Min Triple är inte rumsren

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Efter dagens efterjobbet runda på ca 10 mil stannar jag och tog en burgare på slutet, kom tillbaks till hojjen och såg en liten pöl stor som em femma under motorn. Hmm.
Kände med handen undertill och fick tag i en liten slang som det droppa till i. Kände lite på pölen och det va inte olja.

Körde hem och parkerade, drog på lite på örbyleden men inget märkvärdigt, när jag sen ställde hojjen och stängde av så fjöla den på i slangen rätt mycket (se bild)
Såg ut som rost vatten och smakade sött.
Är detta nåt normalt för en Triumph Speed Triple -99?

Bifogat

• PölFjöl.jpg
    PölFjöl.jpg
    142.3 KB · Visningar: 146
Något vätska läcker uppenbarligen. Kylarvätska kanske? Det kan vara riktigt halt om du får det på bakhjulet. Undersök vad det är för läckage innan du använder motorcykeln igen.

Du har just smakat på glykol o ska köpa en trisslott om du vaknar i morrn!

Gråt inte. Min Daytona pinkade ur sig bra mycket mer än sådär efter att jag bytt kylarvätska (och troligen fått till en luftblära nånstans i systemet) Lyft på pass.sadeln o kolla nivån i kärlet!

Last edited:
Stoppar du alla okända ljusa vätskor i munnen? I övrigt har jag inget att bidra till i denna tråd, hoppas det löser sig :glömdet

Ser ut som att du eventuellt kan ha samma problem som jag hade.
Trodde från början också att det var från en slang det läckte, men visade sig vara vattenpumpen och pölen verkar ser ut att vara precis under just denna. Lägg dig ner o kika UNDER pumpen. Där sitter ett hål (om det är som på min Honda, men tror detta är standard) spana ifall det är ur detta hålet det läcker. Orkar inte gå in på exakt hur det funkar, men är det ur detta sk "skvallerhålet" så är det dags att byta vattenpump.

Hoppas det var till nån hjälp.

MVH

Ser ut som att du eventuellt kan ha samma problem som jag hade.
Trodde från början också att det var från en slang det läckte, men visade sig vara vattenpumpen och pölen verkar ser ut att vara precis under just denna. Lägg dig ner o kika UNDER pumpen. Där sitter ett hål (om det är som på min Honda, men tror detta är standard) spana ifall det är ur detta hålet det läcker. Orkar inte gå in på exakt hur det funkar, men är det ur detta sk "skvallerhålet" så är det dags att byta vattenpump.

Hoppas det var till nån hjälp.

MVH
Ja lite, men det såg ut som slangen skulle hänga där för att drenera ut nåt överflödigt, inte som det lossnat eller så. Ska ta några bilder i morgon och låta hojjen stå sen.

Du har just smakat på glykol o ska köpa en trisslott om du vaknar i morrn!

Gråt inte. Min Daytona pinkade ur sig bra mycket mer än sådär efter att jag bytt kylarvätska (och troligen fått till en luftblära nånstans i systemet) Lyft på pass.sadeln o kolla nivån i kärlet!

Antagligen börjar glykolen verka, för det sista du skrev såg jag inte först.:) tack för tipset. Det finns alltså en behållare där! Har bara haft hojjen en vecka, och inte så hajj på sån här

Ps drack för säkerhets skull en tre grädde nyss.

Last edited:
Går en slang från expantionskärlet för att dränera ut kylvätskan om nivån blir för hög.
Vart varmt idag och så går tempen mot max och man har lite förmycket kylvätska i systemet trycks det
Överflödiga ut.

Jo har förstått det, nu vet jag inte vad som mest oroar:confused:

Lugn bara lugn nu, nu ska du inte bli uppskrämd i onödan här. Det krävs betydligt större mängder än det lilla som du kan ha lyckats slicka i dig för att glykol ska kunna bli dödligt för en människa.
Så oroa dig för hojen istället du det hade jag gjort :tummenupp

Lugn bara lugn nu, nu ska du inte bli uppskrämd i onödan här. Det krävs betydligt större mängder än det lilla som du kan ha lyckats slicka i dig för att glykol ska kunna bli dödligt för en människa.
Det är fortfarande små mängder det handlar om, runt en dl för en människa. Och givetvis tar njurarna skada av mindre mängder än så.

Det behövs några dl etylenglykol för att avlida ja men det är givetvis inte så att njurarna är helt friska efter 2.99dl men fulla av nekros vid 3.00dl.

Dödliga mått för vuxna när det gäller glykol anses vara 100 ml. Och jag tror knappast att det är en mängd som ts behövde inta för att känna smaken på vätskan.
Så fortfarande, en slick hit eller dit har ingen betydelse i det stora hela. Det är en fis i rymden

Tack

Ovan inlägg med triss lotten va inge rolig, jag låter hojjen stå i morgon och kollar upp i lugn och ro med kunnig person.

Det är fortfarande små mängder det handlar om, runt en dl för en människa. Och givetvis tar njurarna skada av mindre mängder än så.

Men sedan så är det förövrigt inte bara njurarna som tar skada, utan även hjärta & lungor och det centrala nervsystemet kan åka på en rejäl dänga. Och skiten med nervsystemet kan dra igång redan 30min efter intaget, medans njurproblemen startar först runt ett dygn senare och ibland senare ändå! OM man nu har fått i sig en såpass mängd att det faktiskt tar någon skada.

Jag har själv fått i mig glykol två gånger som liten knodd då jag var lite väl klåfingrig och skulle vara med och pilla och smaka överallt.. Glykol är ju sött å fint i smaken vilket brukar uppskattas bland barn och djur tyvärr.... Då var jag dessutom jäkligt liten och det blev något mer än några slick där båda gångerna innan jag var klar. Och ingen sjukhus vistelse.
Så glöm all denna hysteri, hade han gjort som alkisarna och dragit fram HB dunken så hade man DÅ kunnat dra svansen åt sig och kanske kallat in förstärkning.... :D

Ovan inlägg med triss lotten va inge rolig, jag låter hojjen stå i morgon och kollar upp i lugn och ro med kunnig person.

Men vaffa...Vad har jag gjort?!? F'låt!
Gå o lägg dig o sov gott! Det är ju inte precis koncentrerad glykol du fått ett uns av på tungan. Hoppas grädden var god....

O i morrn: Följ slangen.

Men vaffa...Vad har jag gjort?!? F'låt!
Gå o lägg dig o sov gott! Det är ju inte precis koncentrerad glykol du fått ett uns av på tungan. Hoppas grädden var god....

O i morrn: Följ slangen.
Lugnt, jag va väl inte i mode för skämt, haft hojjen en vecka bara så blev nog lite stressad och anade nog efteråt att det inte va så hälsosamt med Glykol, men hade ingen erfarenhet av det bara.

På sjukhus hade du fått alkohol som motgift då alkohol har högre affinitet för enzymet som metaboliserar dem båda (nedbrytningsprodukterna av etylenglykol som orsakar skada). Så jag skulle rekommendera några öl om det inte gått en halv dag sen du slickade i dig. Somnar du lite lättare också kanske.

Last edited:
Hade samma sak på min Triple när den blev varm efter körning i stan, brunaktig vätska ur samma slang, tydligen inget att oroa sig för!

Hade samma sak på min Triple när den blev varm efter körning i stan, brunaktig vätska ur samma slang, tydligen inget att oroa sig för!
ok, hade just innan slirat runt i soho för att komma till parkering, men det va på kvällen så inte hiskligt varmt i luften. Visserligen lyser inte bakgrunds lyset på temp urtavlan men den borde ju funka, nu tänkte jag inte på att titta på den då

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back