Minimal packning till MC-resa, vad är måsten att ha med sig?

Blir hojen snodd så blir den snodd, skivbromslås eller inte. Meningslös ”säkerhet” med skivbromslås och ökar bara risken för att resan plötsligt slutar för att du glömde låset i när du käkade lunch. Schweiz är inte Colombia liksom.

En uppsättning civil stass, ett par shorts/badbrallor och en liten necessär med nödvändiga toagrejor. En Victorinox i fickan ersätter nästan allt vad verktyg heter.

Ett par extra MC-handskar och två rader eltejp i ovankant av visiret om du saknar solvisir.

Alla ”ifall-att” löser du på plats om problem uppstår. Verkstäder och utrustning är närmare och billigare än i Sverige. Punkalagningskit är bra, viktigare är bra däck när du drar.

Och kedjespray, vem fan dricker sånt? Whisky alla gånger.
 
Låskättingar som väger under 5kg ses som positivt!
Lås är till för ärliga personer.
Är man nojig för att få hojen stulen ska man nog vara hemma.
 
Är det många av er som har med sig extranycklar när åker på resa?
Själv har jag aldrig ens tänkt tanken på att ha med flera uppsättningar nycklar.
Fyller 50 nästa år och har aldrig tappat några nycklar.

När åker mc har jag nycklarna i benfickan som har dragkedja. När kommer till hotellet lägger jag dom i tankväskan på rummet.

Tappar man bort en uppsättning kan man lika gärna slarva bort bägge uppsättningarna.
 
Är det många av er som har med sig extranycklar när åker på resa?
Själv har jag aldrig ens tänkt tanken på att ha med flera uppsättningar nycklar.
Fyller 50 nästa år och har aldrig tappat några nycklar.

När åker mc har jag nycklarna i benfickan som har dragkedja. När kommer till hotellet lägger jag dom i tankväskan på rummet.

Tappar man bort en uppsättning kan man lika gärna slarva bort bägge uppsättningarna.
Korrekt. Aldrig haft och kommer aldrig ha med extranycklar.
 
Last edited:
Att bara ha med sig ett skivbromslås med larm känns inte helt säkert, speciellt när larmet på detta och alla andra larmade lås kan kringgås genom att lägga en tjock eller blöt handduk över så att larmet inte längre hörs. Framhjulet lyfts sedan upp eller sätts på en liten hållare på hjul och hojen leds sedan bort helt tyst. Eller så tas hjulet av, vilket också sker tyst. Att ha med sig en kedja också så hojen kan låsas fast i något känns säkrare. Som det ser ut nu blir det Detecto XPlus 8077 och Extreme Plus 59, väger under 5 kg tillsammans.

Lagt till en extra laddare och laddkabel samt liten ficklampa även fast det finns lampa på mobilen.

Vatten är gott, likaså jordnötter, helst i kombination med choklad (Snickers). Har inte bestämt mig för om jag ska köpa en lös "kamelpåse" eller om jag ska ta med mig en termos på 1.5-2 l. I den sistnämnda kan man ha is i så vattnet håller sig iskallt. Dricker inte kaffe.

Både tankväska och sadelväska är 100% vattentäta, men kommer även ha vattentät dokumentförvaring för allt viktigt, har bara inte listat detta. Har också digitala kopior på allt i molnet. Angående vätska se svar ovan.

Tips på bra papperskarta som är mindra än 270x170 mm?



Extranycklar i fickan på låret eller liknande. Kommer i mån välja boende där parkering finns i direkt anslutning.
Ska inte argumentera mycket mer mot låskätting men dels, det är drygt att ha ett tung metallföremål i en mjuk väska som du har, det tenderar att flytta på sig och kan ligga dumt mot hojens känsligare kåpdelar ev, dels behöver du inte söka länge innan du hittar mängder av klipp som visar hur få sekunder det tar att klippa en sån kedja för den som vill. Tänk också på att de där 5 kg hamnar på ett lite dumt ställe på hojen, kanske inte så att köregenskaperna påverkas extremt mycket men en
mjuk väska med tyngd i kan vara svårt att få att ligga still på sadel/pakethållare. Ju lättare desto bättre.

