Bodoe
Motorhaverist? Javisst!
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Sthlm
- Hoj
- Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag funderar om en motorcykel drar mindre soppa när det regnar och vad som gäller under liknande omständigheter.
Två saker är ju allmänt kända:
Jag kan inte tänka mig några konkreta argument för eller mot. Att fuktig luft innehåller mer syre är ju ett faktum, men för att motorcykeln skall förbränna bränslet effektivare krävs väl att den går något fett från början. Generellt går väl dock de flesta fordon lite fett för att just kompensera för olika syremängder i luften?
Vad gäller friktionen så är det ju klart att bromssträckor blir betydligt längre på blöt asfalt jämfört mot torr, men blir även rullmotståndet mindre? Kanske regn ger motsatt effekt och "suger fast" däcket mer vid marken?
En annan detalj är ju energin som vertikalt fallande regndroppar tar när de träffas av motorcykel och förare, och alltså pekar på att det krävs mer energi för att hålla konstant fart i regn än utan regn. För att inte tala om den ökade vikten av blöta kläder som ökar friktionen mot marken...
Hur tänker ni?
Två saker är ju allmänt kända:
- Fuktig luft innehåller mer syre.
- En blöt yta ger sämre friktion än en motsvarande torr yta.
Jag kan inte tänka mig några konkreta argument för eller mot. Att fuktig luft innehåller mer syre är ju ett faktum, men för att motorcykeln skall förbränna bränslet effektivare krävs väl att den går något fett från början. Generellt går väl dock de flesta fordon lite fett för att just kompensera för olika syremängder i luften?
Vad gäller friktionen så är det ju klart att bromssträckor blir betydligt längre på blöt asfalt jämfört mot torr, men blir även rullmotståndet mindre? Kanske regn ger motsatt effekt och "suger fast" däcket mer vid marken?
En annan detalj är ju energin som vertikalt fallande regndroppar tar när de träffas av motorcykel och förare, och alltså pekar på att det krävs mer energi för att hålla konstant fart i regn än utan regn. För att inte tala om den ökade vikten av blöta kläder som ökar friktionen mot marken...
Hur tänker ni?