Min ZXR bara stannade

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Jag är desperat efter att min ZXR 750 -91 stannade igår. Senast jag körde med den var i söndags och då var det inga problem, igår fredag när jag startade den var den inte riktigt som vanligt, jag tänkte att det är för att den är kall. Jag körde iväg och hojen ville inte svara på gasen som den ska göra. Efter några hundra meter började den att hacka och efter ytterligare 500 m la den av helt. Jag testade att starta med choke och den gick igång men lät som att den gick på två cylindrar och gasade jag så stannade den. Efter att den stannat ett par gånger gick det inte att få igång den igen. Jag väntade en stund och försökte igen, då gick den en halv sekund. Sen höll jag på så några gånger, väntade 10 min och försökte starta. Varje gång gick den en halv sekund på första försöket och sen ville den inte mer.

Idag testade jag att dränera förknasarna. Jag slogs då av att det kom väldigt lite bensin, typ 1-2 matskedar, ska det inte komma mer. Det var ungefär lika mycket från varje förknasare.

Tänkte kolla upp bränslepumpen, kan det bli denna symptom om bränslepumpen är dålig? Jag tror att det är bränsleproblem snarare än tändningsproblem, men jag kan å andra sidan inte jättemycket om motorer.

Jag är väldigt tacksam för åsikter kring detta problem och förslag på vad jag bör kolla upp först.

Min första tanke också...

Min första tanke också. Det var i gränslandet till reservläge och när den stannade vred jag den till reservläge, men det blev inte bättre. Sen rullade jag den 1 km och tankade, så det är fullt i tanken och det rinner ordentligt från kranen. Jag kollade bränslefiltret nu och det har nog hängt med ett tag, ska nog köpa ett nytt.

Min första tanke också. Det var i gränslandet till reservläge och när den stannade vred jag den till reservläge, men det blev inte bättre. Sen rullade jag den 1 km och tankade, så det är fullt i tanken och det rinner ordentligt från kranen. Jag kollade bränslefiltret nu och det har nog hängt med ett tag, ska nog köpa ett nytt.

Har för mig att det sitter ett filter i tankkranen åxå, är nog dags att ta loss kranen och göra rent den med ...:)

Kolla så att soppapumpen går, det kan vara så enkelt som dålig kontakt i kablaget fram till pumpen. Kolla även "huvudsäkringen", dålig kontakt där kan ge underliga fenomen.

varje gång jag fick soppatorsk på min zxr så fick jag lov att dränera förgasarna, fick vakuumlås i förgasaren och va tji fan att få igång den!!

Tvångskör pumpen med batteriet så hör du hur den fyller upp förgasarna sen är det bara å starta.

tändstiften kanske :va min gammal gsx va lite tjurig när den va kall o behövde en urvarvning innan den vakna :)

Tack för alla synpunkter!

Tvångskör pumpen med batteriet så hör du hur den fyller upp förgasarna sen är det bara å starta.

Kolla så att soppapumpen går, det kan vara så enkelt som dålig kontakt i kablaget fram till pumpen. Kolla även "huvudsäkringen", dålig kontakt där kan ge underliga fenomen.

Jag gjorde som ni sa. Först lyssnade jag på bränslepumpen och verkade gå ett varv typ varannan sekund. Jag testade att tvångsmata den från batteriet och då gick den. Efter det lossade jag alla kontakter. De såg bra ut, det var en som var lite ärgig. Jag skrapade rent, sen satte jag ihop det och då gick bränslepumpen bättre och den hoppade igång. Jag blev väldigt lättade. Så ett stort tack.
Det är ju Bike Week nästa vecka och missa det för att hojen inte går skulle inte vara kul.

varje gång jag fick soppatorsk på min zxr så fick jag lov att dränera förgasarna, fick vakuumlås i förgasaren och va tji fan att få igång den!!

Det var intressant att läsa. Jag måste choka min för att få igång den efter soppatorsk, annars går den inte igång. Händer rätt ofta eftersom jag inte kan vrida om bränslekranen till reserven när jag sitter på hojen, utan jag måste stanna och då hinner hojen dö och utan choke startar den inte sen. Det är en lustig hoj, men kul!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda