Min rapport då...
Det hela började egentligen under bike week på Gelleråsen. Strax innan ett av praktikpassen under licenskursen gick jag och Anja förbi hojen som Anders Gull körde på, sonen Roberts Aprilia RS125. Jag sa till Anja att det var en sån här hon borde åka på. Just då kom herr Gull runt hörnet och rätt snart hade vi kommit överens om att Anja skulle få hyra en RS125 av Team Allround Racing till B-rejset på Sviestad. Vi hade kunnat hämta hojen direkt efter att Knutstorp-SM var avklarat, men Anja valde att åka till Danmark och lata sig istället. Så en tisdagsträning var allt Anja hade kört innan rejset.
På tisdagsträningen gick det hyfsat, Anja kom runt banan på allt bättre tider. Dagsbästa blev 1.19, men som formkurvan såg ut var jag inte orolig. På tisdagsträningen körde vi med 38-bakdrev, men Anja sa att hon försökte lägga i sjuan på rakan, så jag drevade om till 37 bak hemma i garaget på lördagen.
Vi kom iväg från Stockholm vid 15:30 efter lite rundor runt sta'n för att fiska upp sifferbottenmaterial och dekalmonteringsverktyg efter ett nödrop från Jönköping. Eus [mah-tin] hade pajat två av tre sifferbottnar han fått skickade till sig. Sicken planta.
Resan ner ackompanjerades av radioskval för omväxlings skull. Jag brukar inte orka lyssna på radio några längre perioder, men just den här resan innehöll storartade verk som "min kärlek" med Shirley Clamp, "min eviga längtan" med samma artist, Depeche Mode, Lisa Nilsson etc... Radio Match, det är grejer det. Har de monopol i östergötland?
Väl framme så irrade vi lite innan jag bestämde mig för platsen mittemot toaletterna. Lite finlir med parkeringsstrategin, så var jag nöjd. Anja byggde tält och jag lastade ur och monterade siffror på Penguins låneraket. Mycket snygga saker, de där siffrorna. När det var klart rullade jag iväg hojen, Anja, och hennes utrustning till besiktningen. Allt flöt igenom UA, natürlich. Jag blev lite förvånad när besiktningsmannen bad mig ta på mig Anjas hjälm, dock. Som om jag skulle kunna köra roadracing...
Senare på kvällen dök Hagster med (ex-)flickvän* och kompis upp och jag gjorde mig lustig över hans dialekt i vanlig ordning. Jag klistrade på siffror på hans hoj också. ÄNNU senare dök soppatorsken upp, med Robban W, pvcraketen och Caffe i släptåg. Även där fick jag göra en insats med siffrorna.
Kort efter det var det läggdags. Sova i tält hör inte till saker som finns på min topptiofavvo-lista.
Efter läggdags stördes jag av några värmlänningar som stal min t-sprit för att få fart på sin engångsgrill. <värmländska>"Mattias, din t-sprit är snart slut"</värmländska> och bonnläppskt flabbande hördes. Efter många vändningar och vridningar lyckades jag somna.
Det fina med att sova i tält är att man får bra uppstigningsdisciplin. Jag vaknade vid femtiden och ville gärna gå upp. Arton minuter över sju fick det vara nog och jag gick upp. Ganska snart dök eus [mah-tin] upp med sin grymma factory-yamaha. Jag skred till verket med att montera sifferbottnar på den, den första gick finfint, men den andra blev bara skit. Jag skyller på... eh... Hagster. Intressant att notera är att den första tvåtaktaren gick igång 08:00.
Under tiden jag klåpat med dekalandet hade Anja tillverkat och ätit frukost. Jag satte fyr i spritköket (yeah, vi campar ordentligt när vi gör det) och kokade te till mig. Anjas första kvalpass började 09:00 så jag sa åt henne att göra sig beredd, klä på sig och värma upp. Hon åkte ut på banan och jag ställde mig i bandepån med gökur och anteckningsblock. Första flygande varvet gick på samma 1.19 som hon kört på tisdagen. Nästa var på 1.18 och sen dalade tiderna stadigt ner till en 1.13,1 på mitt gökur. Det visade sig vara 1.13,255 på officiella tidtagningen, men det var ändå en förbättring med 6 sekunder under ett pass. Anja var mycket nöjd och blev lätt odräglig ett tag.
Under tiden 125-400 körde höll jag på med nåt så det såg jag inte. I 600 körde eus [mah-tin] av banan i esset och repade lacken. En jävla tur att han inte pajade dekalerna... När han kom in efter passet smädades han i vanlig god ordning. Sicken planta. Stränga order att inte göra om det utfärdades.
Hagster åkte ut i 1000-kvalet och slog världen med häpnad genom att inte åka fortare än 1.04.
Till pass två för 125 std var Anja mer nervös. Hon fick order att värma upp, men förstod inte riktigt. Jag var därför tvungen att jogga med henne. Såg ni en fet man i grön tröja springa så ber jag om ursäkt. Hon åkte ut och körde 1.15,1 på första flygande. Jag tyckte att det var en bra start och började hoppas på sub 1.10-tider, men det hände inte. Anja fortsatte att cirkulera på 1.15 hela passet. Sjukt jämna tider och det är väl bra, bara inte tillräckligt för den onde team-managern. Anja kom in och trodde att hon slagit sin bästa-tid från första passet, och mulnade när jag meddelade att hon inte varit i närheten.
Sen var det lunch. Anja lagade mat på spritköket igen. Hon är så friluftig!
Jag missade 125-400 i vanlig ordning, men hann ut till 600-klassen lagom för att bevittna eus [mah-tin]'s andra avåkning i esset, denna gång höll han sig på hjulen. Sicken planta, men ändå inte liksom.
I 1000-kvalet vurpade Hagster på samma ställe som eus [mah-tin], fast Hagster sladdade med bakhjulet i stället. Inte heller Hagster pajade något viktigt (dvs dekaler).
Jag tyckte att jag behövde ändra nåt på hojen för att underlätta för Anja, så jag drevade om till ett 38-bakdrev, eftersom det blåste motvind på rakan tyckte jag att det verkade rätt. Dessutom hade alla andra 39-bakdrev på sina hojar, så jag tog vad jag hade. Vi hade 37-, 38- och 40-drev med oss och 38 trodde jag skulle vara bäst.
Dags för rejs. Anja var nervös och grinade och hade sig. Hon skärpte till sig och rullade ut till utsläppet. Hon fick lite pep-talk från mig och bikerbitch. Jag beskrev startteknik eftersom Anja aldrig startat hojen på nåt aggressivt sätt. Startfältet rullade ut på sightinglap och ställde sen upp för provstart.
Anja lyckades riktigt bra och passerade #7 Wiklund. Jag flinade där jag stod vid depåräcket. De kom runt och ställde upp igen. Den här gången gick det inte alls lika bra och cykeln stannade upp innan Anja gjorde omtag och fick fart på den. Jag hoppades på att Anja skulle kunna hänga på #7, men han åkte ungefär fyra sekunder fortare per varv så det blev rätt ensamt för Anja tills varvningarna kom. Anja kan inte ha upplevts som svårpasserad då hon ibland släppte av rejält för att inte vara ivägen. Senare sa hon att funktinärerna blåflaggat med sån frenesi att hon blivit nervös av det.
De sexton varven gick och Berra Swenson och Groucho slogs om ledningen loppet igenom. Berra vann, men Groucho hade bästa varvtid att vara stolt över. MotoGG visade prov på gamla takter och såg snabb ut.
Anja blev varvad två gånger, men hon har i alla fall kört en tävling! Det är mer än många licensinnehavare kan skryta med. Hon skötte allt skitbra, tog till sig tips och råd och vurpade inte.
Målsättningen var att köra rejset och kolla hur det var. Hon klarade den uppgiften galant!
Mer träning hade inte skadat, men snart är hon uppe i fart och då får killarna se upp.
I 125-400 regerade Oscar stort. oFFkeFF och Nyteknik slogs om andraplatsen, medan Ullis åkte sjukt fort i böjarna på rosa faran. I 600 vann Spyan-tobbe medan Don Q körde runt med tre cylindrar. Eus [mah-tin] vurpade inte, och det var tur för då hade jag kallat honom planta. 17:de plats för honom. Soppatorsken imponerade genom att vara före eus [mah-tin], på fjortonde plats.
1000-klassen innehöll Swedie, Hagster och Bj.O.rn. Swedie gjorde en wheelie över mållinjen, Bj.O.rn tappade sin sjätteplats och Hagster blev ifrånkörd av alla.
Vissa åkte sjukt fort, andra gjorde sitt bästa som inte var lika bra som de andras. Anneli förtjänar ett omnämnande för att hon åkte ut i det getingbo 600-klassen ändå är. Jag hade inte vågat. Hagster hade inte sett Sviestad på vykort ens, men försökte ändå. Soppatorsken åkte fortare än jag trodde han skulle göra, och eus [mah-tin] fegade lite efter vurpan i kvalet. Anja gjorde debut på en cykel hon knappt kört innan, det var dessutom hennes fjärde besök på en räserbana. Ni som var där och körde; Jag är fett impad, jag hade inte klarat det bättre än nån av er.