Min yamaha r6 bluddrar och går riktigt dåligt

Hedba

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2022
Hoj
Yamaha R6 2005
Hej, hoppas ni kan komma med tips på min vidare felsökning av hojjen.
Problemet började såhär.
Körde som vanligt, helt plötsligt började den bluddra vid gaspådrag? Hände ingenting när jag gasade? Bara bludder.
Kom hem och lät den stå på tomgång, och hörde då att den bluddrade på tomgång och gick skit. Lät som att den bara gick på 3cylindrar.
Tog den till en kompis och bytte tändstift och gjorde rent luftburk. Och den fortsatte att bluddra. Då insåg vi att 4ans cylinder var sjukt mycket oförbränd bränsle i. Den rann ut bränsle ur avgasröret.
Då tänkte vi att det är spridaren som ständigt står i öppet läge, så vi bytte spridaren men samma problem kvarstår.
Vad kan det vara? Hur kan man felsöka? Är inte motorkunnig alls men är verkligen tacksam för tips. Tack på förhand ?

Du skriver att du bytt tändstift, men får du gnista på fyrans cylinder?
Om du inte testat, så börja där.

Går samtliga cylindrar fett?
I så fall skulle jag kolla att spridarna tar emot rätt bränsletryck. Möjlig felkälla är bränsletrycksregulator, bränsle i vakuumslang på bränsletrycksregulatorn (om den har en) eller igensatt returlina (om den har en).

Går bara fyrans cylinder fett?
I så fall skulle jag titta på om spridaren verkar få rätt signal för att öppna och stänga som den ska. Innan man ger sig på att montera loss spridaren eller slita fram ett oscilloskop kan man ju kolla att kontakten ser okej ut, fäster som den ska och att kabeln ser hel ut.

På bil har jag varit med om skadade spridarkontakter som lett till glappkontakt.

"Hur kan man felsöka? Är inte motorkunnig alls."
Kan ge dig en grov idé om hur man felsöker.

Bensin, gnista, luft är lika sant på moderna motorer som på gamla.
Däremot blir felsökningskedjan längre på moderna motorer.

Jag börjar min felsökning med att leta mönster.
Låt säga att det var min hoj som fick motorproblem.

Först tittar jag på problemet jag har framför mig.
Påverkar det alla cylindrar på motorn eller bara en? Om jag inte vet, kan jag testa?
Är problemet hela tiden eller bara under vissa förutsättningar? Typ varm/kall, hård körning etc.

Sen tittar jag bakåt efter mönster till hur problemet uppstod.
Gjorde jag något särskilt när det hände? Gasat hårt t ex.
Var det regn eller hade regnat, varit fuktigt etc? Väta påverkar elektronik.
Var något utanför det normala? T ex urladdat batteri, högre/lägre temperatur på hojen, andra läten, svårare att starta samma dag osv.

Nästa steg är att utgå från bensin, gnista och luft till min felsökningsprocess.
Förhoppningsvis kan jag stryka massor ur min felsökningsprocess, baserat på de mönster jag hittat ovan.

Luft.
Kontrollera att luftfiltret inte är igensatt.
Kontrollera att avgasröret inte är igensatt.
Följ motorns andningsvägar in till luftboxen se att inget är igensatt.
Kontrollera att spjällhuset rör sig som det ska.

Gnista.
Ta loss stiftet, håll det nära motorblocket och kontrollera att du får gnista.

Om det inte blir gnista:
Kontrollera stiftet.
Kontrollera tändspolen.
Kontrollera kablage mellan ECU och tändspole.
Kontrollera kamaxelgivaren, den triggar ECUn som i sin tur triggar tändspolen.

Bensin.
Luftningsrören till tanken ska inte vara igensatta, för då får pumpen svårt att suga bränsle.
Bränslepumpen ska pumpa och ge rätt tryck till bränsletrycksregulatorn.
Bränsletrycksregulatorn ska ge rätt tryck till spridarna och returnera resten.
Spridarna ska öppna och stänga, samt ha rena munstycken så det blir en bra dimma.

Det handlar om att hela tiden försöka utesluta vad som inte är fel och sedan nästla sig djupare. Verkar en elektrisk komponent, som en sensor, vara inblandad får man försöka mäta och/eller byta. Det luriga med sensorerna är att man behöver lära sig om vad de gör, för att förstå hur och när de påverkar motorgången.

Last edited:
Ta komp prov på alla cylindrar. R6 har en egenhet med att kompen försvinner, om det berodde på spruckna cyl foder eller vad minns jag inte. Men det kommer som du beskriver, det var en annan R6 som detta hände på tidigare i våras.

Du skriver att du bytt tändstift, men får du gnista på fyrans cylinder?
Om du inte testat, så börja där.

Går samtliga cylindrar fett?
I så fall skulle jag kolla att spridarna tar emot rätt bränsletryck. Möjlig felkälla är bränsletrycksregulator, bränsle i vakuumslang på bränsletrycksregulatorn (om den har en) eller igensatt returlina (om den har en).

Går bara fyrans cylinder fett?
I så fall skulle jag titta på om spridaren verkar få rätt signal för att öppna och stänga som den ska. Innan man ger sig på att montera loss spridaren eller slita fram ett oscilloskop kan man ju kolla att kontakten ser okej ut, fäster som den ska och att kabeln ser hel ut.

På bil har jag varit med om skadade spridarkontakter som lett till glappkontakt.

"Hur kan man felsöka? Är inte motorkunnig alls."
Kan ge dig en grov idé om hur man felsöker.

Bensin, gnista, luft är lika sant på moderna motorer som på gamla.
Däremot blir felsökningskedjan längre på moderna motorer.

Jag börjar min felsökning med att leta mönster.
Låt säga att det var min hoj som fick motorproblem.

Först tittar jag på problemet jag har framför mig.
Påverkar det alla cylindrar på motorn eller bara en? Om jag inte vet, kan jag testa?
Är problemet hela tiden eller bara under vissa förutsättningar? Typ varm/kall, hård körning etc.

Sen tittar jag bakåt efter mönster till hur problemet uppstod.
Gjorde jag något särskilt när det hände? Gasat hårt t ex.
Var det regn eller hade regnat, varit fuktigt etc? Väta påverkar elektronik.
Var något utanför det normala? T ex urladdat batteri, högre/lägre temperatur på hojen, andra läten, svårare att starta samma dag osv.

Nästa steg är att utgå från bensin, gnista och luft till min felsökningsprocess.
Förhoppningsvis kan jag stryka massor ur min felsökningsprocess, baserat på de mönster jag hittat ovan.

Luft.
Kontrollera att luftfiltret inte är igensatt.
Kontrollera att avgasröret inte är igensatt.
Följ motorns andningsvägar in till luftboxen se att inget är igensatt.
Kontrollera att spjällhuset rör sig som det ska.

Gnista.
Ta loss stiftet, håll det nära motorblocket och kontrollera att du får gnista.

Om det inte blir gnista:
Kontrollera stiftet.
Kontrollera tändspolen.
Kontrollera kablage mellan ECU och tändspole.
Kontrollera kamaxelgivaren, den triggar ECUn som i sin tur triggar tändspolen.

Bensin.
Luftningsrören till tanken ska inte vara igensatta, för då får pumpen svårt att suga bränsle.
Bränslepumpen ska pumpa och ge rätt tryck till bränsletrycksregulatorn.
Bränsletrycksregulatorn ska ge rätt tryck till spridarna och returnera resten.
Spridarna ska öppna och stänga, samt ha rena munstycken så det blir en bra dimma.

Det handlar om att hela tiden försöka utesluta vad som inte är fel och sedan nästla sig djupare. Verkar en elektrisk komponent, som en sensor, vara inblandad får man försöka mäta och/eller byta. Det luriga med sensorerna är att man behöver lära sig om vad de gör, för att förstå hur och när de påverkar motorgången.
Den får fin gnista på alla 4.
Dock så varvar den upp och går bättre när man drar ur 4ans spridarkontakt. Det andra du skrev ska jag kolla lite närmare på ??

Den får fin gnista på alla 4.
Dock så varvar den upp och går bättre när man drar ur 4ans spridarkontakt. Det andra du skrev ska jag kolla lite närmare på ??
Åter igen ta komp test innan du gräver för djupt i grejerna. Spelar ingen roll vad du gör o hur bra gnista du har om kompen är borta i en cyl. Den går ej då.

Hittade tråden.

Last edited:
Ta komp prov på alla cylindrar. R6 har en egenhet med att kompen försvinner, om det berodde på spruckna cyl foder eller vad minns jag inte. Men det kommer som du beskriver, det var en annan R6 som detta hände på tidigare i våras.
God poäng. Kände inte till att R6 led av sådana problem.
Definitivt ett bra ställe att börja på.

Uppdatering.
Har inte hunnit att ta kompprov.

har dock använd mig av dioder till spridarna då jag misstänkte att fjärde spridaren sköt in soppa helatiden.
Satte dit diodern och startade, och diodern lös helatiden. Prövade 1-2-3ans cylinder och lampan pulserade som den skulle. Luktade då lite på styrboxen och den luktade bränt och hade smällt lite under. Så troligtvis har jag hittat felet.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra