oavsett syrehalt och det är det som påverkar. Lägre syrehalt kan påverka förbränningen så den blir mindre effektiv men då ska det vara frågan om så stora skillnader att det börjar påverka vår förmåga att leva.

Däremot kommer fuktig luft att fukta luftfiltret något och fuktigt filter ger något högre strömmningsmotstånd vilket leder till en marginell förhöjning av pumpförlusterna. Dessa uppvägs dock mer än väl av det faktum att man håller igen när man kör i blött väglag på grund av det sämre fästet och i viss mån sämre sikt.

Med andra ord. Fuktigt eller tort påverkar inte bränsleförbrukningen så länge som det ändrade väglaget inte får dig att ändra körstil.

Det lär vara samma som med alla andra fordon, nämligen att däcken går tyngre och fordonet naturligtvis drar mer bränsle.

Bara en sak vem vill köra i regn

Jag tänker som så här:
Du har lite för lite att göra på dagarna va?? :hihi

Du glömde dock en liten sak..
Eftersom vatten har högre densitet än luft så borde ju kompet öka då luften
är fuktig också..
:entillmedförliteattgöra

:hihi

Bara en sak vem vill köra i regn

I sverige,om man vill köra oftare än ibland,är det en nödvändighet.

Borde som redan nämts innan påverka förbrukningen uppåt då rullmotståndet ökar när man skyfflar bort vatten som är i ens väg.

På en 2taktare känns det ju trots allt som man har ett par extra pållar när det är fuktigt i luften.

Henrik

Nu vet jag inte hur du tänker.
Fuktig luft innehåller inte mer syre än torr luft. En del av gasmängden i fuktig luft består av vatten i ångform vilket betyder att fuktig luft innehåller en något mindre andel syre än torr luft. Den lilla skillnaden är dock knappast mätbar och än mindre har den någon betydelse för förbränningen.

Syrehalten i luften har dessutom ingen eller extremt liten påverkan på bränsleförbrukningen. Bränslet har samma energiinnehåll oavsett syrehalt och det är det som påverkar. Lägre syrehalt kan påverka förbränningen så den blir mindre effektiv men då ska det vara frågan om så stora skillnader att det börjar påverka vår förmåga att leva.

Däremot kommer fuktig luft att fukta luftfiltret något och fuktigt filter ger något högre strömmningsmotstånd vilket leder till en marginell förhöjning av pumpförlusterna. Dessa uppvägs dock mer än väl av det faktum att man håller igen när man kör i blött väglag på grund av det sämre fästet och i viss mån sämre sikt.

Med andra ord. Fuktigt eller tort påverkar inte bränsleförbrukningen så länge som det ändrade väglaget inte får dig att ändra körstil.
Du tar inte temperaturminskningen på luft som regn medför i åtanke. Kall luft innehåller mer syre, där har jag väl rätt iaf!

Sen vill jag minnas att vatten innehåller MER syre än luft, och om detta stämmer så har fuktig luft MER syre än torr luft, men om det är svårare att använda låter jag var aosagt.

Sen vill jag minnas att vatten innehåller MER syre än luft, och om detta stämmer så har fuktig luft MER syre än torr luft, men om det är svårare att använda låter jag var aosagt.
Googla lite snabbt och hitta detta.
Vid temperaturen 25°C och trycket 1 atm (av luft) kommer en liter vatten att lösa upp ungefär 6,04 kubikcentimeter (8,63 mg, 0,270 mmol) syre. Havsvatten kan lösa upp cirka 4,9 cm2 (7,0 mg, 0,22 mmol). Vid 0°C kommer lösligheten att öka till 10.29 cm2 för vatten och 8,0 cm2 för havsvatten.

Räknat lite snabbt i huvet så blir det väll att vatten innehåller ca 35x så mycket syre än luft gör vid 25 grader.

Edit.
Blev lite osäker nu, står ju lösa så kanske är helt ute o cyklar?

Last edited:
Googla lite snabbt och hitta detta.
Vid temperaturen 25°C och trycket 1 atm (av luft) kommer en liter vatten att lösa upp ungefär 6,04 kubikcentimeter (8,63 mg, 0,270 mmol) syre. Havsvatten kan lösa upp cirka 4,9 cm2 (7,0 mg, 0,22 mmol). Vid 0°C kommer lösligheten att öka till 10.29 cm2 för vatten och 8,0 cm2 för havsvatten.

Räknat lite snabbt i huvet så blir det väll att vatten innehåller ca 35x så mycket syre än luft gör vid 25 grader.

Edit.
Blev lite osäker nu, står ju lösa så kanske är helt ute o cyklar?
I vatten är ju syre bundet till väte. Jag är ingen kemist men för att dela på dessa krävs väl en viss mängd energi. Så att få ut mer energi ur fuktig luft är jag inte säker på att det går, men jag vill minnas att man brukar säga att man får mer effekt av fuktig luft och i vissa fall sprutar in lite vatten för att kyla och ge mer syre. Men att byta ut luft mot vatten går ju såklart inte, är säkert en väldigt liten del vatten i förhållande till luft för att det ska ge en positiv effekt öht. Tror jag idag...

klart den drar mindre soppa i regn, ingen vill ju varken köra eller gasa på när det regnar :)

Nejmen har för mig att torr luft har mer syre

Hojen drar nog mest mindre för man inte ligger på så höga varvtal, det är min teori iaf.(men skulle man köra lika sakta o lugnt i torrt, så vet jag inte jämf.resultatet...)

Last edited:
Nä våt luft innerhåller inte mer syre. Både förgasare och insprutning kompenserar så att blandningen blir rätt. (Mer eller mindre bra förståss.)

Men däremot får man en vatteninsprutning effekt.
Vattnet gör att kompresionsluften kyls, vilket gör kompet lättare. Mindre motstånd för kolven. Det ger en effektvinst. När väl vattnet förångas, vilket sker senare, ökar vattenvolymen väldigt mycket och ger ett högre komp. Men eftersom att det ser sent i komptakten uteblir spikning.
Det kan ge också en viss effektökninig
Vatteninsprutning ingick redan på Rudolf Diesels patent, på Dieselmotorn... Sedan Jättemånga år sedan.

Mats

Du tar inte temperaturminskningen på luft som regn medför i åtanke. Kall luft innehåller mer syre, där har jag väl rätt iaf!

Luft har 21% syrehalt. Den varierar inte med temperaturen. Dessutom blir inte luften kallare för att den blir fuktig. Fuktig 20 gradig luft har samma temperatur som torr 20 gradig luft.

Vatten kan innehålla mer syre än vad luften normalt gör ja. Men dels är det inte frågan om maximalt syresatt vatten som regnar ner. Och dels så kan inte en förbränningsmotor tillgodogöra sig syret i vatten.

Däremot kan man få en högre verkningsgrad om temperaturen på den insugna luften är lägre. Detta är en av anledningarna till att man kan få ut mer effekt ur en turbomotor med intercooler. Men det har enbart att göra med temperatur och inte med luftfuktighet. Och syrehalten är fortfarande konstant. Däremot ökar en ottomotors verkningsgrad om Delta-T blir större.

klart den drar mindre soppa i regn, ingen vill ju varken köra eller gasa på när det regnar :)

Nejmen har för mig att torr luft har mer syre

Syrehalten i jordens atmosfär är ca 21% och den varierar inte med temperaturen. Det är samma syrehalt på antarktis som i sahara.
Det finns givetvis en oerhört liten variation där syrehalten är något högre just i skogsområden (eftersom växter producerar syret) och något lägre i stadsområden men det är så små skillnader att dom är helt försumbara.

Last edited:
har inte läst alla inlägg men mindre soppa eller inte..., vad jag minns från när jag körde cross är att man upplevde att det blev mer pulver i maskinen när det är fuktigt ute eller dylikt :hojraket

Luft har 21% syrehalt. Den varierar inte med temperaturen. Dessutom blir inte luften kallare för att den blir fuktig. Fuktig 20 gradig luft har samma temperatur som torr 20 gradig luft.

Vatten kan innehålla mer syre än vad luften normalt gör ja. Men dels är det inte frågan om maximalt syresatt vatten som regnar ner. Och dels så kan inte en förbränningsmotor tillgodogöra sig syret i vatten.

Däremot kan man få en högre verkningsgrad om temperaturen på den insugna luften är lägre. Detta är en av anledningarna till att man kan få ut mer effekt ur en turbomotor med intercooler. Men det har enbart att göra med temperatur och inte med luftfuktighet. Och syrehalten är fortfarande konstant. Däremot ökar en ottomotors verkningsgrad om Delta-T blir större.

