Min Suzuki överstyr?

thult92

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Hey guys!

Jag har precis blivit en ny ägare till en suzuki gsx 600f 1999, är otroligt nöjd med cykeln men det är bara en sak jag har hängt upp på mig på!

När man kör i lite lägre hastigheter, till ex svänger i rondeller och liknande så överstyr cykeln väldigt mycket, den vill svänga fullt ut med styret och vika cykeln vilket är lite smått oroväckande då det är otroligt tungt att hålla emot styret när den bara vill lägga sig..

Är det någon som har eller har haft samma problem/känsla? Finns det något sätt att lösa det ellet är det bara att vänja sig vid det nya körsättet? ;)
 
Har du provat att hålla lite gas genom svängen?
 
Var finns du ? Låt någon som kört ett tag testa om det är normalt.
 
Ett klassiskt fall av för lite luft i däcken. Jag slutar aldrig förvånas av hur okänsliga motorcyklister är vad gäller rätt lufttryck. Jag kollar luften innan varje tur jag kör men de flesta kollar kontrollerar inte ens trycket innan vårens första tur.
 
Japp, lufttrycket i däcken kan få den bästa av hojar att uppföra sig som den lokala slynan i området.Har själv en förmåga att kolla detta lufttryck alltför sällan.Först vid 200 km/h brukar tanken på om det är rätt tryck i däcken att dyka upp för egen del ... så lagom dags då med andra ord. :crash (får väl skylla på tidig demens).
 
Last edited:
Är gaffeln sänkt i kronan?
Är fjäderförspänningen bak för mycket?
Det låter som cykeln lutar för mycket framåt ...
 
Tack för alla svaren! Jag ska kolla allt med däcktrycket och om allt är rätt balanserat!!
Har ju testat att ha lite gas genom kurvorna men man ska väl inte behöva "hålla" emot för att cykeln inte ska vrida sig helt?

Om jag behöver underöka fjäderspänning och liknande på cykeln hur gör jag det?

Tack på förhand kungar e ni!
 
Hjälper inte luft trycket & om inte däckerna är överslitna så gå över & grundinställ fram & bak stötdämparna, & som tidigare nämnt fram gaffel höjden över kronan om den sitter i org läge eller om den är sänkt fram för mycket.

Hittar du inga fel utöver detta, så får du testa dig fram med körlutningen & tyngdpungten fram/bak, ovan till ny hoj & man får brottas innan man vant sig är väldigt vanligt.
 
Last edited:
Har du provat att hålla lite gas genom svängen?

Faktiskt kan jag bara instämma !
Min fullkomligen störtdyker om jag försöker lägga cyckeln ned i en rondell med för låg fart :gnissla !
Min sugga är omöjlig att lägga ned med för dåligt lufttryck, rena brottningsmatchen att få den dit jag vill då :D !
Så taskigt lufttryck tror jag inte är prob här, utan snarare osäkerhet ifrån föraren :rolleyes: !
Men det är bara en gisning från min sida :hej
/ A.B
 
Styrvikterna kvar? Kan bli lite nervig utan dessa, inte minst i långsamma kurvor och vid manövrar som garagevändning och liknande.
 
Däck som tvingar mig att anspänna armarna i en kurva är jag för övrigt fullständigt allergisk mot. Det ska inte behövas! En lätt motstyrning för att svänga och sedan ska den ligga där om ingen kursändring görs. Det är skillnad på däck och däck.
 
Hexafluxen är ju överklockad hör ni väl.

Bara att lämna in till auktoriserat proffs diRreCkT. Lär tyvärr kosta skjortan att få ordning på.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top