minimoto, köpråd?

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Jo, jag börjar tänka mer och mer i banorna att köpa en minimoto.

Billigt, man dör inte om man krashar, man måste inte råna en bank för att ha råd att laga hojjen, mm mm.
Inte så jag vill sluta köra vanlig hojj altså, men istället för att köra bana med vanliga hojjen.

Så, vad ska man köpa för någon? Har sett en del olika å alla verkar ha olika Hk, typ 6.5, 9.5, 15 osv. Vad kostar en ny? Vart köper man en ny? Tillbehör, delar osv.

Massa frågor...

Här kommer mina erfarenheter:
Jag har testat GRC RSR, DM och GEM. Inga större skillnader men de har lite olika sittställningar och gaffelvinklar. Alla har samma motorer, Polini 40 cc. Testa olika hojar och känn vilken som passar dig bäst. Du ska utan tvekan köpa en som har ca 9 hk. De är vanligast om man inte är junior. 4.2 och 6.5 hk är nästan enbart till för "barn/ungdom". Trimhojarna på ca 14 hk är ganska ovanliga, dvs det finns inte så många att tävla eller leka med på samma villkor.

En ny vattenkyld DM 9 hk kan du köpa hos Maxat-Racing i Johanneshov för ca 23.000:-. En ny GRC 9 hk kan du handla hos Pocketbikeracing i Tullinge för ca 25.000:-. (Pasini och GEM kostar också en bit över 20'.)
Begagnade kostar mellan 11' och 16'. Köp min GEM! :tummenupp
(Sök efter minimoto under "Säljes")

De flesta av slitdelarna passar alla hojar oavsett märke/modell så de kan du handla hos alla som säljer minimoto. Prisexempel: Kopplingsbackar 350:-, bakdäck 700:-, kedja 150:- osv.. Allt är billigt!

Lycka till!

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back