2090548 Ja mycket slit har gått ner i den här hojen. Allt från oljeläckage till motorgång som gjort att hojen slutar dra nästan helt vid 8k för att den blöddrar och dränks i soppa. Det har troligen uppkommit från en sorts förgasartuning från någon, genom att näst intill skruva ur tomgångsskruvorna helt. De var nära inpå 5 varv ut, och ska vara 1.5 varv ut. När skruvarna skruvades tillbaka till 1.5 började flotörerna 1 och 2 att flöda som as. Närmare inspektion visade att "nålhuset" i flotörhuset hade bra dåliga tätningar, bytte ut dessa och den flödar inte längre. I flera olika testfaser med mätningar av elsystem hit och dit har även tändstiften bytts för säkerhets skull.
kamkedjan har bytts. Ventilkåpspackningen är bytt. Ventilernas spel är kollade. Förgasarna har fått sig en ordentlig genomgång i övrigt. Allt funkar fint.
Kylarvattnet var mer brunt än grönt. Så det har bytts ut till waterwetter-blandning.
Ny olja! Aldrig fel, iaf inte när förra var mer en sörja av olika vätskor (motorn släpper in luft eller kylarvatten i oljan fortfarande). Puh.
Ja, men iaf. Idag testkörde jag den och den gick prima! Frisk liten 400a som även på Tisdag får nya racedäck monterade så den kan gå lite hårdare och säkrare på bana (alicia har lyckats nöta ut däcken som sitter på rätt ordentligt. De har korvats! bra jobbat!)