Minimal packning till MC-resa, vad är måsten att ha med sig?

Har ni inte inbyggt solvisir i hjälmen? Jag vet att inte alla har eller vill ha, men jag tycker det är väldigt smidigt, och alltid med och snabbt användbart vid behov.

Men jag är ju en gammal gubbe med så...
 
Men här kommer min lista om man inte tältar för en 10 dagars tur i Europa.

Visakort
Tröja
Kalsonger
Strumpor
T-shirt
Mobilladdare.
Mobiltelefon

Thats it.
När jag åkte till Italien för snart tio år sedan hade jag ungefär samma plus en stjärnskruvmejsel så jag skulle kunna skruva bort skylten på hojen ifall den skulle gått sönder och jag fått ta flyget hem.
 
På längre turer kan man ta med slitna underkläder, strumpor, mm
som man slänger under resans gång.
Själv har jag med en termos. Varmvatten fixar hotellet.
Kan då stanna på fina platser för en fikapaus.
 
Har ni inte inbyggt solvisir i hjälmen? Jag vet att inte alla har eller vill ha, men jag tycker det är väldigt smidigt, och alltid med och snabbt användbart vid behov.

Men jag är ju en gammal gubbe med så...
Hjälmar med inbyggt solvisir har något sämre krocksäkerhet, vad jag hört. Men samtidigt, de är ju godkända och skönt att ha möjlighet att klara både sol och mörker utan extra prylar. Själv har jag fotokromatiskt visir för att lösa det. Även om jag inte haft det hade jag dock aldrig släpat med mig ett extra visir när ett par solglasögon gör samma jobb, till mycket mindre plats.
 
Tack för alla svar. Ska läsa igenom allt och ta till mig vad ni säger.

Har en fråga till, och det är hur man bäst surrar fast motorcykeln när man reser med färja?
 
Har en fråga till, och det är hur man bäst surrar fast motorcykeln när man reser med färja?
Kompletterar det som skrivits ovan.
Ettan i. Lås styrlåset. Ställ hojen på sidostödet (tre kontaktpunkter - stabilt). Helst med framhjulet mot vägg/skott så att den inte kan röra sig framåt. Rederiets rem över sadeln (remmen är ofta skitig, var beredd på det). Dra åt hårt. Se till att remmen inte skaver på lackerade ytor. Provryck åt diverse håll och märk att hojen står bergfast (det brukar den göra efter alla dessa åtgärder).

Ev. kan du lämna viss packning du inte behöver ha med dig i din hytt. Lämna mc-stövlar och hjälm (surra fast vid hojen), byt om till skor och ta bara med dig det du behöver för överresan, typ plånbok, ombyte/nattkläder, necessär o dyl. Mindre att släpa på och mindre svettigt i de trånga trapporna till din hytt. Göm prylarna lite snyggt så att de inte signalerar "kom och stjäl mig!". (Har dock aldrig hört talas om stölder av hjälm/stövlar på bildäck. Har jag fel här?)
 
Kan tipsa om att ha med några engångs plasthandskar att ha när man spänner fast den på färjan så slipper man bli smutsig av spännbanden.
 
Kompletterar det som skrivits ovan.
Ettan i. Lås styrlåset. Ställ hojen på sidostödet (tre kontaktpunkter - stabilt). Helst med framhjulet mot vägg/skott så att den inte kan röra sig framåt. Rederiets rem över sadeln (remmen är ofta skitig, var beredd på det). Dra åt hårt. Se till att remmen inte skaver på lackerade ytor. Provryck åt diverse håll och märk att hojen står bergfast (det brukar den göra efter alla dessa åtgärder).

Ev. kan du lämna viss packning du inte behöver ha med dig i din hytt. Lämna mc-stövlar och hjälm (surra fast vid hojen), byt om till skor och ta bara med dig det du behöver för överresan, typ plånbok, ombyte/nattkläder, necessär o dyl. Mindre att släpa på och mindre svettigt i de trånga trapporna till din hytt. Göm prylarna lite snyggt så att de inte signalerar "kom och stjäl mig!". (Har dock aldrig hört talas om stölder av hjälm/stövlar på bildäck. Har jag fel här?)
Aldrig fattat det där med rem över sadel.
Vid en häftig knuff åt sidan så kommer remmen glida på sadel!
En rem som drar åt på samma sida som sidostödet räcker.
Ettans växel i.
 
Tänker så här när det gäller att lastsäkra vid färja. Ta med egna spännband då videoklipp jag sett samt era utsagor här vittnar om skitiga sådana. Kommer heller inte dra spännband över sadeln utan:

ezgif-4-e3f66dd0d6.jpg

Övre bilden (inte min bild, dock mina linjer).

1. Ned med sidostödet.
2. Vrid styret åt vänster.
3. Styrlås på.
4. Växel i.
5. Spännband från ramen högt upp på motorcykeln ned till golvöglan i durken (grön linje).

Undre bilden.

6. Spännband (lilla gröna linjen) som nr 5 men på andra sidan också, om nu stödet skulle fallera på något sätt (vilket är högst otroligt).

Sedan angående packning så blir det en Kriega US-30 litrare. Går ju ned hur mycket som helst i den trots att han inte packar rätt (rull- alt vikmetoden). Samt en US-5 litrare som tankväska.

 
Tänker så här när det gäller att lastsäkra vid färja. Ta med egna spännband då videoklipp jag sett samt era utsagor här vittnar om skitiga sådana. Kommer heller inte dra spännband över sadeln utan:

View attachment 491809

Övre bilden (inte min bild, dock mina linjer).

1. Ned med sidostödet.
2. Vrid styret åt vänster.
3. Styrlås på.
4. Växel i.
5. Spännband från ramen högt upp på motorcykeln ned till golvöglan i durken (grön linje).

Undre bilden.

6. Spännband (lilla gröna linjen) som nr 5 men på andra sidan också, om nu stödet skulle fallera på något sätt (vilket är högst otroligt).

Sedan angående packning så blir det en Kriega US-30 litrare. Går ju ned hur mycket som helst i den trots att han inte packar rätt (rull- alt vikmetoden). Samt en US-5 litrare som tankväska.

Bra idé, men glöm egna spännband. Så skitiga är de inte, och ska man inte dra de över sadeln, (vilket man inte ska), så spelar det ju ingen roll.
 
Bra idé, men glöm egna spännband. Så skitiga är de inte, och ska man inte dra de över sadeln, (vilket man inte ska), så spelar det ju ingen roll.
Fast ibland är det enda möjligheten. Beroende på vad det finns för fästpunkter. Mycket kåpor & plast = svårt att hitta något bra att kroka i.

"Ska" eller "inte ska" - det funkar i vilket fall.

PS. Vilken tur du haft med spännbanden! :) Jag har använt spännband där jag måste tvätta händerna efteråt. Klibbiga och j*vliga.


EDIT: Vad är problemet med spännband över sadeln? Undrar på riktigt.
Blå markering: öglor i golvet
Gul linje: spännband över sadeln

Tillsammans med ettans växel och framhjulet mot ett skott/skrov eller annat föremål så kommer ju inte hojen mer max en centimeter vare sig framåt, bakåt eller åt sidorna.

1699657534815.png
 
Last edited:
Bra idé, men glöm egna spännband. Så skitiga är de inte, och ska man inte dra de över sadeln, (vilket man inte ska), så spelar det ju ingen roll.
Tänker mer på att man blir skitig om händerna och sedan ska bära packningen till hytten. Visst kan man ha med sig två par engångshandskar i stället men rena och nya spännband blir det för mig.

Har kollat lite på dina Youtubefilmer, ger mersmak. Ser ju också att vi nästan är grannar. Bor 100 m närmare färjan. ;)

Hittade ytterligare ett klipp. 30 liter räcker till mycket.
 
Personligen så skulle jag packa med mig:
  • Hoj
  • Punkalagningstalisman
  • Kredit/debitkort
  • körkort
  • försäkringspapper
  • 3 byten kläder
  • 5 byten underkläder
  • underställ
  • ett par skor
  • handduk
  • rakhyvel
  • tandborste/tandkräm
  • Multiverktyg
  • Hojens verktyg
  • Buntband, silvertejp och ståltråd
  • wettextrasa
  • mörkt/ljust visir
  • balaklava
  • extra par mchandskar
  • mcställ, hjälm, stövlar etc
  • USB-laddare
  • Mobiltelefon
Typ. Och då har jag fyllt två sidoväskor, mest pga att mina skor är så jävla stora att de nästan fyller en hel sidoväska bara de.
Och ska jag bara iväg en vecka så blir det nog färre prylar.

Men viktigt att gå igenom hojen innan avfärd så man inte upptäcker att kedjan är slut halvvägs till målet, och så det inte behöver fixas service nånstans längs vägen. Eller däck för den delen.
 
Finns ett minitält som är lite större än en kista invändigt och ändå hyfsat billigt och hyfsat lätt


Ger ju alltid övernattningsmöjlighet
 
Fast ibland är det enda möjligheten. Beroende på vad det finns för fästpunkter. Mycket kåpor & plast = svårt att hitta något bra att kroka i.

"Ska" eller "inte ska" - det funkar i vilket fall.

PS. Vilken tur du haft med spännbanden! :) Jag har använt spännband där jag måste tvätta händerna efteråt. Klibbiga och j*vliga.


EDIT: Vad är problemet med spännband över sadeln? Undrar på riktigt.
Blå markering: öglor i golvet
Gul linje: spännband över sadeln

Tillsammans med ettans växel och framhjulet mot ett skott/skrov eller annat föremål så kommer ju inte hojen mer max en centimeter vare sig framåt, bakåt eller åt sidorna.

View attachment 491810
Brukar ju finnas massor av spännband att välja mellan, men visst kan de vara lite skitiga. Jag tycker att spännbandet glider på sadeln även om man spänner hårt. Är nog olika från hoj till hoj beroende på sadeln. Skulle det gå riktigt hög sjö hade jag inte känt mig trygg med spännbandet över sadeln
 
Finns ett minitält som är lite större än en kista invändigt och ändå hyfsat billigt och hyfsat lätt


Ger ju alltid övernattningsmöjlighet

Gossamer var ju en kondom förr i tiden, så passande namn....

Ang egna spännband eller inte, det är inte säkert att folket på båten godkänner egna spännband, för då kommer folk med den billigaste skiten från alibaba som har spännare i pressad bläckplåt och band klippta ur samma material dom gör nylonskjortor av.

Jag har haft oturen att hjälpa folk som har köpt billiga spännband där spännaren böjer sig och bandet töjs innan man har uppnått tillräcklig spännkraft
 
Generellt tror jag att alla överdriver med att surra på båtar. Jag har åkt båt kanske
40-50 gånger och aldrig sett någon mc som ramlat omkull.
Har sett folk bara fälla ner sidostödet och hänga hjälmen på backspegeln och gå därifrån.
Ibland tror man att vissa ska knäcka sidostödet så hårt spänner dom fast den.

Känns överdrivet att behöva ha spännband i sin packning hela semestern det löser sig alltid på båten.

Förstår att många är orolig för detta med färjan kände lika själv de första gångerna.

Ser man att väderprognosen visar normalt väder så är det lugnt.

Själv så har jag växel i och låser styrlåset. Tar 1 spännband på varje sida typ mellan fotpinnen/sadeln och spänner snett bakåt. Eller ett spännband över sadeln.

Enda gången jag sett någon ramla omkull var en som lossat allt och satt sig på hojen sen inte var beredd när båten stötte emot kajkanten då slog han omkull.
 
Det första jag gjorde efter 850 mil genom hela Europa var att sälja mina stora packväskor och köpte små väskor istället.

Så jäkla mycket skit man drar med sig helt i onödan och har en tung otrevlig hoj på fantastiska vägar.
Det är ju inte så att Sverige är helt unik och förser EU med extra T-shirts, Kalsonger och motorolja. Allt går ju att köpa på plats.
Det kallas erfarenhet helt enkelt, min packning blir bättre för varje år känns det som.

Här är min lista för egentligen alla övernattningsturer mer än en natt:
(om jag tältar tillkommer den utrustningen så klart)
(kläderna/utrustningen jag har på hojen är inte med heller för de packas ju inte)
  • x underkläder
  • x ull/syntetstrumpor
  • iPad plus laddkablar det som behövs (ibland, oftast bara mobilen)
  • Pengar, pass, körkort
  • Solglasögon
  • Necessär, medicin, glasögon, linser
  • x t-shirt
  • x långbyxor (oftast inte, jag har i princip alltid shorts på semester)
  • x shorts
  • 1 x fleece (som är mitt mellanlager på och av hojen)
  • Skor (ett par färdigsprungna löparskor använder jag, lätta och går att knöla ihop)
  • GTX-jacka (har en supertunn lätt rackare, är dock inte med alltid tex på sommaren)
  • Badbyxor, liten handduk
  • Insta360 eller Gopro
  • Solstick
  • Keps (hopvikbar)
  • Extra handskar (guld om det regnar mycket, för handskar blir alltid blöta till slut)
  • Extra buff (har oftast med ett gäng, tar ingen plats och är så skönt att ta en ny när det pissregnat eller varit supervarmt)
  • Verktyg, punkasats och pump (har ett mycket kompakt kit med det viktigaste)
  • Vatten och tilltugg
Jag packar numera allt i en 48 liters väska på kutsen, sen har jag alltid en tankväska för det viktigaste också, ibland en liten och ibland en lite större beroende på tur och säsong. Har skippat original packväskorna i år då de är tunga och rätt ineffektiva med konstig form. Fungerade utmärkt, enda nackdelen är att väskan jag har nu inte är låsbar enkelt.

Packar jag det ovan är det mycket plats över i min väska, så mycket att jag kan få med min drönare, eller tältgrejer, eller om jag packar för många dagar (mer än en vecka).

För mig är detta en lagom balans av att ha det mesta men inte få en hoj som väger 60 kilo extra. Min packning brukar landa på ca 25 kilo för en vecka, vilket är ok.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top