Mina hemma gjorda isdäck

Willmar skrev:
Har du tid så tycker jag att du hakar på imorgon :yoparty (örsholmen)
Skall köra lite is, samt att en polare skall köra med sin Fiddy.

Om allt går bra imorgon så kommer han att testa sina hemmagjorda däck.
Vi satte biltema skruv innifrån, sen slänger vi in en brandslang som kappa.

Tvärr kan jag inte imorn men nån gång efer helgen kan jag köra :tummenupp

Willmar skrev:
Har du tid så tycker jag att du hakar på imorgon :yoparty (örsholmen)
Skall köra lite is, samt att en polare skall köra med sin Fiddy.

Om allt går bra imorgon så kommer han att testa sina hemmagjorda däck.
Vi satte biltema skruv innifrån, sen slänger vi in en brandslang som kappa.

men är det verkligen is nu :3freak

Willmar skrev:
Den är nog lite lång beroende på däckets dubb utstick.
Den med 13mm funkar bättre. http://www.biltema.se/Archive/Product_images/87/Large/87-104_l.jpg

det är såna jag har andvänt

Xr_Sebbe skrev:
Tvärr kan jag inte imorn men nån gång efer helgen kan jag köra :tummenupp

men är det verkligen is nu :3freak

det är såna jag har andvänt
Is :tummenupp men inte överallt :gnissla
Över 10cm 50 meter ut= duger :yoparty

Men jag har hittat några i en järnaffär som var 9,5mm...de ska ja nog köpa en låda av och testa...

Willmar skrev:
Haha å missa en massa kul körning :yoparty
Samt alla som vill veta om du har nått grepp i däcken :gnissla

japp värt att riskera livet för det :yoparty
nä då men måste få ihop den gamla xren så det blir efter helgen :tummenupp

En kompis gjorde såna däck som jag har fast med 250skruv mindre idag och teste körde.

vilket fäste fram kunde säkert gå på framhjulet i skogen och lyfte sig på bakan när man gasa :tummenupp

fast dock var det inte lika bra fäste "bak" på järdet där det var 1,5 centimeter snö men dock bra fäste och då är det 250 skruv mindre än vad jag har!

har inte testat på isen för be honom och göra det imorn! :tummenupp

Xr_Sebbe skrev:
En kompis gjorde såna däck som jag har fast med 250skruv mindre idag och teste körde.

vilket fäste fram kunde säkert gå på framhjulet i skogen och lyfte sig på bakan när man gasa :tummenupp

fast dock var det inte lika bra fäste "bak" på järdet där det var 1,5 centimeter snö men dock bra fäste och då är det 250 skruv mindre än vad jag har!

har inte testat på isen för be honom och göra det imorn! :tummenupp
Va gött! Jag som ska skruva nu efter helgens bravader....=)

Xr_Sebbe skrev:
Efter 3 timmars slit av att sätta i 1000 borr-skruv
från biltema för 100kr

tror ni att det kommer att funka? :3freak :gnissla

pict0009a.jpg

pict0008a.jpg

pict0007a.jpg

Nej d kommer förmodligen inte funka mer än några minuter, o inte särskilt bra grepp heller. BEEN THERE, DONE THAT! skruva grövre o längre skruv från insidan, du får förborra utifrån för markeringens skull, lägg en tjock brandslang mot skruvskallarna, sen innerslangen. Då blir d ASBRA :tummenupp

zpeppy skrev:
Va gött! Jag som ska skruva nu efter helgens bravader....=)

ok :tummenupp ta det bara lungt i början så att dom sliter in sig lite
och kör inte på asfalt:P

roddjer_daddy skrev:
Nej d kommer förmodligen inte funka mer än några minuter, o inte särskilt bra grepp heller. BEEN THERE, DONE THAT! skruva grövre o längre skruv från insidan, du får förborra utifrån för markeringens skull, lägg en tjock brandslang mot skruvskallarna, sen innerslangen. Då blir d ASBRA :tummenupp

men de va bra fäste och han körde mer än några minuter :D
och skruven går inte igenom däcken :tummenupp

Tja !

