Min olycka

Teddy skrev:
Spårval i högfartsknicken på Sviestad var på tapeten för två år sedan. Då instruerades vi som var långsamma att hålla till vänster och lämna en ordentlig lucka till höger där de snabbare kan passera. Sedan den gången håller jag alltid så långt till vänster i knicken som min fart tillåter och kör alltid om till höger

Håller helt med där åker man inte så fort håll höger. Men i mitt fall hadde det ju inte spelat så stor roll imo att det smällde under inbromsningen till Bergskurvan.

Usch vad surt ecce.
Det har väl hänt en del förare förr att man tappar farten och suget efter en rejäl vurpa.
Det är ofta man tänker "Tänk om jag driver för långt åt vänster i knicken och dammar ut i gräset när man ligger på varvstoppet på 6:ans växel"

Du får nog ta och meka ihop hojen så gått det går, kör en träning i lugnt tempo och känn efter.
Det där med bromsar som försvinner efter styrfladder har jag också råkat ut för, men hade som tur var marginal.

Rent generellt finns det ju inga måsten huruvida vart man skall placera sig i en kurva, alltid den bakomvarandes problem att ta sig om.
Men, visst är det så om man t.ex tränar på ett fritt pass, dvs blandade maskinklasser, så skall alla tänka på fartskillnader mm.
Just det aktuella stället på sviesta är lurigt.
Tumregeln är att inte byta spår, som förare av en t.ex superbike så har man inga problem att köra om på vänstern ner mot bromsningen om man så bara har 50cm lucka.
Men, ändrar luckan sig från 1m till 50cm mitt framför näsan när man redan valt spår och ligger på full broms, då är det bra mkt knivigare.

Björns smäll är ju oundviklig när sånnt problem som beskrivits uppstått.
Hoppas och tror du kommer igen, vi får alla räkna med risken att bli mer eller mindre skadade, och om man som du säger att man vill bli bäst, då får man vara beredd på mera stryk.

ecce skrev:
Först så hoppas jag att Marie är på bättringsvägen.
Jag lastar...

Marie är på bättringsvägen och hälsar att hon förväntar sig att se dig på banan snart.

Verkligen tråkigt med kraschen. Jag tror dock att när du mekat ihop hojen och ni två, du och hojen, tagit ett snack kommer du snart vara sugen på att köra.

Det enda råd jag kan ge är att du försöker sätta dig i lugn och ro och se dig själv köra och varje gång du kommer på rakan göra en perfekt inbromsning och en snabb passering genom bergskurvan, helt utan några som helst problem. Detta för att få bort bilden av kraschen i huvudet. Gör det helst flera gånger om dagen och du kommer kunna köra där igen, helt perfekt, utan några konstiga hjärnspöken.

Att känna en viss rädsla (dock inte när man kör) tror jag är bra. Det skärper ens sinnen och ökar fokus när man kör. Är däremot rädslan med ut på banan tror jag man bör avstå från att köra, det gör nog bara att man blir stel och körningen blir nervös och dålig.

Jag hoppas att se dig i fullfart som vanligt nästa tisdag.

Nyteknik skrev:
Hmmm, låter märkligt. Någon annan som råkat ut för detta?

hände peter engdahl på falken, tror han drog med sej papunen har jag för mej. han körde bara ett race till sen la han av..... har även för mej att det va 2001?

Mad Moose skrev:
Marie är på bättringsvägen och hälsar att hon förväntar sig att se dig på banan snart.
Var hon inblandad i olyckan?
/En som inte förstår riktigt :va

styrvobbel är inte att leka med. Glömde nämna det att på slutet av just sviestadrakan efter kröken fick jag ett vobbel engång med 02 R1an och då blev oken uttryckta litegrann. Turligt inte till den grad att jag inte skulle hinna bromsa upp tryck och bromsa. Men det fick ju en o tänka efter om ett "maskinfel" skulle ursaka ens slut.

tappade ena bromsklossen på knutstorp förra året :näsblod

mycket överaskande :rolleyes:

ecce skrev:
Jag vill börja med att säga några saker:

Först så hoppas jag att Marie är på bättringsvägen.

Stort jätte tack till Syss och hennes kollega (tyvärr vet jag inte vad du heter) för att ni var så snabbt framme, ni gör ett jätte jobb :Bugar

Mvh Björn E r600

Ojoj... Lät inge vidare. Hoppas du kommer på bättre tankar...

på det ödmjukaste sätt. -Jorpes

Skulle vilja tacka alla för allt alla pm och uppmuntran. Jag hoppas att jag får tillbaka glädjen när hojen är fixad.

björn

ecce skrev:
Skulle vilja tacka alla för allt alla pm och uppmuntran. Jag hoppas att jag får tillbaka glädjen när hojen är fixad.

björn

Hupp, en kväll med lite "bärs" och filmen faster så är du på topp igen :tuttar Vi skall muntra upp dig polarn :tummenupp

Teddy skrev:
Spårval i högfartsknicken på Sviestad var på tapeten för två år sedan. Då instruerades vi som var långsamma att hålla till vänster och lämna en ordentlig lucka till höger där de snabbare kan passera. Sedan den gången håller jag alltid så långt till vänster i knicken som min fart tillåter och kör alltid om till höger
Idealspåret är ju innerkanten av högfartsknicken. Den generella regeln är ju att hålla sig till idealspåret utan plötsliga avvikelser och låta snabbare ekipage köra vid sidan.

Nyteknik skrev:
Idealspåret är ju innerkanten av högfartsknicken. Den generella regeln är ju att hålla sig till idealspåret utan plötsliga avvikelser och låta snabbare ekipage köra vid sidan.

Högfartsknicken är lite hårig när man kör träningar pga stora fartskillnader mellan 250SP vs hojar som går fort på rakan, jag brukar ligga på höger kant och vill någon om så gör dom det.

ecce skrev:

björn

Det hoppas vi på! :tummenupp
Och skulle du bli trött igen så plockar Alex och jag gärna upp dig... Även om vi hellre skulle se att ingen vurpade.... :näsblod :pannkyss

//Syss

GSXR1100R skrev:
Högfartsknicken är lite hårig när man kör träningar pga stora fartskillnader mellan 250SP vs hojar som går fort på rakan, jag brukar ligga på höger kant och vill någon om så gör dom det.

Nu hänger jag inte med. Du menar att du skär så mycket som möjligt och de andra får köra om dig på yttern precis innan du driftar ut?

Sunt förnuft brukar funka, saknas det så borde man lämna lite plats på innern. Om man då inte vet att man är bland de absolut snabbaste på banan förstås.

ecce: Lycka till, du kommer garanterat att hitta glöden och kampviljan igen, enbart en tidsfråga.

Victor skrev:
Nu hänger jag inte med. Du menar att du skär så mycket som möjligt och de andra får köra om dig på yttern precis innan du driftar ut?

Sunt förnuft brukar funka, saknas det så borde man lämna lite plats på innern. Om man då inte vet att man är bland de absolut snabbaste på banan förstås.

ecce: Lycka till, du kommer garanterat att hitta glöden och kampviljan igen, enbart en tidsfråga.
Ja så kör jag, dom som inte kommer om kommer inte om, är man snabb nog så kan man runda mig på yttern eller vänta en eller två kurvor.

Jag håller ett snävt spår och ger plats på yttern.

ecce (och ni andra)...

jag skulle rekommendera dig att antingen ta kontakt med en idrottspsykolog eller leta upp lite litteratur om mental träning och att hitta tillbaka efter bakslag.

En bok jag vill rekommendera (till alla) är "Integrerad mental träning" av Lars-Erik Uneståhl (SISU). Se www.veje.se. Förmodligen en av Europas bästa mentaltränare...

Även "Prestationspsykologi i praktiken" av Johan Plate, SISU Idrottsböcker är bra.

Sedan finns det hur mycket andra böcker som helst men just dessa har jag egen erfarenhet av och de har hjälpt mig i en del svåra situationer.

Upp igen!!!!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...