Min skithelg

Nyteknik skrev:
När en sådan enkel detalj som en pinnbult plötsligt går av och orsakar DNF framstår ju hela hojen som ett potentiellt och ögonblickligt haveri. :eek:

Var glad att det är enkla och små detaljer och inte som fyrtaktshaverier.... :rolleyes:

Chris Ash skrev:
Var glad att det är enkla och små detaljer och inte som fyrtaktshaverier.... :rolleyes:

Jepp, ett klart och tydligt fall av MINDRE DNF än när jag sköt ventilerna på Falken. Herrejävvlar vad jag DNF'ade där! :tungan

Last edited:
Ta nu inte på dig äran för detta stordåd. Vad jag minns hade du inte ens fått på dig skinnstället när dom ventilerna gick i graven. ;)

Chrille skrev:
Jepp, ett klart och tydligt fall av MINDRE DNF än när jag sköt ventilerna på Falken. Herrejävvlar vad jag DNF'ade där!

Nyteknik skrev:
När en sådan enkel detalj som en pinnbult plötsligt går av och orsakar DNF framstår ju hela hojen som ett potentiellt och ögonblickligt haveri. :eek:

Vill du vara riktigt säker så byter du ut pinnbultarna med jämna mellanrum.
Jag brukar stoppa dit nya när jag haft iväg cylindrarna på nikasilning.
Nu fick jag ju de här cylindrarna i vintras, och det såg fräscht ut, så man får väl räkna det som en freakaccident.
Har försökt förklara det innan, men det är väldigt viktigt att man håller koll på en racer, alla parametrar och det är inte helt enkelt när man testar nya saker. Det enda man kan vara säker på, är att inget är "säkert"..
Racers är konstant på gränsen, på nästan allting. Nu är iofs m6 pinnbult i vanligt stål inte något som direkt ska gå sönder, iaf inte om man ser till att dra saker med rätt moment.
Gick runt och frågade lite om mitt tändstift, de flesta hade inte hört talas om det, men Chris Jensen och Watz visste iaf om att det hänt någon gång, men att det var väldigt sällsynt.

Don Quixote skrev:
Ta nu inte på dig äran för detta stordåd. Vad jag minns hade du inte ens fått på dig skinnstället när dom ventilerna gick i graven. ;)

Nä precis! DET kallar jag DNF!! Här är inte snack om en pinnbult hit eller dit.

THIS PARROT IS DEAD
MPFC_dead-parrot-06.jpg

Chrille skrev:
Jepp, ett klart och tydligt fall av MINDRE DNF än när jag sköt ventilerna på Falken. Herrejävvlar vad jag DNF'ade där! :tungan

Vad är det med er dieselfanatiker? Vad råkar du helst ut för? Knäckt pinnbult eller skjutna ventiler? Vem tror du fick slå sönder flest spargrisar?

Chris Ash skrev:
Vad är det med er dieselfanatiker? Vad råkar du helst ut för? Knäckt pinnbult eller skjutna ventiler? Vem tror du fick slå sönder flest spargrisar?

4000 kronor på 3 år.(Ryktet om min ventilsallad är betydligt överdrivet)
Och ett lamellpaket på sexhundran så 6000 spänn är korrekt total.

Det var tre säsonger med intensiv rookie-körning.

Vad har din hunnratjufemma kostat hitills i spräckt cylindrar o tunn nickasil?

Chrille skrev:
4000 kronor på 3 år.(Ryktet om min ventilsallad är betydligt överdrivet)
Och ett lamellpaket på sexhundran så 6000 spänn är korrekt total.

Det var tre säsonger med intensiv rookie-körning.

Vad har din hunnratjufemma kostat hitills i spräckt cylindrar o tunn nickasil?

Bara för att få en rättvis jämförelse....

Tre säsonger har vi tre riktiga kolvhaverier(där kolven varit så kass att den inte gått att rädda). 3 st kolvar a 500kr

Ett st skuret vevlager på en icke uttjänt vev, helrenoverad vev, ca 2000kr.

En sprucken cylinder, 2500kr.

Övriga grejor räknas till drift/underhållskostnader. De har hållt så länge de ska. Tunn nikasil är en sådan grej, precis som att din 750 drar däck.....

Nr:18 skrev:
Ska bli kul att se om blåröksrookisarna tycker likadant i slutet på säsongen..... :D

Av någon anledning kommer vi tillbaka varje år lika säkert som myggen och för dig tydligen lika irriterande. Och som du märker om du kommer på nästa SM så blir vi bara fler också.

Jahapp, sådär, då har man rivit isär hela motorn nudå..
Kolven, ja den var det inte mycket kvar av, och det var mycket våld som krävdes för att få ut den ur cylindern.. Totalt spikat sönder, och knappast på underbestyckning utan förmodligen spikningar för att den övre cylindern blev för varm(bilder kommer). Den andra cylindern/kolven inte ett märke på. Dock är nog veven byebye, eller iofs renoveringsbar, skulle ändå byta veven inför sviestad.
Cylindern klarade sig dock bra, men ny nicasil är ett måste.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026