Minipctråden "Asus eee PC m,m"

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
Skräddarsytt på vilket sätt?
Är det bara en vanlig anpassad installation med allt extrabjäfs borttaget, eller är det en hårdbantad version, med nerbantad explorer (inte webbläsaren då)?

Infon till torrenten' Windows XP for Asus EEE PC - 01-31-2008

TARGET AUDIENCE:

This version of Windows XP has been stripped of system components to cater to users of ultra mobile PCs (UMPC) like the Asus EEE. Since UMPCs are often used by their owners as a second or third PC, it is my belief that full Windows XP functionality can be traded for improved memory efficiency, smaller installation footprints, and faster boot times.

SPECIFICATIONS:

ISO:

The result of this "trimming" is a 89MB ISO (83MB Windows files + 6MB Mozilla Firefox 2.0.11 setup file). The installation of this version is "unattended;" the user will not be prompted for input during the installation. Installation instructions are included in this torrent as a text file.

RAM:

When installed, this version of Windows XP uses 27.4MB of RAM:

http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=5vvbgdmyqq2&thumb=4

Disk Space:

When installed, this version of Windows XP has a total installed footprint of 215MB of disk space:

http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=ccyl91gvrd9&thumb=4

Boot Time:

The boot time of this operating system has been dramatically reduced by replacing the default winlogon.exe shell with minlogon.exe, from Microsoft's Embedded XP SP2 operating system.

PRESERVED FUNCTIONALITY:

Wireless Network Connectivity
Ethernet Network Connectivity
Bittorrent
Microsoft Office XP, 2003, 2007
SD Card Slot
USB Ports
Audio
DirectX
OpenGL
Plug and Play
Themes (signed & unsigned)
Paint
Notepad
Calculator

REMOVED FUNCTIONALITY:

Printing--decreases RAM usage; eliminates the spooler service

Multiple User Accounts--speeds up boot time, property of minlogon.exeWindows

Networking--property of minlogon.exe

16 bit application support--decreases install size

Windows Image Acquisition--decreases RAM usage. prevents direct connection of cameras to the pc via a usb or firewire cable. Note you can upload photos using a USB card reader or built is SD card slot.

Windows Media Player 9--decreases install size. I recommend VLC player by VideoLAN.org

Internet Explorer 6--Plagued by security and nuisance attacks. A Mozilla Firefox 2.0.11 setup file is provided on the ISO/CD

VPN--decreases install size

Windows Firewall--decreases install size, increases RAM. It is my belief that there are better third-party firewall software packages avaiable.

Men när den kom hem och jag läste infon så stod det, koppla in en extern cd/dvd läsare.... vilket jag inte har någon men de löser jag :tummenupp

Sängsurfar med asusen :)

Ja, den såg ju ut att vara genomgången och rensad, men varför i h-vete pracka på Mozilla som är en minnesgris av stora mått?

Jag skall prova nu använde mig av dom programmen som du länkade till för att göra usb stickan bootbar men avbröt guiden där och mountade ison i daemon utforskade kopierade filerna och klistrade in på usb minnet, önska mig lycka till ;)

Argh :mad:

NTLDR is missing fick jag som felmedelande när jag bootade från usb stickan :confused:

En snabb googling ger, New Technology Loader

Vad har jag gjort för fel tro?

För att det är inte bara är att kopiera över filerna till USB stickan.
Man måste göra den bootbar, hence NTLDR felet. Testar att strippa ner en vanlig distro med nlite. Den accepteras iaf av usbprogrammet, men nåt blev knas i bootmenyn.

För att det är inte bara är att kopiera över filerna till USB stickan.
Man måste göra den bootbar, hence NTLDR felet. Testar att strippa ner en vanlig distro med nlite. Den accepteras iaf av usbprogrammet, men nåt blev knas i bootmenyn.

Men jag körde ju dom första stegen i guiden som du länkade till, vart inte stickan bootbar då, jag fattade det så.

Fram hit körde jag bootsect /nt52 E: sen funkade det inte som det stod i guiden så jag tänkte att stickan nu var bootbar och jag kunde slänga över filerna.

:confused:

Du måste ersätta E: med rätt enhetsbokstav som din usbsticka har i ditt OS. Min var t.ex F:. Du ser vad den har fått för enhet i utforskaren.

Edit: testa annars med WinSetupFromUSB_0-1-1 verkar vara mycket enklare setup program.