Syrehalten i jordens atmosfär är ca 21% och den varierar inte med temperaturen. Det är samma syrehalt på antarktis som i sahara.
Det finns givetvis en oerhört liten variation där syrehalten är något högre just i skogsområden (eftersom växter producerar syret) och något lägre i stadsområden men det är så små skillnader att dom är helt försumbara.

Att förhållandet syre/övrig luft är konstant behöver inte innebära att molmassan för syre inte förändras med temperatur.

Nä våt luft innerhåller inte mer syre. Både förgasare och insprutning kompenserar så att blandningen blir rätt. (Mer eller mindre bra förståss.)

Men däremot får man en vatteninsprutning effekt.
Vattnet gör att kompresionsluften kyls, vilket gör kompet lättare. Mindre motstånd för kolven. Det ger en effektvinst. När väl vattnet förångas, vilket sker senare, ökar vattenvolymen väldigt mycket och ger ett högre komp. Men eftersom att det ser sent i komptakten uteblir spikning.
Det kan ge också en viss effektökninig
Vatteninsprutning ingick redan på Rudolf Diesels patent, på Dieselmotorn... Sedan Jättemånga år sedan.

Mats

Ett tillägg dock:
Nackdelen med att ha för mkt vatten är att viss energi går åt till att värma upp vattnet. Energi som hade kunnat användas till annat.

Stämmer, men luftens densitet varierar med temperaturen. Kall luft är tyngre än varma luft för att den innehåller fler atomer per liter luft.

Så ja, syreinnehållet är fortfarande 21% men den kallare luften innehåller fler atomer och man kan därigenom bränna mer bränsle och få högre effekt. Jmf intercooler på i princip alla förekommande turbomotorer, en gång i tiden var det populärt med vatteninsprutning i komb. med turbo för att just sänka lufttemperaturen och få in mer luft i cylindern.

Så här sammanfattar jag regnets positiva egenskaper på förbränningen i motorn: När det regnar blir det kallare, generellt sett, och kall luft innehåller mer syre per volym. Vatten i luften ger högre komp innan förbränning då vatten ej kan komprimeras som luft kan, och efter förbränning då vattnet övergår till gasform.

De negativa egenskaperna: Luftfilter kan få sämre genomströmningsförmåga, kondens kan bildas, för mycket vatten i luften (100% luftfuktighet och vattendroppar i luften) tar energi vid förbränning.

Ska vi sätta punkt här vad gäller motorförbränningen?

Vidare, hur är det med rullmotstånd och regn?
Motorcykeldäck är ju väldigt smala om man jämför med breda bildäck med stor kontaktyta. Så den "sugande" effekten borde bli betydligt mindre.

Någon som är villig att åka ut i regnet och testa lite? :) Jämn gas under en viss sträcka och notera hastighet eller tiden sträckan tar att köra.
Ett annat sätt att testa är väl att vid angiven hastighet dra in kopplingen helt och rulla så långt som möjligt, sedan göra samma test när det inte är blött och regnar. Då kan man ju se om regnet påverkar rullmotståndet.

Helt klart så är det så att vatten innehåller mer syre än luft (som innehåller i runda slängar 21%, i rent vatten är en av tre atomer en syreatom = 33%). Det går ju dock inte att dela på vattenmolekylerna hur som helst då den bindningen som håller ihop är en av de starkare i kemivärlden har jag bestämt för mig, samt att en normal bensinmotor inte är byggd för det ändamålet. Det har dock redan någon skrivit ovanför här.

Jag vet inte hur mycket eventuellt vatten i regnluft skulle går att jämföra med intercooler och vatteninjektion som går att återfinna på andra motorer då dessa system är skapta för en viss uppgift och de efterhärmar förmodligen inte regnegenskaper. Däremot är det högst troligt som Steffo skriver att luftfiltret får sämre genomströmning vilket resulterar i en effektförlust som absolut minst tar ut den positiva effekten av blöt luft och förmodligen lite till. Det i kombination med ökat motstånd (vilket man förstås redan har provat när man kör igenom vattenansamlingar på vägen och upplever det ökade motståndet ganska tydligt i ratten) och vikt gör förmodligen att det kommer gå åt mer bränsle för att driva fordonet framåt vid regnväder.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!