Mina bakbromsar låter som en SL buss

jambaman

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZ 750 91
Tjena alla hojdemoner och tack Ghost som hjälpte mej att hitta till meksidan
Min bakbroms låter som en SL buss började låta för några dagar sen jag har inte kört så mycket efter broms bytet max 50mil finns det nån som kanske
har en förklaring? :confused:

Finns ju möjlighet att du flyttat så att båda bromsbeläggen ligger på en sida. Detta kommer skapa aningen skorrande ljud till slut. Det är bara att titta på bromsskivan om den är fett fulsliten.

En gummibit mellan kolv och belägg löser dina beskymmer.

Swedie skrev:
Finns ju möjlighet att du flyttat så att båda bromsbeläggen ligger på en sida. Detta kommer skapa aningen skorrande ljud till slut. Det är bara att titta på bromsskivan om den är fett fulsliten.

Se bilden ovan, var med om det på en hoj jag köpte, blev aningen förvånad när jag kom fram till felet :gnissla

Om det är skrikande ljud du menar så beror det antagligen på vibrationer mellan belägg och kolv. Som andra säger kan detta dämpas med biltema-gummiplattor emellan. Själv brukar jag kleta på ett lager aluminiumpasta vid monteringen av beläggen(mellan belägg och kolv, på baksidan av beläggen alltså), mina bromsar har alltid varit tysta med den metoden.

Jag har också ett skrikande ljud när jag bromsar, fast dock med frambromsen. Den funkar. (tro mig) Min körskolelärare sa att ena bromsbelägget var utslitet, men jag bytte båda för inte så länge sen. Har inte haft tid/ork att kolla om det verkligen är så. Hilfe?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...