Förstår säkerhetstänket men skulle lyssna på ALLA i tråden som har rest längre och som rekommenderar dig att skippa kättingen. En möjlighet är förstås att du provpackar så som du tänkt, kör en runda och testar att ta av och på packning vid tre-fyra tillfällen (inklusive att låsa även med kättingen) och se om det känns värt det.
 
Korrekt. Aldrig haft och kommer aldrig ha med extranycklar.
Jag är en klantig jävel och skulle i teorin lätt kunna tappa bort både nycklar och annat genom slarv. I praktiken har jag dock bara blivit av med dem en gång och det var när en bekant lyckades norpa åt sig dem från ett fikabord på en smc-körning, tre timmars letande innan han upptäckte att han hade dem i flickan...
 
Jag är en klantig jävel och skulle i teorin lätt kunna tappa bort både nycklar och annat genom slarv. I praktiken har jag dock bara blivit av med dem en gång och det var när en bekant lyckades norpa åt sig dem från ett fikabord på en smc-körning, tre timmars letande innan han upptäckte att han hade dem i flickan...
Ja det är slarvigt som fan att ha dina nycklar liggandes på fikabordet. Där är vi olika, skulle aldrig hända mig. Jag lägger alltid nycklarna direkt i min ficka etc så jag vet vad jag alltid har dom. Samma med husnycklar. Hänger alltid på nyckelhängaren.

Min sambo däremot, hon växlar mellan att lägga dem i fickorna, lådor, köksbord etc och gnäller sedan varför hon inte hittar nycklarna.


Jag är som snubben i "Sova med fienden" som jag anser är rätt slarvig, klart som fan handdukarna ska hägna rakt!!!


Hahah
 

Bifogat

  • ccbc1e0c-d3a2-4c26-b6b4-9f81010f5622_MEDIAM_55cfd7f7-ea2b-4337-a112-a37ea8fcda8c.jpg
    ccbc1e0c-d3a2-4c26-b6b4-9f81010f5622_MEDIAM_55cfd7f7-ea2b-4337-a112-a37ea8fcda8c.jpg
    134.3 KB · Visningar: 14
Jag röstar också för att ta med extranycklar och förvara på annan plats (ej i låst toppbox! :) ). Tänker då inte på stöld primärt utan att man kan vara trött och okoncentrerad efter en dag i sadeln och t ex bryta nyckeln i tanklocket.... Det kan bli väldigt obra.

Lite vidskepligt och högst ovetenskapligt ser jag extranycklar lite som jag ser på ett paraply.

- Alltså, har du paraply med dig när du går ut så kan du ge dig f*n på att det inte blir regn. Och tvärtom.
- Tar du på dig regnstället på dig på din mc-tur för att du ser mörka moln längre fram är det stor sannolikhet att det spricker upp och blir solsken.
- Behåller du din tunna meshjacka/skinnpaj/kevlarjeans trots att du ser mörka moln (och hoppas på tur) så blir det garanterat pissregn och du måste byta om (redan genomblöt) i en busskur eller under en bro.

Så ser jag på extranycklar - vid längre turer.

Visst, det är vidskepligt och högst ovetenskapligt enligt Lagen om alltings jävlighet eller Kan det gå sönder så kommer det att gå sönder. :)
 
Är det många av er som har med sig extranycklar när åker på resa?
Själv har jag aldrig ens tänkt tanken på att ha med flera uppsättningar nycklar.
Fyller 50 nästa år och har aldrig tappat några nycklar.

När åker mc har jag nycklarna i benfickan som har dragkedja. När kommer till hotellet lägger jag dom i tankväskan på rummet.

Tappar man bort en uppsättning kan man lika gärna slarva bort bägge uppsättningarna.
Var det inte någon här på forumet för en 5-7 år sedan (kanske mer jag börjar bli gammal), som slarvade bort nyckeln till sin Ducati (?) Någon stans i Alperna och fick flyga hem efter reserven? :va
 
Blir hojen snodd så blir den snodd, skivbromslås eller inte. Meningslös ”säkerhet” med skivbromslås och ökar bara risken för att resan plötsligt slutar för att du glömde låset i när du käkade lunch. Schweiz är inte Colombia liksom.

En uppsättning civil stass, ett par shorts/badbrallor och en liten necessär med nödvändiga toagrejor. En Victorinox i fickan ersätter nästan allt vad verktyg heter.

Ett par extra MC-handskar och två rader eltejp i ovankant av visiret om du saknar solvisir.

Alla ”ifall-att” löser du på plats om problem uppstår. Verkstäder och utrustning är närmare och billigare än i Sverige. Punkalagningskit är bra, viktigare är bra däck när du drar.

Och kedjespray, vem fan dricker sånt? Whisky alla gånger.
Jag är mer rädd för att bli av med hojen i Sverige, än i Schweitz.
 
Jag är mer rädd för att bli av med hojen i Sverige, än i Schweitz.

En olåst cross i Södertälje ja, en packad touringhoj i Jokkmokk nej…

Jag skulle inte vara orolig någonstans i Europa för att bli av med en packad semesterhoj. Klart att det ”kan” hända överallt men risken är liten till och med i junkiga öststater enligt många som rest massor där.
 
Farligaste platsen enl många är Barcelona.
Jag tycker nog själv stt störst risk att bli av med något är i de städer som ligger nära hamnar med trafik till nordafrika.
 
En olåst cross i Södertälje ja, en packad touringhoj i Jokkmokk nej…

Jag skulle inte vara orolig någonstans i Europa för att bli av med en packad semesterhoj. Klart att det ”kan” hända överallt men risken är liten till och med i junkiga öststater enligt många som rest massor där.
I Södertälje är en snodd hoj det minsta man ska vara orolig för. Kulhål eller skottlossning är värre ...
Skottsäker väst före skivbromslås. Gäller flertalet städer i Sverige idag.

Alltså, inte varselväst eller reflexväst utan skottsäker väst.
 
Var det inte någon här på forumet för en 5-7 år sedan (kanske mer jag börjar bli gammal), som slarvade bort nyckeln till sin Ducati (?) Någon stans i Alperna och fick flyga hem efter reserven? :va

Har för mig att läste någonstans om en kille som skickade ner sin motorcykel med lastbil till Italien eller Spanien och glömde ta med nyckeln när flög ner och skulle börja semestern
 
Som jag redan skrivit så vet jag att om tjuven vill ta hojen så tar han den oavsätt hur mycket lås den har. Jag vet också att en kätting, skivbromslås eller själva bromsskivan, kapas med batteridriven vinkelslip på 15 sek (under optimala kontrollerande förhållande - tar längre tid i verkligheten, speciellt när man inte lägger kättingen på marken). Att ha med en kätting är för att tjuven ska välja en annan hoj i stället som inte har det, eller få han att tänka att det kommer låta för mycket om han måste kapa den, speciellt om det finns boende i direkt anslutning.

Att välja ytterliggare ett skivbromslås i stället för en kätting gör att hojen fortfarande kan flyttas (lyftas in i en skåpbil eller sättas på något med hjul) medan en kätting som man låser fast i något måste kapas.

Både skivbromslåset och kättingen tar bara upp 20x20x10 cm när man använder medföljande förvaringsväska, och gör att dessa inte rör på sig. Packas också i botten.

Jag prioriterar säkerhet framför en flaska med whiskey.

Sedan förstår jag inte er motvillighet till att ta med reservnycklar? Tar upp mindre plats än en snusdosa eller ett paket cigaretter. Har heller aldrig slarvat bort en nyckel eller råkat bryta ev en, men någon gång ska (kanske) bli den första, och då är det bra att ha reservnycklar.
 
Har för mig att läste någonstans om en kille som skickade ner sin motorcykel med lastbil till Italien eller Spanien och glömde ta med nyckeln när flög ner och skulle börja semestern
Hahah, så kanske det var ja? Typ italienska alperna? :va :lol
 
Extranyckel är självklart för mig. Senaste säsongerna har jag inte haft med ens ett skivbromslås, någon gång ett pyttehänglås i skivan, med senilsnöre. Snöret är viktigt för mig! Kanske haft ett nerpackat någon tripp. Efter konfererande med mitt fb ska styrlås och startspärr uppfylla villkoret och jag har usla packmöjligheter.

Hoppas du får till det med allt. Lås, packning och ffa, resan!!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top