Min Triple är inte rumsren

tänk om nån hade pissat en skvätt under hojen din :rolleyes:

ok, hade just innan slirat runt i soho för att komma till parkering, men det va på kvällen så inte hiskligt varmt i luften. Visserligen lyser inte bakgrunds lyset på temp urtavlan men den borde ju funka, nu tänkte jag inte på att titta på den då
Och som Rappe redan sagt så går det ut en dräneringsslang från expansionskärlet precis där. Inte alls ovanligt att de droppar ur sig lite, min droppar nästan alltid lite ur slangen :näsblod när jag ställer undan den. I mitt fall så kommer det sig av inspirerad körning och är oftast ingen större mängd, bara ett par droppar.

Jag hade samma problem med min Thunderace. Det visade sig att jag hade luft i systemet som expanderade mer än expnasionkärlet kunde hantera och då rann det över och blev en kisspöl under cykeln. När sedan motorn svalnade försvann all vätska ur expansionskärlet.

För att råda bot på det problemet:

1. Fyll till bredden i kylaren.
2. Fyll till mittemellan min och max i expansionskärlet.
3. Kör motorn tills fläktarna går igång.
4. Låt svalna! (risk för skållning)
5. Börja om på 1.

Efter varje repetition så rann det över mindre och mindre och tillslut var det så lite luft i systemet så att expansionkärlet kunde hantera variationerna.

Du kan vara helt lugn! håll koll på din tempmätare bara, lyssna så fläkten snurrar igång.
Är inte så hajj på det här, finns det en fläkt!
Tog hojjen till jobbet i morse och håller kolla på temp mätaren (står konstant på normal sträcket) fyllde på lite i skärlet som va på min typ. Inte en droppe när jag stannade iaf.
Ska följa Wibäck's råd ovan, men nu får den stå över helgen, AC i kväll. Tack för alla goda råd. /D

På sjukhus hade du fått alkohol som motgift då alkohol har högre affinitet för enzymet som metaboliserar dem båda (nedbrytningsprodukterna av etylenglykol som orsakar skada). Så jag skulle rekommendera några öl om det inte gått en halv dag sen du slickade i dig. Somnar du lite lättare också kanske.

:hihi

grymt skäl att nämna för tjejen när man är full :D

"jag råkade få i mig lite glykol så jag var tvungen till att hälla i mig lite sprit :hundögon"
:rofl

Ok, vad är då min-nivån, lite otydliga symboler tycker jag.

Japp, det e inte de symbolerna, det ær bruksanvisningssymboler... Skruva av førarsætet också, då kommer du se det lætt. Konstig konstruktion det dær men så e det...

Ang. Glykol; så har jag lært mig o så har jag alltid gjort, alltså att først lukta, sen ev. smaka. Men aldrig svælja såklart. Jag menar, i de små mængderna så finns det ju inget på en hoj som ær så farligt. Det e ju inte direkt en sked kvicksilver man slickar i sig...

Japp, det e inte de symbolerna, det ær bruksanvisningssymboler... Skruva av førarsætet också, då kommer du se det lætt. Konstig konstruktion det dær men så e det...

Ang. Glykol; så har jag lært mig o så har jag alltid gjort, alltså att først lukta, sen ev. smaka. Men aldrig svælja såklart. Jag menar, i de små mængderna så finns det ju inget på en hoj som ær så farligt. Det e ju inte direkt en sked kvicksilver man slickar i sig...

Ok, jag ska skruva av förarsätet och kolla, känns som man skulle behöva en service manual.

Tryck testa systemet .

ang nivån kolla i din instrutions bok sen e din bild inte tydlig nog o se på vad det e för symboler :gnissla ser ju ut som jaja :va

Fläckten bör du höra ps sitter nära kylaren

Sen åk till ks för avgiftning :D DirEct :Bugar:Bugar ;)

Eller rättare bolaget :tummenupp

//Robin

Ni anar inte hur mycket glykol farsan råkade få i munnen en gång, 2 år efter lever han fortfarande.

Går att slicka på glykol utan att dö men det är verkligen inget att rekommendera :)

Ok, jag ska skruva av förarsätet och kolla, känns som man skulle behöva en service manual.

det finns flera slangar det kan komma vätska ur på samma ställe på en triple alla ofarligt.

Slangen det sitter som ett extra "rör" i är luftburksdränering. När du ändå krälar runt under hojen och slickar på marken :confused:passa på att dra ur "röret" (Som i skälva verket är en "plugg") och låt eventuell vätska som samlats i luftburken rinna ut. Glöm inte att sätta tillbaka pluggen.

En slang är för tanklocksbrunns dränering. Det är hyfsat bra om den inte är igensatt av diverse skit. Om den är igensatt rinner det ner vatten, avfettning, schampo och vägdamm i tanken varje gång du öppnar för att tanka. Jag brukar kolla det då och då när jag tankar genom att tanka lite soppa över det hålet på kanten under tanklocket. Om det pölar under hojen är det OK. Om inte så måste man blåsa försiktigt i rätt slang under hojen. Tiita inte i hålet under tanklocket när du gör detta. :huvet

En slang är tankventilationen. Om det är stopp i denna så får du undertryck i tanken och hojen går dåligt. Om du inte redan ersatt tippventilen med ett rör så gör det.

En slang är expansionskärlsevakuering. Ur denna kommer det kylarvätska om man fyllt kylvätska till maxnivån. Det kommer att pissa ur den slangen tills nivån kommer ner strax över minimum.

Om du nu tar besväret med att identifiera dom olika slangarna, passa då på att märka dom så det blir lättare till nästa gång.

OBSERVERA ! om du blåser med tryckluft i det du tror är tankbrunnsdräneringen och det hörs en rejäl smäll så är det bara gummilocket till expansionskärlet som smällt upp. :D

Last edited:
det finns flera slangar det kan komma vätska ur på samma ställe på en triple alla ofarligt.

Slangen det sitter som ett extra "rör" i är luftburksdränering. När du ändå krälar runt under hojen och slickar på marken :confused:passa på att dra ur "röret" (Som i skälva verket är en "plugg") och låt eventuell vätska som samlats i luftburken rinna ut. Glöm inte att sätta tillbaka pluggen.

En slang är för tanklocksbrunns dränering. Det är hyfsat bra om den inte är igensatt av diverse skit. Om den är igensatt rinner det ner vatten, avfettning, schampo och vägdamm i tanken varje gång du öppnar för att tanka. Jag brukar kolla det då och då när jag tankar genom att tanka lite soppa över det hålet på kanten under tanklocket. Om det pölar under hojen är det OK. Om inte så måste man blåsa försiktigt i rätt slang under hojen. Tiita inte i hålet under tanklocket när du gör detta. :huvet

En slang är tankventilationen. Om det är stopp i denna så får du undertryck i tanken och hojen går dåligt. Om du inte redan ersatt tippventilen med ett rör så gör det.

En slang är expansionskärlsevakuering. Ur denna kommer det kylarvätska om man fyllt kylvätska till maxnivån. Det kommer att pissa ur den slangen tills nivån kommer ner strax över minimum.

Om du nu tar besväret med att identifiera dom olika slangarna, passa då på att märka dom så det blir lättare till nästa gång.

OBSERVERA ! om du blåser med tryckluft i det du tror är tankbrunnsdräneringen och det hörs en rejäl smäll så är det bara gummilocket till expansionskärlet som smällt upp. :D

Mycke och bra tips, det där printar jag ut. Tack

När det gäller glykol är det väl inte direkt livsfarligt i microskopiska mängder som vi pratar om här.

Efter många sena kvällar framför Discoverys "Crime Night" är det väl ett poppis gift för gubben kärringen tröttnat på (blanda i maten). Ska visst vara väldigt svårt att spåra. Men i de fallen tog det tid. Gubbarna blev oförklarligt skjuka.

Summa summarum är mängden TS ev fått i sig ofarlig. Om än en ursäkt för en liten spontanfylla... :)
Även om man fått i sig träsprit (metanol) är mig veterligen behandligen en statligt betald fylla då etanol prioriteras av kroppen att bryta ner och metanolen passer genom systemet.

Ok, vad är då min-nivån, lite otydliga symboler tycker jag.

Det finns dymboler, otydliga men dock, men eftersom nivån reglerar sig självt som sagts, så behöver du inte bry dig om den. se bara till att det finns från början.

Lossa kåpan framför tanken och kolla så det är avluftat. Ibland behöver man klämma på slangarna för att få ut all luft.

Slangen från vevhusventilationen går upp i luftburken. Om du välter åt vänster så rinner olja ner i ettans cylinder när du ställer upp den igen. Om du sedan startar och har otur kröker du vevstaken. Vätska är inte komprimerbar. Lösningen är att ta bort slangen från luftburken innan eller lossa stiften och köra ut oljan med startmotorn...

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back