Min ZXR 400, nylackad och klar!!

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Äntligen är hojen komplett :banana

Nylackad och näst intill helt nyrenoverad. Saknas lite dekaler men det ska på så småningom. Första turen för i år blir på tisdag nere på Sviestad.
Hoppas på att allt ska funka då
Den ser snabb ut iallafall :hihi

Utan Swedie hade den aldrig blivit så här fin, tack älskling :krama
 

Bifogat

  • PICT2532.jpg
    PICT2532.jpg
    133.3 KB · Visningar: 708
  • PICT2543.jpg
    PICT2543.jpg
    97 KB · Visningar: 325
  • PICT2559.jpg
    PICT2559.jpg
    139.3 KB · Visningar: 458
  • PICT2566.jpg
    PICT2566.jpg
    137.6 KB · Visningar: 337
Last edited:
Ja mycket slit har gått ner i den här hojen. Allt från oljeläckage till motorgång som gjort att hojen slutar dra nästan helt vid 8k för att den blöddrar och dränks i soppa. Det har troligen uppkommit från en sorts förgasartuning från någon, genom att näst intill skruva ur tomgångsskruvorna helt. De var nära inpå 5 varv ut, och ska vara 1.5 varv ut. När skruvarna skruvades tillbaka till 1.5 började flotörerna 1 och 2 att flöda som as. Närmare inspektion visade att "nålhuset" i flotörhuset hade bra dåliga tätningar, bytte ut dessa och den flödar inte längre. I flera olika testfaser med mätningar av elsystem hit och dit har även tändstiften bytts för säkerhets skull.
kamkedjan har bytts. Ventilkåpspackningen är bytt. Ventilernas spel är kollade. Förgasarna har fått sig en ordentlig genomgång i övrigt. Allt funkar fint.
Kylarvattnet var mer brunt än grönt. Så det har bytts ut till waterwetter-blandning.
Ny olja! Aldrig fel, iaf inte när förra var mer en sörja av olika vätskor (motorn släpper in luft eller kylarvatten i oljan fortfarande). Puh.

Ja, men iaf. Idag testkörde jag den och den gick prima! Frisk liten 400a som även på Tisdag får nya racedäck monterade så den kan gå lite hårdare och säkrare på bana (alicia har lyckats nöta ut däcken som sitter på rätt ordentligt. De har korvats! bra jobbat!)
 
Swedie skrev:
2090548
Ny olja! Aldrig fel, iaf inte när förra var mer en sörja av olika vätskor (motorn släpper in luft eller kylarvatten i oljan fortfarande). Puh.

Topplockspackningen?
 
Swedie skrev:
2090548 Ja mycket slit har gått ner i den här hojen. Allt från oljeläckage till motorgång som gjort att hojen slutar dra nästan helt vid 8k för att den blöddrar och dränks i soppa. Det har troligen uppkommit från en sorts förgasartuning från någon, genom att näst intill skruva ur tomgångsskruvorna helt. De var nära inpå 5 varv ut, och ska vara 1.5 varv ut. När skruvarna skruvades tillbaka till 1.5 började flotörerna 1 och 2 att flöda som as. Närmare inspektion visade att "nålhuset" i flotörhuset hade bra dåliga tätningar, bytte ut dessa och den flödar inte längre. I flera olika testfaser med mätningar av elsystem hit och dit har även tändstiften bytts för säkerhets skull.
kamkedjan har bytts. Ventilkåpspackningen är bytt. Ventilernas spel är kollade. Förgasarna har fått sig en ordentlig genomgång i övrigt. Allt funkar fint.
Kylarvattnet var mer brunt än grönt. Så det har bytts ut till waterwetter-blandning.
Ny olja! Aldrig fel, iaf inte när förra var mer en sörja av olika vätskor (motorn släpper in luft eller kylarvatten i oljan fortfarande). Puh.

Ja, men iaf. Idag testkörde jag den och den gick prima! Frisk liten 400a som även på Tisdag får nya racedäck monterade så den kan gå lite hårdare och säkrare på bana (alicia har lyckats nöta ut däcken som sitter på rätt ordentligt. De har korvats! bra jobbat!)

ZXR 400 i all ära,men varför inte köpa en annan hoj(Typ RS 250 :) ) och slippa alla problem?Hon ska köra 250SP eller?
 
Bakdelen är inte original va ? :va

Haha, erkänn att du har ett lilaorange helställ. Fan vad det hade matchat. :tummenupp
 
såg rejsigt ut... tycker mig känna igen färgerna från någon annans hojar.. :rolleyes: tror vi inte behöver nämna namn ens.. hehe.. men bra blir de... :tummenupp
 
SLADDVARNING skrev:
2091062 ZXR 400 i all ära,men varför inte köpa en annan hoj(Typ RS 250 :) ) och slippa alla problem?Hon ska köra 250SP eller?

Det här året kommer bara att bli övningsår. Så förmodligen bara träningar och inga tävlingar. Kanske någon B-tävling i slutet av året.
Sen får vi se vad det blir nästa år.

lorkan skrev:
2091128 Bakdelen är inte original va ? :va

Haha, erkänn att du har ett lilaorange helställ. Fan vad det hade matchat. :tummenupp

Nope, bakdelen är från en zx6r -05:a. Måste modifiera lite :hihi

Lilaoranget skinnställ, läckert.
 
H4 skrev:
2091026 Topplockspackningen?
Troligen, men jag orkar inte göra något åt det det här året. Blir till vinter att laga motorn.

Någon som har en undertail (race) till en ZX-6R 03-04 bakdel?

SLADDVARNING skrev:
2091062 ZXR 400 i all ära,men varför inte köpa en annan hoj(Typ RS 250 :) ) och slippa alla problem?Hon ska köra 250SP eller?
250SP är inte mycket felfriare än en ZXR400. Sen behövs det att 4-taktare kommer tillbaka inom racingens budget / billiga småklasser.
 
Last edited:
Bara en riktigt snygg ruta sen är den perfekt tycker jag

det roliga är att linjerna passar på hojjen trots nya kåpor, brukar se keffat ut gå äldre cyklar men jag gillar den där
 
Last edited:
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top