Minivikt 125 racer 2005

Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Många olika
Tjena alla glada
Nu har man bestämt (tror jag titta svemos hemsida)att minimivikten inkl förare 125 racer skall vara 136 kilo,hur går det då med ungdomssatsningen i sverige,när de flesta ungdomar väger runt 45-50 kilo.man har ju dessutom sänkt åldern för att fler ungdomar skall kunna få möjlighet att tävla.Lite märkligt tycker jag,min grabb klarar sig men flertalet kommer att få problem.
Vikta upp cykeln går ju men 10-20 kilo blir inte lätt.Så alla föräldrar till underviktiga barn kör på mcdonalds hela vintern,så skall det nog lösa sig.
micke :kocko

Hansens Motor skrev:
Tjena alla glada
Nu har man bestämt (tror jag titta svemos hemsida)att minimivikten inkl förare 125 racer skall vara 136 kilo,hur går det då med ungdomssatsningen i sverige,när de flesta ungdomar väger runt 45-50 kilo.man har ju dessutom sänkt åldern för att fler ungdomar skall kunna få möjlighet att tävla.Lite märkligt tycker jag,min grabb klarar sig men flertalet kommer att få problem.
Vikta upp cykeln går ju men 10-20 kilo blir inte lätt.Så alla föräldrar till underviktiga barn kör på mcdonalds hela vintern,så skall det nog lösa sig.
micke :kocko

Dom kör numera med samma regel i övriga europa så varför inte följa efter.

Tänk dig att vi har en liten supertalang på 40kg här i Sverige Han kommer då att flyga förbi förare på 65 kg Vinna och ta åt sig äran när han sen kommer till ett em där han måste vikta upp sin hoj är allting inte lika enkelt. :fakta

vikt 125 r

:banana
moto-gg skrev:
Dom kör numera med samma regel i övriga europa så varför inte följa efter.

Tänk dig att vi har en liten supertalang på 40kg här i Sverige Han kommer då att flyga förbi förare på 65 kg Vinna och ta åt sig äran när han sen kommer till ett em där han måste vikta upp sin hoj är allting inte lika enkelt. :fakta
Tack GG för ditt klargörande,vad hade vi gjort utan dig?Klart vi skall anpassa oss så det blir så enkelt som möjligt att tävla inom och utom sveriges gränser.Vi för våran del är glada för beslutet,blir mer rättvist för alla speciellt i en liten cylindervolym klass som 125r
micke :banana :yoparty :tummenupp

Varför så upprörd i första inlägget för att sedan vara förstående och tycka det är bra? :va

136kg sa du.. dra bort den underviktiga föraren på 40 kg.. TADA så har du en ho j på 96 kg.. Tror knappast att hojarna är lättare än så.

vikt125racer

Goodstuff skrev:
Varför så upprörd i första inlägget för att sedan vara förstående och tycka det är bra? :va
Jag var inte upprörd,utan ville ha ett klargörande som gg gav mig.
Vissta inte att det var samma viktklasser i övriga länder,och då det är det är ju allting OK.
Fortfarande en viss undran hur man viktar upp en cykel kanske upp emot 20 kilo,men det är väl upp till vederbörande som drabbas av det.
micke

vikt 125 racer

philsson skrev:
136kg sa du.. dra bort den underviktiga föraren på 40 kg.. TADA så har du en ho j på 96 kg.. Tror knappast att hojarna är lättare än så.
Våran 125 väger enligt papper 71,5 kilo semidry honda rs 125 r.så lågg till 40 kilo så har vi ca 111,5 kilo (fattas knappt 25 kilo kanske lite extremt exempel men dock).

Hansens Motor skrev:
Våran 125 väger enligt papper 71,5 kilo semidry honda rs 125 r.så lågg till 40 kilo så har vi ca 111,5 kilo (fattas knappt 25 kilo kanske lite extremt exempel men dock).

Det tillkommer skyddsutrustning mm en förare bör väl ligga på 58 kg för att ligga på gränsen utan att behöva vikta upp (tror jag orkar inte räkna) :tungan

philsson skrev:

Välkommen till Racingforumet, här talas det om racing.

Hur viktar man upp hojar, och var lägger man vikten?
Jag antar att dykarvikter är lätta att använda, men vart placerar man dem?

oscar skrev:
Så länge ni får spö av Håkan så ska ni inte gnälla över er vikt! :7peta :)

Du missförstår, "tung 125 förare" var bara en ironisk knorr. Jag får spö hur jag än bär mig åt, men regeln gör det mer rättvist för de som kan köra (dvs inte jag).

Lär ju andå bli en fördel att man kan placera vikten vars man vill på hojen, mot en tung förare som har den i fläsket så att säga :)

Precis då lägger man extravikten så lågt som möjligt tex under motorn.

Har för mig att under dessa omständigheter så skulle man vikta upp hojen genom att lägga extralasten ovanför toppen,växellådan.

Rätta mig om jag har fel.

Jösse skrev:
Precis då lägger man extravikten så lågt som möjligt tex under motorn.

Har för mig att under dessa omständigheter så skulle man vikta upp hojen genom att lägga extralasten ovanför toppen,växellådan.

Rätta mig om jag har fel.

Så lågt som möjligt? Det bör väl vara överlägset bäst att placera den i tyngdpunkten?

Precis det är ju bäst att sätta extravikten så lågt som möjligt men det är frågan om man får det.

Vad säger Svemo nån som vet ?

Orkar inte kolla i regelboken ..

Back