Nej det slits inte mycket men fästet blir avsevärt bättre med "skallen" invändigt.

Tur att det finns laddbara batterier och folk med tålamod och villja att "labba" själv istället för att köpa färdiga prylar ! :Bugar
Mycket billigare ! :tummenupp

Gott nytt år !

Vfr piloten skrev:
Tja !

Nej det slits inte mycket men fästet blir avsevärt bättre med "skallen" invändigt.

Tur att det finns laddbara batterier och folk med tålamod och villja att "labba" själv istället för att köpa färdiga prylar ! :Bugar
Mycket billigare ! :tummenupp

Gott nytt år !
Tänkte lite på det här med skallen invändigt....behöver man inte typ ha en mutter elr nått på utsidan då för att själva skruven ska sitta fasst...? För om man inte behöver de, utan bara kan dra inifrån och sen lägga en slang så man inte får punka skulle man ju kunna göra de istället...nästan lika smidigt...

Jag och en polare spikade/skruvade ett framdäck för två år sedan.
Köpte billiga plåtskruv med självborrande skalle av min farsa (plåtslagare).
Dessa har gått två säsonger på is och även ett X antal mil på vinterväglag.
Dem fungerade väldigt bra. Men skulle det blivit riktigt bra så skulle vi tagit i nytt däck eller iaf ett med bättre och fler gummidubb.
Men är det nån som vill komma över billiga isdäck så är detta ett tips, för skruvarna är relativt billiga och sen behöver man bara nån extra slang som man skär upp och lägger inuti däcket för att täcka skruvskallarna.

//Niklas

Bifogat

• Photo0002.jpg
    Photo0002.jpg
    22.2 KB · Visningar: 171
  • Photo0004.jpg
    Photo0004.jpg
    28.2 KB · Visningar: 229
  • Photo0019.jpg
    Photo0019.jpg
    25.5 KB · Visningar: 156
Rent isåka kaaaanske det går. Allt annat är bara att glömma. Dessutom har du ju inget gummi kvar på puckarna. Och det lilla gummit som finns kvar ser rätt torrt ut. Det gör mer för fästet än vad man tror..

Det där med att skruva från utsidan ser inte ut att funka alls, men hoppas för killen med skinnflådda händers skull :)

Jag kollade idag vad det skulle kosta med feta dubbdäck till min 250 dvs 21" & 18"..

4.200,- på..öhh minns inte men utsticket var iaf 23 mm. Fan vad dyrt.

Jo det gör dem. Dem är skruvade innifrån. Men vi ska upp en gammal slang och klädde däcket inuti med, så det skulle skydda den slangen med luft i.
Jo, det finns skruvar med platt skalle oxå men dem är inte riktigt lika långa.
Fästet både på sjön och på grusvägar med vinterväglag var grymt bra faktiskt :tummenupp

Xr_Sebbe skrev:
Går inte skruven igenom däcket?, kan man inte köpa skruv med plat skalle då?
hur är fästen på isen?

Det funkade kanon att åka grusvägar men vinterväglag oxå.
Nee däcken var gamla och slitna men detta var bara ett test vi gjorde för ett par år sedan just för att se om det funkade och det gjorde det. :tungan
Däcken hade gått ganska mkt innan vi använde dem för detta ändamål, men som sagt det var bara ett test.
Det går säkert göra det både bättre och finare, men då lär det kosta destu mer oxå.

<micke> skrev:
Rent isåka kaaaanske det går. Allt annat är bara att glömma. Dessutom har du ju inget gummi kvar på puckarna. Och det lilla gummit som finns kvar ser rätt torrt ut. Det gör mer för fästet än vad man tror..

körde på samma teknik som du där. Zpeppy här från forumet och jag monterade dubb på däcken. Såhär ser våra dubb ut efter ett par timmars körning. Vi körde massor på en åker och sen lite på asfalt. Sitter tydligen väldigt olika i olika däck. Zpeppy hade dessutom mer dubb än mig från början. Det är mina som sitter kvar och jag har inte tappat en ända.

P04-01-06_15.36%5B4%5D.jpg
P04-01-06_15.37.jpg

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back