Min Suzuki gsx750f - 89 vill inte starta!

Starhustler

Ny medlem
Gick med
15 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx750f-89
Hej MC-folket!
Jag köpte en gsx750f som var tänkt som övningskörningshoj. Den verkade fungera bra först. Och den kunde köras hem. Men redan under hemresan började den krångla!
Först så ville motorn inte gå under tomgång. Och sedan nästa dag ville den inte alls starta.

Jag har testat att byta tändstift och luftfilter, men icke!
Det som händer när jag vrider på nyckeln är att neutrallampan och oljelampan tänds. Men varken tuta, blinkers eller något annat vill fungera.

Jag gissar på att det är något elektriskt fel men jag är helt nybörjare på detta! Jag har försökt hitta huvudströmbrytaren (Circuit breakern) men jag kan inte hitta den alls! Men kan det vara något mer säkringarna när ändå lamporna på instrumentpanelen tänds?

Skulle bli mycket glad om någon mer kvalificerad kunde komma med någon teori på vad felet skulle kunna vara. Jag har skaffat verkstadshandboken till hojen så om jag bara skulle få ett hum om vad problemet skulle kunna vara så kanske jag skulle kunna försöka fixa problemet själv.

Tack på förhand! :)
 
Jag bara slänger ur mig: kan batteriet ha dött pga trasig laddregulator?
 
Kanske, men lyser neutral och oljelamporna om batteriet är dött? Det känns som att allt borde vara slocknat då, men jag vet inte hur det funkar riktigt. Jag glömde förresten att säga att farsan lyckades få igång den för någon dag sedan, men då går den jätteojämnt på tomgången istället.
Kan det hänga ihop på något sätt? (Ojämn tomgång och elfel)
 
Har ni ingen multimeter att mäta batterspänningen med?
 
Vissa lampor på min förra hoj kunde lysa trots kasst batteri men hojen vägrade starta ändå.
När jag bytte batteri funkade allt perfekt igen :)
 
Nej tyvärr swlabr har jag ingen multimeter, men det kan jag nog låna av någon!
Jaha Zafiro, det känns ju lite betryggande att höra! Hoppas jag också bara behöver byta till ett nytt batteri!
 
Du kan ju såklart lossa nån av glödlamporna som inte lyser och kolla att de är hela. Om glödlampan fram är hel, kan du ju prova att koppla direkt till batteriet med två sladdar: minus till sidan på sockeln. JÄVLIGT försiktig med att inte sladdarna snuddar varandra, då säger det PANG! Om det lyser kraftigt och fint då, utan tendens att snabbt minska i styrka, men inte när lampan är monterad, kan det ju ge nån slags indikation om batteriet, samt att felet kanske sitter någon annanstans.

Tills du fått tag i multimeter...
 
Last edited:
Schysst! Ska testa detta nästa gång jag är hos hojen. Om jag inte lyckas skaffa en multimeter tills dess. :P
 
Nu skrev jag fortare än jag tänkte...:rodnar
Din framlampa ser naturligtvis ut mer enligt denna:
bulb.jpg
Tre kontakter vid foten, där den ena är minus (jord), och de andra två är hel- samt halvljus.
Lär bli mycket varm mycket fort, så största försiktighet!!

Med tanke på kontakternas närhet, det starka ljusskenet och värmeutvecklingen i en så kraftig lampa som framlampan, så är det högst tvivelaktigt att rekommendera ett sånt test.
Vill du ändå prova, låt inte lampan lysa mer än nån sekund.

Mycket bättre och säkrare med multimeter förstås.
Blinkerslamporna däremot lär vara av enkel traditionell typ med vanlig sockel, där fotkontakten är plus och sockelsidan minus.
 
Nej tyvärr swlabr har jag ingen multimeter, men det kan jag nog låna av någon!
Jaha Zafiro, det känns ju lite betryggande att höra! Hoppas jag också bara behöver byta till ett nytt batteri!

Det vanliga förklaringen till att batteriet inte orkar starta hojen är fel på laddningen.
Dvs laddningsregulator eller generatorlindningar eller bådadera.
Vanligast laddningsregulator.

Vad jag gjorde i ditt ställe för 7 år sedan: Köpte nytt batteri, laddade batteriet och satte in det i hojen. Och hojen startade.
Men regulatorn var kass så batteriet laddade ur sig.
Så det blev ny laddningsregulator. Också.

För att starta hojen fodras att batteriet klarar ca 12 Volt när startmotorn går.
OBS Startmotorn går runt vid lägre spänning men hojen startar inte....
För att tända lampor räcker ca 6 Volt....
Multimeter:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Fungerar laddningen som den ska ska batteriet ha med tändbelysning från 14,0 Volt till 14,5 Volt. Oberoende av varvtal från tomgång och uppåt.
 
Last edited:
Denåterfödde, jag ska köpa mig en multimeter idag och testa. Men shit, hoppas verkligen inte det är laddregulatorn det är fel på, jag hittade inte ens den som extradel till min modell... :o
 
Du hade verkstadsmanualen? Kolla på "voltage regulator". Det är den som håller spänningen på konstant nivå, ca 13.5-15V. På en del hojar är en sån ihopbyggd med "rectifier", dvs likriktare, vars jobb är att omvandla växelströmmen från generatorn till likström. Då heter grunkan "regulator/rectifier". I manualen lär det framgå om det är två separata delar, eller en och samma.

Denna första del av elektroniken består alltså av:
generator/stator - likriktare - regulator - batteri.
 
Last edited:
Nej, det har jag kommit ihåg. :)

Du skrev inte att du hade kollat det - så jag lära bara fråga. Oljelampan och neutral lyser men inget annat... det låter som bränd säkring, kortslutet kablage någonstans (kablarna blir lite sköra med åldern) eller oxiderad anslutning. Använd inte 556, WD40 eller liknande på kontaktstyckena, måste du använda något, använd vaselin (fuktskydd).
 
Bara för att utesluta det enklaste, har du kollat så polerna är rena och har bra kontakt? Senast i helgen fick jag dra åt pluspolen på min hoj.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Bara för att utesluta det enklaste, har du kollat så polerna är rena och har bra kontakt? Senast i helgen fick jag dra åt pluspolen på min hoj.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Nej, det har jag inte gjort. Ska man rengöra dem på något speciellt sätt?

Idag testade jag iaf att ladda batteriet igen, men den gick ändå inte att starta. Det verkar som att batteriet har laddat ur sig något eftersom att det bara lyste 3 piggar på batteriladdaren när jag kopplade i den först, även fast det bara var några dagar sedan jag laddade det senast! Man tycler ju att det borde visa fullt från början då.

Men iaf, imorgon ska jag köpa mig en multimeter och testa lite med den. :P
 
Nej, det har jag inte gjort. Ska man rengöra dem på något speciellt sätt?

Idag testade jag iaf att ladda batteriet igen, men den gick ändå inte att starta. Det verkar som att batteriet har laddat ur sig något eftersom att det bara lyste 3 piggar på batteriladdaren när jag kopplade i den först, även fast det bara var några dagar sedan jag laddade det senast! Man tycler ju att det borde visa fullt från början då.

Men iaf, imorgon ska jag köpa mig en multimeter och testa lite med den. :P
Det kan ju vara en klocka eller tvuvström som gör att batteriet laddar ur långsamt.
Det finns något som heter polfett. Har aldrig använt det själv men det ska vara bra tydligen.
Dra åt polerna ordenligt, så att de inte skruvas loss när det skakar och guppar.
Om polerna är smutsiga torka av dem med trasa så gott det går. Helst metallrent men allt är ju beroende på hur mycket okja och damm som man orkar gnugga bort.

Ska bli spännande att se vad orsaken var.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Kabelanslutningarna till batteriet heter polskor.
Och dåligt dragna polskor är en vanlig orsak till strul.
Det jobbigaste är att det kan gå utmärkt starta hojen och problemet kommer först vid högre varvtal när vibrationerna får polskon att ibland tappa kontakten med batteriet.

En vanlig orsak till dåligt dragna polskor är "för" mjukt bly i batteripolerna.
Bly som "sätter" sig med tiden och gör att det blir glapp.

Så att kolla att polskorna är dragna, då och då är bra.
Säger jag som har lättåtkomliga batterier.

Rengöra, jag brukar torka rent med toapapper när jag ser smuts (dra ner sk hushållsrulle till garaget är slöseri med papper tycker jag, det mesta är ju smått....)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top