Min Speed Triple startar ej

Gözzer

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2022
Hoj
Triumph Speed Triple 2008
Jag behöver tips och råd hur jag löser problemet med att min Speed Triple inte startar.
Jag får igång den med startgas, men det verkar som den inte får bränsle, är det någon som har haft liknande problem?
Min misstanke är att bränslepumpen har lagt av.

Är tacksam för tips eller råd hur jag löser detta.
/Anders

Av egen erfarenhet och vad jag läst så är de extremt känsliga för batterier med dåligt med kräm. Koppla startkablar från en bil som är igång så att batteriet inte sjunker vid startförsök.

Av egen erfarenhet och vad jag läst så är de extremt känsliga för batterier med dåligt med kräm. Koppla startkablar från en bil som är igång så att batteriet inte sjunker vid startförsök.
Nu verkade det ju inte som att batteriet var TS problem då den tänder på startgas men man ska ALDRIG kabla en motorcykel från en bil med motorn igång. Kan ge överslag i hojens elsystem och förstöra dyra elprylar. Kabla direkt från batteriet med avstängd motor i bilen så blir det bra.

Om den tänder på startgas så är det ju soppatillförseln som är problemet. Finns det något filter i bränslepumpen som beckat igen? Alternativt att pumpen kolat helt och hållet?
Jag börjar att tro att det är bränslepumpen som har sagt upp sig, den sitter ju skruvad upp i tanken med c:a 8 skruvar, något filter tror jag inte finns där.

Jag som inte läser ordentligt.
Om det är svårt att avgöra om bränslepumpen går/låter så lyft tanken och försök hålla ett par fingrar på pumpen när du slår på tändningen och känn om den vibrerar.

Jag börjar att tro att det är bränslepumpen som har sagt upp sig, den sitter ju skruvad upp i tanken med c:a 8 skruvar, något filter tror jag inte finns där.
Njae, är det som på Daytona 675 tror jag att filtret kan sitta på insidan, vid tankens inlopp. Om jag inte alldeles missminner mig. Som Kokosbjörnen säger - kolla om soppapumpen aktiveras eller lossa på anslutningen vid insugsbryggan och kolla att Du får tryck?

Njae, är det som på Daytona 675 tror jag att filtret kan sitta på insidan, vid tankens inlopp. Om jag inte alldeles missminner mig. Som Kokosbjörnen säger - kolla om soppapumpen aktiveras eller lossa på anslutningen vid insugsbryggan och kolla att Du får tryck?
Ska kolla det

Har för mig att ett fulknep med trilskande soppapumpar är att knacka lätt på den. Inte för att man vill köra runt med en sån då och riskera att bli strandad ute i obygden men om den börjar funka efter ett knack har du ju åtminstone isolerat problemet.

Har för mig att ett fulknep med trilskande soppapumpar är att knacka lätt på den. Inte för att man vill köra runt med en sån då och riskera att bli strandad ute i obygden men om den börjar funka efter ett knack har du ju åtminstone isolerat problemet.
Ja, det är det första jag ska testa, det brukar ju gå med startmotorer. Hojen har stått länge så det kan vara att pumpen har satt sig.

Oxid i kontaktstycket till pumpen?
Har pumpen en egen säkring som har gått?
Mät om du har 12 volt fram till pumpen.
Lossa bensinslangen från pumpen och blås försiktigt i den med tryckluft, du har nån skruv på railen som du kan lossa så att du hör om luften går fram.

Oxid i kontaktstycket till pumpen?
Har pumpen en egen säkring som har gått?
Mät om du har 12 volt fram till pumpen.
Lossa bensinslangen från pumpen och blås försiktigt i den med tryckluft, du har nån skruv på railen som du kan lossa så att du hör om luften går fram.
Tackar för alla tips, ska kolla det ikväll.
Vore trevligt att få igång den.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...