Minimoto - Är det nått att ha?

svampe skrev:
Nåt fotpinnegummi har jag sett som trillat av men annars så tycker jag inte att det sprids så mycket saker från kineserna.

Mm jag är ju bara 14 också, men farsan vill inte köpa nån eftersom jag komer ju köra på vägarna :) Så han funderar mest på Trafikförsäkringen efter som man inte kan teckna nåt sånt så vad gör man? För jag antar att det inte går eller? :rolleyes:

wohoo9 skrev:
Mm jag är ju bara 14 också, men farsan vill inte köpa nån eftersom jag komer ju köra på vägarna :) Så han funderar mest på Trafikförsäkringen efter som man inte kan teckna nåt sånt så vad gör man? För jag antar att det inte går eller? :rolleyes:

Kör inte på vägarna. Finns ingen försäkring du kan teckna. Du kommer i praktiken åka runt på en oregistrerad motorcykel. Det blir samma straff som om du åker dit på en cross.

svampe skrev:
Kör inte på vägarna. Finns ingen försäkring du kan teckna. Du kommer i praktiken åka runt på en oregistrerad motorcykel. Det blir samma straff som om du åker dit på en cross.

han e 14, så det blir typ socialen som får ta hand om honom.
Eller böter för föräldrar.

Att köra ett race i Södertälje ngr timmar räcker gott och väl för mig. Blir visserligen bara varannan vecka.

Det ska ev börjas importera reggade minibikes till nästa år, men dessa komemr räknas som lätt MC, så då blri det körkort som gäller för dem.

Andreas_ace skrev:
han e 14, så det blir typ socialen som får ta hand om honom.
Eller böter för föräldrar.

Att köra ett race i Södertälje ngr timmar räcker gott och väl för mig. Blir visserligen bara varannan vecka.

Det ska ev börjas importera reggade minibikes till nästa år, men dessa komemr räknas som lätt MC, så då blri det körkort som gäller för dem.

reggade minibikes låter kul kan man ju ha dom som moppe istället

vem kommer att ta hem det , grymt sugen på en isåfall

Andreas_ace skrev:
Super sport går i ca 45-50km/h.
köpte själv min från minibike.
Deras maskiner har riktigt bra kvalté. Har inga problem med min och även alla orginal skruvar sitter på fortfarande, trots mycket skruvande.

65km/h är dem hastigheter som är tagna i kina. Dessa kör med annan drevning, dvs fart drevning. När dem kommer till U.S.A samt Europa så drevas dem om, eftersom vi är ute efter acc.

Körde en sträcka tidigare i sommras, ca 4.5mil. Den drog ca 70% av tanken och det var 100% gaspådrag hela tiden ( när den var orginal)
Att de drevar om hojarna för europamarknaden köper jag inte alls, det är snarare så att de överdriver farten för att få sälja fler hojar och tror du något annat så är du nog lite blåögd.
De drevas iaf inte om när de kommer hit, lådan försluts i kina och det är så man får den i sverige också, det är ingen som har varit inne i den å pillat och bytt något drev.

Mr_Turbo skrev:
Att de drevar om hojarna för europamarknaden köper jag inte alls, det är snarare så att de överdriver farten för att få sälja fler hojar och tror du något annat så är du nog lite blåögd.
De drevas iaf inte om när de kommer hit, lådan försluts i kina och det är så man får den i sverige också, det är ingen som har varit inne i den å pillat och bytt något drev.

Det är iaf info jag fick ifrån Leif som äger BBmoto.

Andreas_ace skrev:

tycker jag verkar låta som en hel del bull shit :D

vet någon vart dessa reggade minimotos kanske kommer att säljas i framtiden? kommer dom vara på 50cc fortfarande eller?
låter om inte annat väldigt bra nämligen :D

jack_pil skrev:
tycker jag verkar låta som en hel del bull shit :D

vet någon vart dessa reggade minimotos kanske kommer att säljas i framtiden? kommer dom vara på 50cc fortfarande eller?
låter om inte annat väldigt bra nämligen :D

elebikecenter ska försöka föra in lite modller under vintern/våren.
Vad jag förstog det som så är det 110cc modeller., eftersom dem ska räknas som lätt MC.

Mr_turbo:Och jag har inte sagt att dem drevas om i EU.
Möjligt att dem drevas om för bruk i europa samt U.S.A, möjligt att dem gör det i fabrik. ( om det nu är så)

Hastighet kommer ifrån fabrik, och jag tror inte dem överdriver för att få sälja, det finns ingen anledning till detta. Men det är möjligt att dem kör minin på en testbänk utan motstånd och ser vad dessa kommer upp i. Om du sätter hjulet löst i luften så komemr den säkert spinna i 65km/h.

Samma sak gäller bilar i Sverige.
En bil har en motor på 100hk ( står det i reg.papper) detta är den effekt som är på bakhjulet i verkligheten. Den riktiga effekten kan vara på ca120hk ( brukar försvinna mellan 10-30hk mellan motor till det drivande hjulet)

Last edited:
Andreas_ace skrev:
Detta är vad kineserna säger när man konfronterar dem varför de uppger felaktiga siffror: "Siffrorna gällde för hojarna såsom de var drevade från början men eftersom de i USA ville ha bättra acc. istället för toppfart så är de numera neddrevade"
Detta sker alltså direkt vid ihopsättningen från fabrik och är inget som görs när de kommer hit.

MVH Leif

Mr_Turbo skrev:
Det är inget du behöver köpa.
Men du har FEL!!!

Dom gick fortare tidigare, men drevades om i Kina efter påtryckningar från amerikanska importörer då många skadade sig med högre hastigheter.
Efter det så drevade om hojarna så att dom var starkare men hade lägre toppfart!!! :fakta

Andreas_ace skrev:
Det där är samma som Supoer Sport som du ville köpa :)
Alla är likadana bara olika namn :)
14e

Södertälje har en Gokart bana där vi är ett gäng som kör, många finns här på sporthoj.
Riktigt kul och man får lite nya ideér när man kollar in andra och berättar om sina egna löjliga lösningar :)
Alla är inte 14E, lägg ner att kalla dom 14E.
Dom som är 14E är importerade som 14E.
Sen finns det en jävla massa andra som ser likadana ut på pricken, fast med sämre delar på, så som kassa svetsar, kasa lager, bromsok, kedjor, handtag mm mm.
LY-CIG14E säljs inte av många i Sverige.
Köper man en 14E så köper man viss kvalitet, köper man nåt annat som ser likadant så betyder det inte att det är samma kvalitet!!!

*klippa klippa*

Mvh Rejvis

Last edited by a moderator:
Ravetrancer skrev:

den modell jag köpte var från hojshopen, även samma som minibike säljer.
hojshopen och minimotocenter anv samma bild på dessa i sina exemplat bilder
http://www.minimotocenter.se/images/m1_3.jpg

Så ravetrancer, är då min en "äkta" 14e.
Min har hållt riktigt bra.
Inte en enda skruv är bytt, inga lager, inga bromsar, ingen vajer.
Körde nästan 5mil i sträck knappt inkörd på fullvarv på landsväg utan problem.
Nu kör jag med trimcylle som jag köpte av dig och denna är portad.
Men hela vevpartiet håller fortfarande.

Så är det inge äkta 14e jag äger, så måset jag ha haft riktigt tur med kvalité.
Min hoj kostade 3995kr när den köptes, nu har iaf minibike sänkt den till 1995

Last edited by a moderator:
Ok säger ni det så får jag ju tro på det, tycker bara att det är konstigt att de kan byta ut drevningen men inte ändra i faktatexten om modellen isåfall. Blir ju lite falsk marknadsföring om man säger att hojen går snabbare än vad den gör.

Hur som helst så är det ju ruggigt prisvärda och roliga hojar :)

Mr_Turbo skrev:
Ok säger ni det så får jag ju tro på det, tycker bara att det är konstigt att de kan byta ut drevningen men inte ändra i faktatexten om modellen isåfall. Blir ju lite falsk marknadsföring om man säger att hojen går snabbare än vad den gör.

Hur som helst så är det ju ruggigt prisvärda och roliga hojar :)
kineser bryr sig eg. inte så mycket om specifikationer. Dom är jäkligt duktiga på att mäta fel kubik också kan man ju säga :)

Dem första reggade modellerna är påväg in snart.
dem första kommer en modern variant på monkeybiken som är godkänd som klass 1 EU
45 moped, men ingen datum ännu.
Dem håller också på med en varaint på Choppern som förhoppningsvis kommer
att bli CoC godkänd, men inte heller en exakt datum ännu...tyvärr.

mon.jpg

Andreas_ace skrev:
Dem första reggade modellerna är påväg in snart.
dem första kommer en modern variant på monkeybiken som är godkänd som klass 1 EU
45 moped, men ingen datum ännu.
Dem håller också på med en varaint på Choppern som förhoppningsvis kommer
att bli CoC godkänd, men inte heller en exakt datum ännu...tyvärr.

mon.jpg
En såndära såg jag i Jönköping för inte så länge sen...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT