Minimoto....på gatan

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Läste för en stund sen om att det inte finns något i lagtexten som säger att minimotos skulle vara olagliga i trafiken.

Tydligen så fanns inte fordonet specificerat (ännu) i lagtexten och därmed finns inget utrymme för att bötfälla någon som är ute och åker.

Någon som har andra uppgifter?

Finns inget som säger att den är laglig heller, om man nu ska tänka på det sättet.

LocDog skrev:
Hmm de är iofs sant....ska försöka hitta nån bra mail till Polismyndigheten och se vad som sägs.

Ähh knappast....eller? De är ju fortfarande ens egendom!?

Vet ej om det stämmer, men har fått höra det

Remy skrev:
Vet ej om det stämmer, men har fått höra det
Oki...de här måste undersökas :)

Visserligen är ju en minimoto inte reggad, men de är ju heller inte en gammal Cresent moppe. Fast samtigt så kan man försäkra dom.....känner mig lite vilsen nu :)

E ni ute o cyklar??
Den har en motor... och är inte registrerad.. Volla du får inte köra på vägen med den.. :7peta

AleX skrev:
E ni ute o cyklar??
Den har en motor... och är inte registrerad.. Volla du får inte köra på vägen med den.. :7peta
Cyklar...nä åker minimoto :)

Nej de är ju just de jag undrar, känns såklart som att man inte borde få köra den på väg men samtidigt så kommer inte harrihaffa åt en så kan man väl få åka lite :)

Du kan regga den som amatörbygt fordon, men då måste en license svetsare intyga att han svetsat ramen. Vidare obl db kontroll. Lysen och dito. Dock finns ingen sagt om hur litet ett fordon får vara.

björn

ecce skrev:
Du kan regga den som amatörbygt fordon, men då måste en license svetsare intyga att han svetsat ramen. Vidare obl db kontroll. Lysen och dito. Dock finns ingen sagt om hur litet ett fordon får vara.

björn
Ah okej...schysst men de skulle ju inte vara någe svårt att få ordnat. :tummenupp
Fast lysen, då bör man nu köra en Pocketbike då.

Snygg syn när man glider in på besiktningen med den under armen, he he :)

Last edited:
LocDog skrev:
Ah okej...schysst men de skulle ju inte vara någe svårt att få ordnat. :tummenupp

Snygg syn när man glider in på besiktningen med moton under armen, he he :)

Jag var på gång när jag fick min men sedan rann det ut i sanden. Ring FROS jag tror dom hette så (ring VV dom kan guida dig). Det är ganska bökit endå du måste bevisa att det är du som bygt ramen. Sedan har du ju db kraven samt att fordonet inte får vara farligt (sätt på en flagga bak). Jag räknade med en total kostnad av ca 6000. Men då hadde jag tillgång till license svetsare på jobbet.

ecce skrev:
Jag var på gång när jag fick min men sedan rann det ut i sanden. Ring FROS jag tror dom hette så (ring VV dom kan guida dig). Det är ganska bökit endå du måste bevisa att det är du som bygt ramen. Sedan har du ju db kraven samt att fordonet inte får vara farligt (sätt på en flagga bak). Jag räknade med en total kostnad av ca 6000. Men då hadde jag tillgång till license svetsare på jobbet.
Okej, jo de är ju säkert en del jobb med de hela....får se, det kan rinner iväg för mig med :)

Men ändå skoj att veta att de går att komma runt det.
Ramen kan man ju kapa och sedan få den ihop svetsad igen...så då är den moddad och amatörbyggd helt plötsligt :)

LocDog skrev:
Okej, jo de är ju säkert en del jobb med de hela....får se, det kan rinner iväg för mig med :)

Men ändå skoj att veta att de går att komma runt det.
Ramen kan man ju kapa och sedan få den ihop svetsad igen...så då är den moddad och amatörbyggd helt plötsligt :)

Lättas är att du ger lic svetasaren en påse bullar dyl så slår han in sinna stäplar där det är svetsat. Du måste också ha ett intyg från svetsaren vilket mattreal samt svets han annvänt.

björn

Ljunghusen skrev:
(Oförsäkrat och oregistrerat) Motordrivet fordon ... ?

Precis! Men å andra sidan tror jag att om man har hojkort så åker man bara på böter för just oförsäkrat fordon och ej registreringsbesiktigat fordon.... Dock finns det en massa snorungar som kör dem som om de vore mopeder... Åker de fast så är det lite tråkigare för dem....

här i GBG där jag bor åker dom omkring på sina minimotos helt problemfritt iaf.. snorungar (långt under moppe ålder) kommer susandes i 50blås mellan husen utan att nån bryr sig.

verkar som dagens föräldrar köper minimotos till ungarna istället för cyklar :confused:

campar skrev:
när man körde moppe så kunde man slänga hjälmen om man fick snutjag, för då fick de inte fortsätta jaga en.... :rolleyes:

:D
Tror det gäller fortfarande faktiskt....var länge sen jag hade snutjag på moppe själv dock :)

ecce skrev:
Lättas är att du ger lic svetasaren en påse bullar dyl så slår han in sinna stäplar där det är svetsat. Du måste också ha ett intyg från svetsaren vilket mattreal samt svets han annvänt.

björn
Skulle nog bli något sånt, bullar eller en fin Wiskey

Alla gånger jag blivit stoppad med minimoto så har det mest varit skratt och polisen vill gärna proköra.

Har också en cykel med en motorsågs motor på, polisen visste inte vad som skulle säga när dom stoppade mig för fortkörning, så dom lät mig gå :tummenupp

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back