Min skithelg

oFFkeFF skrev:
Jahapp, sådär, då har man rivit isär hela motorn nudå..
Kolven, ja den var det inte mycket kvar av, och det var mycket våld som krävdes för att få ut den ur cylindern.. Totalt spikat sönder, och knappast på underbestyckning utan förmodligen spikningar för att den övre cylindern blev för varm(bilder kommer). Den andra cylindern/kolven inte ett märke på. Dock är nog veven byebye, eller iofs renoveringsbar, skulle ändå byta veven inför sviestad.
Cylindern klarade sig dock bra, men ny nicasil är ett måste.

Låter dyrt. Någon aning om HUR dyrt? :skrämd

McB skrev:
Låter dyrt. Någon aning om HUR dyrt? :skrämd

Den här cylindern blir det nog "lyx-nicasil" på, á ~2000kr, vev hade jag ju redan bestämt mig att handla en ny, men ändå ~8000kr, den gamla veven levde en bra bit på övertid ändå, har hängt med hela 02 och 03.
Kolvarna, ja, de skulle väl hängt med en träning till, men det sket sig nu..

oFFkeFF skrev:
Den här cylindern blir det nog "lyx-nicasil" på, á ~2000kr, vev hade jag ju redan bestämt mig att handla en ny, men ändå ~8000kr, den gamla veven levde en bra bit på övertid ändå, har hängt med hela 02 och 03.
Kolvarna, ja, de skulle väl hängt med en träning till, men det sket sig nu..

Skönt när det till största delen är grejor som tjänat ut och inte tex en ny vev(brrrr). Håller verkligen tummarna för att du har haft ditt oflyt för i år....

Jag hörde av Teddy att grejerna såg riktigt illa tilltygade ut. Men vad sjutton orsakades det av? Var den brustna pinnbulten skurken i dramat? Hade just tänkt beställa lite delar och ska nog komplettera med pinnbultar till toppen... :eek:

Vidare efterforskningar tyder nog mer på att någon skit satt sig i ena förgasaren, vilket gjort att den gått magert, och därav detonationerna...
Nu ska bilderna på kolven vara på väg strax iaf..

Nyteknik skrev:
Jag hörde av Teddy att grejerna såg riktigt illa tilltygade ut. Men vad sjutton orsakades det av? Var den brustna pinnbulten skurken i dramat? Hade just tänkt beställa lite delar och ska nog komplettera med pinnbultar till toppen... :eek:

"....och knappast på underbestyckning utan förmodligen spikningar för att den övre cylindern blev för varm(bilder kommer)."

Köp extra allt för att vara på den säkra sidan... :hihi ;)

Nyteknik skrev:

Nej fanken, då rann bara vattnet ut, inget som gick sönder mer än pinnbulten.

Bilder på min kolv.. Fick först misshandla ut den ur cylindern, med hjälp av järnrör och hammare + värme. Sen fila bort en massa alu för att få ut knastren och för att få ut kolvbulten.

Bifogat

• kolv1.jpg
    kolv1.jpg
    96.6 KB · Visningar: 92
  • kolv2.jpg
    kolv2.jpg
    73.4 KB · Visningar: 92
  • kolv3.jpg
    kolv3.jpg
    42.6 KB · Visningar: 77
  • kolv4.jpg
    kolv4.jpg
    62.2 KB · Visningar: 93
oFFkeFF skrev:
Bilder på min kolv.. Fick först misshandla ut den ur cylindern, med hjälp av järnrör och hammare + värme. Sen fila bort en massa alu för att få ut knastren och för att få ut kolvbulten.

Ajj fan vad den såg ut.....

Hur gick det med din nya topp förresten?

Chris Ash skrev:
Ajj fan vad den såg ut.....

Hur gick det med din nya topp förresten?

Bägge insatserna har ju fått sig några smällar, går att använda dock, men två nya insatser kostar bara 400 spänn, så ingen gigantförlust, ska ändå beställa fler i lite olika storlekar.

Nyteknik skrev:
Hade detta hänt mig hade jag blivit galen...

:3freak :huvet :gnissla :4skrika :censored :skrämd

Bli galen för lite små motgångar? Ähh..
Förbered dig mentalt, någon gång händer det, underhåll och kunskap skyddar, men ibland måste man testa sig fram så gott det går.
Sen när det gäller rena materialfel är det ju svårt att värja sig, som tändstift som pajar, eller pinnbultar som går av.
Saker som gick fel i helgen var ju att jag inte hann förbereda mig, saker blev stressigt gjort, jag själv som inte drog avgasportsvajern ordentligt osv.
Helgen är dock inte alls helt misslyckad, jag har rätt mycket data som jag kan ta med mig till nästa race/träning/test + att jag vet att cykeln går som en raket när allt stämmer.

oFFkeFF skrev:
Bli galen för lite små motgångar? Ähh..
Förbered dig mentalt, någon gång händer det, underhåll och kunskap skyddar, men ibland måste man testa sig fram så gott det går.
Sen när det gäller rena materialfel är det ju svårt att värja sig, som tändstift som pajar, eller pinnbultar som går av.
Saker som gick fel i helgen var ju att jag inte hann förbereda mig, saker blev stressigt gjort, jag själv som inte drog avgasportsvajern ordentligt osv.
Helgen är dock inte alls helt misslyckad, jag har rätt mycket data som jag kan ta med mig till nästa race/träning/test + att jag vet att cykeln går som en raket när allt stämmer.

Säga vad man vill men du är verkligen positiv – och tur är väl det. Hoppas du hinner bli klar till Sviestad 28–30 maj!

Ska bli kul att se vilken raket som är snabbast; din eller Goodstuffs.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026