Minipctråden "Asus eee PC m,m"

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
Flashspelen flyter på bra nu med XP :tummenupp funkade inte alls med Linuxet :näsblod

Har fortfarande inte fått igång kameran, lär väll aldrig använda den endå men lite störigt är det allt.

Snabbknapparna till volymen däremot, dom måste jag få igång :mad:

Gissar på att funktionen för webkameran är bortplockad i den distron. Min hittas som en usb-video device utan några speciella drivrutiner.

Gissar på att funktionen för webkameran är bortplockad i den distron. Min hittas som en usb-video device utan några speciella drivrutiner.

Ok så du får inte heller ordning på den!?

Min kamera var disabled i bioset, trodde att jag hade lösningen när jag såg det men icke.

Snabbknapparna till volymen då, funkar dom för dig?

Googla på PCI-vendor ID som du hittar i egenskaper för de okända enheterna. T.ex. om det står nåt i stil med PCI\VEN_11AB&DEV_4364&SUBSYS_43401148&REV_12\4&24CAFEBD&0&00E5 så googlar du på VEN_11AB&DEV_4364

Ok så du får inte heller ordning på den!?

Min kamera var disabled i bioset, trodde att jag hade lösningen när jag såg det men icke.

Snabbknapparna till volymen då, funkar dom för dig?

ja, min kamera fungerar. Jag strippade dock ner en egen version av xp, eftersom jag inte fick igång den andra eee versionen. Den kände inte igen min datortyp och sen blåskärmade den vid installation. Min version är dock inte ens i närheten av att vara så liten som eee versionen.

Dom enda snabbknapparna jag har för ljud är dom man använder med FN knappen, det visas ingen iconbild men dom fungerar när man höjer och sänker ljudet.

Hur går det för er, har ni tröttnat på era Eee leksaker snart?

Priset verkar sjunka fortfarande, men mitt sug efter en kvarstår, det kan bli en sån i framtiden.

Hur bra funkar det trådlösa nätverket räckviddsmässigt?
Måste man sitta brevid den trådlösa routern, eller har den bra räckvidd?
Jag har marginell signalstyrka ibland på min nuvarande laptop, och det skulle ju suga fruktansvärt om en Eee är sämre.

Har haft min Eee 1000H sen juli förra året. Är fortfarande väldigt nöjd med den och använder den dagligen. Det första jag gjorde var att slänga i 2GB RAM och en 320GB HDD. Perfekt rese-, soff- och sängdator.

Hur går det för er, har ni tröttnat på era Eee leksaker snart?

Priset verkar sjunka fortfarande, men mitt sug efter en kvarstår, det kan bli en sån i framtiden.

Hur bra funkar det trådlösa nätverket räckviddsmässigt?
Måste man sitta brevid den trådlösa routern, eller har den bra räckvidd?
Jag har marginell signalstyrka ibland på min nuvarande laptop, och det skulle ju suga fruktansvärt om en Eee är sämre.

Ingen aning hur långt men den täcker varenda vrå i vårat 90 kvadrats radhus.

Routern står i ena änden och min "surftoallet" i andra änden av kåken funkar skitbra :tummenupp

Jag är förövrigt jettenöjd! Precis så som jag hade tänkt mig att den skulle vara, en laptop är för klumpig för mina syften.

Skall åka tåg upp till Stockholm nästa vecka då kommer den väll till pass, skall bara skaka fram ett 3g modem som jag kan låna.

Om du skall installera en bantad XP version (som jag gjorde) så har du lite att göra innan du har fått in alla drivar men det mesta finns på Asus hemsida.

Har inte hittat något som jag har stört mig på!

Last edited:
Fick installera tillbaks orginal Linuxet idag , skulle koppla in en 3 dongel men efter ett par timmars strulande att försöka få igång det i den hårdbantade XP´n fick jag ge upp :mad:

Telia 3g funkar iaf bra med Linuxet, så nu vet ni det. :)

Hur minimerar jag en XP-installation?

Jag har precis beställt en EEE PC 901.
Den har tydligen en systempartion på 4gb som det ligger Linux på vid leverans.

OM jag mot förmodan börjar hata Linux vid första kontakten med det eller blir tvingad av damen(som skall ha datorn) att byta till windows så är 4gb i minsta laget.

Hur göra för att minimera storleken på XP-installationen?

Det finns speciella program som du kan använda för att plocka bort delar av operativet som du inte tycker att du behöver, detta görs innan installation och du får en ny, mindre imagefil som du bränner ut och installerar ifrån. Jag kör en strippad xp-installation på min seedbox men nu kommer jag såklart inte på vad verktyget som jag använde hette. Kan kolla ikväll om du vill.

nLite

Gör en egen inst-skiva med hjälp av nLite, eller tanka hem en färdig TinyXP

Ja, det vore hyggligt.

Någon annan som har några erfarenheter av Asus EEE PC med Linuxinstallation?

Hur kompatibelt är OpenOffice med "vanliga" Office?

För 98% av användarna är det 99% kompatibelt.
Är lite osäker på vba-kod och macron.

Last edited:
Är lite osäker på vba-kod och macron.

vb och macron är inte aktuellt. Det är tjejen som skall använda och hon vill typ kunna ha rubriker i större typsnitt och bold....

Vilka mediaspelare är lämpliga?
En av de främsta orsakerna till köpet är att kunna ha den som mediaspelare när man är ute och åker..

Är det VLC-player som gäller?

Bästa MP3-spelaren?

Hur kompatibelt är OpenOffice med "vanliga" Office?
Open Office är väldigt kompatibelt med vanliga MS Office. Hittills så har jag inte stött på något som jag skapat i Open Office som inte har fungerat korrekt då man öppnat det i MS Office. Fast det kanske kan bli problem om man har gjort något avancerat i t.ex. Excel och ska öppna det i Open Office, det vet jag inget om.

Jag kör i stort sett bara Open Office nu. Fungerar bra, är gratis och tar bara ca 270mb installerat på hårddisken.

Har man en U3-minnessticka så finns det en version av Open Office för de också. Då kan man ha med sig Open Office vart man än går. :)

Open Office är väldigt kompatibelt med vanliga MS Office. Hittills så har jag inte stött på något som jag skapat i Open Office som inte har fungerat korrekt då man öppnat det i MS Office. Fast det kanske kan bli problem om man har gjort något avancerat i t.ex. Excel och ska öppna det i Open Office, det vet jag inget om.

Jag kör i stort sett bara Open Office nu. Fungerar bra, är gratis och tar bara ca 270mb installerat på hårddisken.

Har man en U3-minnessticka så finns det en version av Open Office för de också. Då kan man ha med sig Open Office vart man än går. :)

Finns massor av sk: portable apps.
Inte bara till linux, även till win för dom som inte är admin på sina arbetsplatser.

bästa mp3-spelaren är en smaksak, själv kör jag nästan uteslutande VLC.
till musik för winamp-folk så finns ju xmms

Glöm inte kolla så att din bank fungerar under linux( läs: annat än MSIE )
Kan ju vara surt om du lägger ner massa jobb och upptäcker att du inte kan logga in på banken.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back