Minnen av hockeyklubban

Kommer ihåg när Honken fick en puck i ansiktet på en VM match.. På den tiden hade han varken mask eller hjälm.. Låg på isen en stund å fortsatte matchen.. Vart några stygn sen på sjukan..[/QUO

https://www.youtube.com/watch?v=NMQW4GjJwnw&ab_channel=NYIslandersFan21

Kolla 2:00 och framåt Gump Worsley berättar när Bobby Hull träffar hans öra med ett slagskott, Gump spelade utan mask

- Anekdoter om jag hört om Hull är att en målvakt under match klev ur buren när Hull kom ensam i skottläge, och att han är den ende som skjutit igenom sargen med ett skott. Dessutom var han jävligt snabb, så ett slagskott på 190 km/h från en snubbe som kommer i 47 km/h duckar man säkerligen för om man är helt nykter :bow

- Anekdoter om jag hört om Hull är att en målvakt under match klev ur buren när Hull kom ensam i skottläge, och att han är den ende som skjutit igenom sargen med ett skott. Dessutom var han jävligt snabb, så ett slagskott på 190 km/h från en snubbe som kommer i 47 km/h duckar man säkerligen för om man är helt nykter :bow

Pucken som fastnade i sargen hörde jag om på 70-talet, låter som en skröna. På 70-talet hörde man flera historier om att han skjutit ihjäl flera målvakter. Var bara skrönor. Undrar hur hårt han skjutit med dagens grafitklubbor?

En annan skröna var att Hull skjutit en puck som fastnade halvvägs in i pannan på målisen.
Läkarna vågade inte ta bort pucken utan sågade av den utstickande delen och sydde ihop.
Så den stackars målisen har fortfarande kvar halva pucken i kolan. :hihi

Var en journalist som gjorde en intervju med Torontos målvakt Terry Sawchuk efter en match mot Chicago. Han hade stoppat åtskilliga slagskott från Bobby. Hela överdelen på hans kropp var gul och blå, han klagade inte. Skydden på 60-talet var väl ett skämt om man jämför med dagens skydd.

Det fanns ju en CCM-klubba också har jag för mig, men det hade jag ingen. Någon som minns o har provat den?

Hade kompisar i lager som körde Easton aluminium från 90 åtminstone

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Det där med Hull låter ju lite som Kennholt på -90-talet. De intervjuade Pekka Lindmark efter någon match om hur det kändes att stå när Kennholt sköt (han hade världens hårdaste skott den veckan).
Pekka på sin lugna norrländska: "Det är ju det säkraste stället på hela banan".

Var och hälsade på domarna efter en elitseriematch när seklet var ungt med några nya domare som en kul grej. Då satt Håkan Söergren i domarrummet och snackade skit med domarna. Samtidigt gick TV4-sporten med sammandrag av matchen och reportern säger något om att Odoya (tror jag att det var) hade levererat en riktig kompispass till kompisen på anfallsblå (puck i midjehöjd). Södergren: Vaddå kompispass, det där var ju en av Kennholts bra!
Nya domarna; "Vem är Kennholt?" :D

- Framför den röda Jofa:n...en Victory?
(märklig lindning på klubborna, olika från klubba till klubba)

Sonen i huset som rimligtvis är den som ägt klubborna var knappast någon seriös hockeyspelare. Han har nog bara spelat landhockey på gatan.
Kan vara så enkelt som att han fått klubborna av olika hockeyspelare.

Under mina som spelare från 5 års ålder till 35 år gick man igenom en jäkla massa klubbor och utveckling.
Som barn var det Torspo 50 eller dylikt som gällde.
Ungdomsåren gick man från Titan 1020 till Titan 2020 och sist Titan 4020.
Sista åren då jag spelade på högre nivå i B-junior Superelit och A-jun Superelit körde jag med Cooper Woodlite då vi fick 50 st klubbor per säsong där vi fick välja klubba och vinkel på bladet.
Tydligen länge sedan man spelade på allvar då klubban är Kulturhistoriskt föremål i Skellefteå :-) Hockeyklubba.jpg

Har ej provat dagens klubbor tyvärr.

Last edited:
Det där med Hull låter ju lite som Kennholt på -90-talet. De intervjuade Pekka Lindmark efter någon match om hur det kändes att stå när Kennholt sköt (han hade världens hårdaste skott den veckan).
Pekka på sin lugna norrländska: "Det är ju det säkraste stället på hela banan".

Var och hälsade på domarna efter en elitseriematch när seklet var ungt med några nya domare som en kul grej. Då satt Håkan Söergren i domarrummet och snackade skit med domarna. Samtidigt gick TV4-sporten med sammandrag av matchen och reportern säger något om att Odoya (tror jag att det var) hade levererat en riktig kompispass till kompisen på anfallsblå (puck i midjehöjd). Södergren: Vaddå kompispass, det där var ju en av Kennholts bra!
Nya domarna; "Vem är Kennholt?" :D

”Kenneth Kennholt, skjut för å döda” - sjöng vi I Djurgårdsklacken på den tiden.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan