Min Speed Triple startar ej

Gözzer

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2022
Hoj
Triumph Speed Triple 2008
Jag behöver tips och råd hur jag löser problemet med att min Speed Triple inte startar.
Jag får igång den med startgas, men det verkar som den inte får bränsle, är det någon som har haft liknande problem?
Min misstanke är att bränslepumpen har lagt av.

Är tacksam för tips eller råd hur jag löser detta.
/Anders

Nu verkade det ju inte som att batteriet var TS problem då den tänder på startgas men man ska ALDRIG kabla en motorcykel från en bil med motorn igång. Kan ge överslag i hojens elsystem och förstöra dyra elprylar. Kabla direkt från batteriet med avstängd motor i bilen så blir det bra.
Kan du utveckla detta och isåfall hur det går till?

Jag förstår inte skillnaden

Kan du utveckla detta och isåfall hur det går till?

Jag förstår inte skillnaden
Att det skulle bli överslag är naturligtvis bara prat från någon som tror de kan el. Typ som klassikern vid elfel när någon direkt säger ”det måste vara någon typ av jordfel”.

R/R(regulator/rectifier) kan bränna då all ström som hojens stator genererar måste avledas.

Att starta hojen från en bil som är igång en kortare stund är ingen fara.

Vill man VETA att hojens laddregulator inte kommer att stekas låter man bilen vara avstängd INNAN man ansluter "starthjälpen". En bilgenerator ca 100 ampere, en hoj ca 10 ampere. Kan man bara TRO att hojens laddregulator inte vill reglera ned det en tomgångskörande bil avger får man vara beredd att köpa ny regulator till hojen. Oftast är de inbyggda i de moderna hojarna så då är det en ny generator man lär köpa. TRO kostar pengar.

Vill man VETA att hojens laddregulator inte kommer att stekas låter man bilen vara avstängd INNAN man ansluter "starthjälpen". En bilgenerator ca 100 ampere, en hoj ca 10 ampere. Kan man bara TRO att hojens laddregulator inte vill reglera ned det en tomgångskörande bil avger får man vara beredd att köpa ny regulator till hojen. Oftast är de inbyggda i de moderna hojarna så då är det en ny generator man lär köpa. TRO kostar pengar.
Bra bilgenerator som laddar 100 A på tomgång. En tredjedel av det minus bilens förbrukare är närmare sanningen.

Frågan var vad skillnaden mellan startad bil och avstängd bil är och varför det ger överslag i hojens elsystem. Tror du missade poängen när din caps lock hängde sig.

Svaret är att det blir inget överslag och att starta hojen från en bil på tomgång är ingen fara så länge som man inte är påkopplad mer än en kortare stund. Det är inte samma som att jag förespråkar att man ska ha bilen igång. Tvärtom, jag ser ingen anledning att ha bilen igång.

Jag har sett på två av mina hojar att instrumenteringen fått spelet när jag jumpstartat från bil med gående motor, men fungerat utmärkt så fort jag stängt av bilmotorn.
Så efter det rekommenderar jag att alltid stänga av bilmotorn.

Jag har sett på två av mina hojar att instrumenteringen fått spelet när jag jumpstartat från bil med gående motor, men fungerat utmärkt så fort jag stängt av bilmotorn.
Så efter det rekommenderar jag att alltid stänga av bilmotorn.
På vilket sätt fick de spel? Instrumenteringen är det som klarar allra stört spänningsskillnader och kan omöjligt dra mer ström än de är designade för. Du har sett eller minns fel.

Vill fortfarande poängtera att jag fortfarande inte tycker man ska kabla från en bil som går eftersom det inte gör någon nytta.

På vilket sätt fick de spel? Instrumenteringen är det som klarar allra stört spänningsskillnader och kan omöjligt dra mer ström än de är designade för. Du har sett eller minns fel.

Vill fortfarande poängtera att jag fortfarande inte tycker man ska kabla från en bil som går eftersom det inte gör någon nytta.
Nej, jag varken minns eller har sett fel.
Otrevligt påstående.

Hojen är för övrigt till salu om det är någon som känner någon.
1900 mil, 2008 Nytt batteri och kommer bli nybesiktigad.
Finns Zard slip-on med. Priside: 47500:-

Last edited:
Det jag tror kan hända är att spänningen från en bil i gång kan vara lite för hög för motorcykelns elektronik. Men eftersom en motorcykels startmotor inte drar mycket finns ingen anledning att ha bilen i gång.
Hede en skitbil (Landcruiser) där datorn dog för att generatorremmen slirade så att datorn fick underspänning.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon