Mina hemma gjorda isdäck

fahrenheit skrev:
verkade vara rätt bra med "dubb" kvar trots asfalt och åker körning..
hur var greppet?
Om du kollar på den översta bilden så är det efter min hoj och den understa är zpeppys.
Vi körde båda väldigt hårt på åkern med ett mycket acceptabelt fäste och det gick göra fina nedlägg, mycket pågrund utav den djupa snönn men fästen på däcken var någorlunda, gick dock inte wheela utan vidare och vid full rulle så spann däcket mer än vad det drog men absolut acceptabelt.

Sen körde vi lite grusväg med ett lager packad snö ovanför. Där kan man säga att det gick att göra sjukt kul nedlägg och på något lustigt sätt kändes det som att man hade bra mycket mer grepp än man vågade använda.

På asfalten provade jag faktiskt aldrig dra full rulle mer än vid några enstaka tillfällen men då hjulet spann så slog jag av för att spara på dubben till skillnad från zpeppy som gasade på och försökte komma långt på bakhjulet och inte var det minsta sparsam med dubben. Vill inte påstå att jag bögkört men mina "dubb" sitter kvar.
Det mäst förvånansvärda var greppet i framdäcket som jag inte lyckats få att släppa vid ett ända tillfälle.

Vi är inga profs så ett omdömme av oss är kanske inte mycket att hänga i granen men helt klart värt jobbet och pengarna tycker vi, åtminstonde på min hoj. Vi lyckades få me oss filmkameran till åkern så om vi lyckas få in det på datorn och det inte ser allt för pinsamt ut kanske ni får ett smakprov. Gick ca 20-30km/h på åkern. :lol

Last edited:
jo dinna satt ju kvar men du har ingen annnan riktning på dubben än zeppy?
beror nog mycket på däcken också har en kompis som tappa sina och en som har kvar. men han kunde köra på bakhjulet på grus med snö över och i skogen

Xr_Sebbe skrev:
jo dinna satt ju kvar men du har ingen annnan riktning på dubben än zeppy?
beror nog mycket på däcken också har en kompis som tappa sina och en som har kvar. men han kunde köra på bakhjulet på grus med snö över och i skogen
Vem var det som kunde köra på bakhjulet i skogen?. Tänkte på hur man vinklar "dubben". Vi båda satte dem rakt in i däcket åtminstonde avsiktligt rakt in i däcket. Zpeppy hade mer dubb än mig från början också. Sen kan jag erkänna att jag är sämst på att köra bakhjul så jag är ingen bra kommentator vad gäller den biten egentligen.

jag gasade iofs rätt friskt på asfalten...innan jag körde på asfalt fanns alla dubb kvar...=)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back