1. Get the program in my signature and install it
2. Copy your XP source to hard disk if it's not there
3. Run the program and select the XP source
4. Choose your USB disk. Click on HP Format tool and format it FAT16 if USB disk is less than 2GB and FAT32 if it's more than 2GB.
5. Click GO and wait until it's finished. If you want USB letter to be U: answer YES when it asks you.
6. Boot Eeepc off USB tapping ESC key during boot. Choose Windows 2000/2003/XP setup.
7. Choose First part (Text mode)
8. When in Text mode setup, delete ALL partitions on the hard disk and install. I am assuming you are installing to the first partition if you are going to create more than one partition. If not- use "BOOT.INI adjustments" in the program and change values accordingly. There are tooltips on each element of the interface, just hold the mouse over it.
9. Upon reboot boot again from USB and select Second part (GUI mode) and continue installation
10. Upon reboot boot ONCE AGAIN from USB and choose Second part + Start for first time
11. When windows is fully loaded give it a few minutes before unplugging the USB disk.

Last edited:
Du måste ersätta E: med rätt enhetsbokstav som din usbsticka har i ditt OS. Min var t.ex F:. Du ser vad den har fått för enhet i utforskaren.

Edit: testa annars med WinSetupFromUSB_0-1-1 verkar vara mycket enklare setup program.

1. Get the program in my signature and install it
2. Copy your XP source to hard disk if it's not there
3. Run the program and select the XP source
4. Choose your USB disk. Click on HP Format tool and format it FAT16 if USB disk is less than 2GB and FAT32 if it's more than 2GB.
5. Click GO and wait until it's finished. If you want USB letter to be U: answer YES when it asks you.
6. Boot Eeepc off USB tapping ESC key during boot. Choose Windows 2000/2003/XP setup.
7. Choose First part (Text mode)
8. When in Text mode setup, delete ALL partitions on the hard disk and install. I am assuming you are installing to the first partition if you are going to create more than one partition. If not- use "BOOT.INI adjustments" in the program and change values accordingly. There are tooltips on each element of the interface, just hold the mouse over it.
9. Upon reboot boot again from USB and select Second part (GUI mode) and continue installation
10. Upon reboot boot ONCE AGAIN from USB and choose Second part + Start for first time
11. When windows is fully loaded give it a few minutes before unplugging the USB disk.

Jag är inte med i mensa men det fattade jag, min enhetsbokstav var Q ;)

Jag skall prova med en ett annat xp som jag precis har fått ner funkar inte det så skall jag prova det där progget, tack!

hehe ok. jag testar just nu med en image som jag vet fungerar för att verifiera att usb programmet fungerar som det ska.

hehe ok. jag testar just nu med en image som jag vet fungerar för att verifiera att usb programmet fungerar som det ska.

Provade nu med den andra Xp´n samma fel, så jag har visst inte lyckats få min sticka bootable (Kingston 4 gigs)

Skall nu leta reda på det där progget du skrev om, pma gärna en dl-länk om du har!

Edit hittade progget!

Last edited:
Funkade inte med det progget när jag skulla kämta källfillen (ison)

så fick jag det här medelandet.

:fattartil skall nog prova att mounta filen i daemon och ta källan från den virituella disken :tummenupp

Last edited:
jupp, Winsetup programmet funkade alldeles utmärkt med en image som var helt standard. Bootade shysst upp in i install mode. Då var det nåt knas med min nlite stripp. Ska testa igen o strippa ner. Eller se om man kan fixa den andra imagen. FYI så körde jag med en 2gig sticka och formaterade den som fat. Man klarar sig dock med bara 1gig.

Funkade inte med det progget när jag skulla kämta källfillen (ison)

så fick jag det här medelandet.

:fattartil skall nog prova att mounta filen i daemon och ta källan från den virituella disken :tummenupp

jupp, du måste mounta den.

Last edited:
jupp, Winsetup programmet funkade alldeles utmärkt med en image som var helt standard. Bootade shysst upp in i install mode. Då var det nåt knas med min nlite stripp. Ska testa igen o strippa ner. Eller se om man kan fixa den andra imagen. FYI så körde jag med en 2gig sticka och formaterade den som fat. Man klarar sig dock med bara 1gig.

jupp, du måste mounta den.

:( Jag provade att mounta med mina xp isos som jag har tankat men ingen av dem fungerade :mad:

Det enda jag vill ha är ett enkelt program som kan formatera mitt usb minne så det blir bootbart hur svårt kan det vara :huvet men jag hittar faan inget.

Får jag den bara bootbar så kan jag paste över filerna sen :mad:

ahh ok. Det är dom strippade versionerna. Du har ingen 'vanlig' version att testa med?

ahh ok. Det är dom strippade versionerna. Du har ingen 'vanlig' version att testa med?

Jo det har jag men det är ju någon av dom strippade jag vill installera :näsblod

Jag är helt övertygad om att det funkar med ett "orginal XP"

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back